Ledbar: Lazer Elite 12/18, LUmen Helios CS20?

Startet av lars667, fredag 27. november 2020, klokken 15:53

« forrige - neste »

lars667

Mens vi venter er det sikkert mange med meg som lurer på ekstralys. I den forbindelse er det jo salg hos Bilkomponenter, som har 3 aktuelle varianter for meg Lumens eller Lazer. Noen som har disse, ev. har sammenlignet noen av dem opp mot hverandre? Er klar over Bjørn Nylands test av Lazer 18, men hører faktisk også en del bra om CS20. Lazer virker jo som om den lyser opp til dagslys også umiddelbart ved bilen, noe som ikke nødvendigvis er en fordel. Det viktigste er at de lyser langt fram. Er det store forskjeller på det?

Har søkt litt på dette med ekstralys, og virket som det var plass til en egen tråd om det på TM3-forumet... pek meg gjerne videre hvis det er noe jeg har oversett.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Model 3 P

Lurer på det samme. Vurdere å bestille CS20 siden jeg har tenkt meg på endel langturer. Tror ikke det er verdt å betale 3k ekstra for Lazer?
Er det noen med CS20 som kan gi en review?

MYP - Venter i spenning
M3P - 2021

jorgenask

Vurderer ledbar selv, men prøver først å finne et bedre sted å hente 12v (såkalt "switched 12v source" som de kaller det )
til ledbaren før jeg eventuelt kjøper.
Gjerne et sted i frunk-området så man slipper å fiske en ledning fra kupeen.

Har lest meg til i andre forum at 12v batteriet bare blir ladet med 6 amp. Noe som kan føre til at batteriet blir tappet sakte ned når man hiver på 120watt for eksempel ( 8-10 ampere ,kommer an på spenningen).
Dette kan vel teoretisk føre til at man får en feilkode på 12v batteriet slengt i fanget mens man kjører lenge med fjernlys ?

Markhus

Vurdere også sterkt å kjøpe CS20, og etter en ha lest en del reviews, så ser det ut som et meget godt kjøp.
Eneste er lengre kastelengde på Lazer, (975m vs 785m), et subjektivt penere design og noe mindre fysisk størrelse, men kan ikke se for meg at det alene skulle være verdt over doble prisen til CS20.
En led-bar vil uansett være milevis bedre en standardlysene på Model 3.

Sitat fra: jorgenask på lørdag 28. november 2020, klokken 20:43
Vurderer ledbar selv, men prøver først å finne et bedre sted å hente 12v (såkalt "switched 12v source" som de kaller det )

Har lest meg til i andre forum at 12v batteriet bare blir ladet med 6 amp. Noe som kan føre til at batteriet blir tappet sakte ned når man hiver på 120watt for eksempel ( 8-10 ampere ,kommer an på spenningen).
Dette kan vel teoretisk føre til at man får en feilkode på 12v batteriet slengt i fanget mens man kjører lenge med fjernlys ?

Bilkomponenter selger et ALC kit til Model 3, så det er nærmest plug-and-play for å koble på ekstralys.

Ser forresten at CS20 ligger til 2499,- hos bilpleiekongen. Billigste jeg finner Lazeren til er 5190,- hos arbeidslys og der er den utsolgt.

jorgenask

Sitat fra: Markhus på lørdag 28. november 2020, klokken 20:55
Vurdere også sterkt å kjøpe CS20, og etter en ha lest en del reviews, så ser det ut som et meget godt kjøp.
Eneste er lengre kastelengde på Lazer, (975m vs 785m), et subjektivt penere design og noe mindre fysisk størrelse, men kan ikke se for meg at det alene skulle være verdt over doble prisen til CS20.

Bilkomponenter selger et ALC kit til Model 3, så det er nærmest plug-and-play for å koble på ekstralys.

Ser forresten at CS20 ligger til 2499,- hos bilpleiekongen. Billigste jeg finner Lazeren til er 5190,- hos arbeidslys og der er den utsolgt.

Fullt klar over ALC kitet. Du missforstår problemstillingen, tar man 12V rett fra batteriet i frunken (noe man gjør selv ved å bruke ALC kitet), kan man teoretisk sett tappe det sakte ned, selv om bilen er "på" pga at dette batteriet får bare 6 ampere lading mens man treker 8-10 ampere eller gjerne mer med en kraftig ledbar.

Markhus

Sitat fra: jorgenask på lørdag 28. november 2020, klokken 21:03

Fullt klar over ALC kitet. Du missforstår problemstillingen, tar man 12V rett fra batteriet i frunken (noe man gjør selv ved å bruke ALC kitet), kan man teoretisk sett tappe det sakte ned, selv om bilen er "på" pga at dette batteriet får bare 6 ampere lading mens man treker 8-10 ampere eller gjerne mer med en kraftig ledbar.

Gikk litt fort i svingene der..
Ser problemet nå. 12v batteriet til Model 3 er ut ifra det jeg finner på 45ah, så du må nok kjøre ganske lenge med ledbaren på for å tappe dette helt ned, (over 10 timer i strekk ved 120w, hvis ladingen er på 6A (ikke medregnet annen last). Ser DC-DC converteren fra hovedbatteriet for å få 12v leverer rundt 200A, så vil tro batteriet lades med mer enn 6A).

Fant forøvrig denne tråden med denne videoen som du sikkert allerede har sett;
https://forums.tesla.com/discussion/146290/how-does-the-12v-battery-stay-charged
https://www.youtube.com/watch?v=bXNjgyrcGno&feature=emb_logo

Ulvis

Sjelden meir en 50% utnyttelse på 12V batteri vel? Del 10 tim på 2.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jorgenask

Sitat fra: Markhus på lørdag 28. november 2020, klokken 21:29
Sitat fra: jorgenask på lørdag 28. november 2020, klokken 21:03

Gikk litt fort i svingene der..
Ser problemet nå. 12v batteriet til Model 3 er ut ifra det jeg finner på 45ah, så du må nok kjøre ganske lenge med ledbaren på for å tappe dette helt ned, (over 10 timer i strekk ved 120w, hvis ladingen er på 6A (ikke medregnet annen last). Ser DC-DC converteren fra hovedbatteriet for å få 12v leverer rundt 200A, så vil tro batteriet lades med mer enn 6A).

Fant forøvrig denne tråden med denne videoen som du sikkert allerede har sett;
https://forums.tesla.com/discussion/146290/how-does-the-12v-battery-stay-charged
https://www.youtube.com/watch?v=bXNjgyrcGno&feature=emb_logo
Ja har også hørt det med 200A fra DCDC konverteren. men det betyr ikke nødvendigvis at batteriet får mer enn 6A.
I denne tråden nevnes det med 6A som en begrensning. Uten det nødvendigvis er en sikker kilde. Skulle nesten hørt med Tesla  :laugh:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/how-many-amps-can-you-get-from-the-12v-system-for-emergency-situations.178079/

jorgenask

Kunne alltids på et vis fisket en kabel gjennom "brannmuren" og bakover til den tilkoblingen under baksete på høyre side, det er vel rett ut fra DC/DC konverteren (mulig jeg tar feil her ), men dette blir jo litt mye styr. Hadde vert greit med et 12v tilkoblingspunkt i frunken (ikke batteriet) som kan levere rundt 10A.

Lazer Linear 18 er vel 126w så blir vel ca 9A ved 14V

Markhus

Kunne jo sendt en mail til enten teslabjørn eller bilkomponenter og høre om de har hatt noen utfordringer etter et par måneders bruk  ;D
Leter på bilder av Model 3 frunken om det er noen steder det går an å hente 12v..
Litt vanskelig å undersøke når jeg ikke får min Model 3 før slutten av desember :D

jorgenask

Sitat fra: Markhus på lørdag 28. november 2020, klokken 22:10
Kunne jo sendt en mail til enten teslabjørn eller bilkomponenter og høre om de har hatt noen utfordringer etter et par måneders bruk  ;D
Leter på bilder av Model 3 frunken om det er noen steder det går an å hente 12v..
Litt vanskelig å undersøke når jeg ikke får min Model 3 før slutten av desember :D

Ja solgte min forrige i August så litt vanskelig her og, hehe. Får fortsette "googlingen". Ja kunne hørt med de om det har vært noe problemer, men hadde villet ungått å koble direkte til 12V batteriet hvis mulig uansett.

lars667

Satser på at v hadde hørt noe om det var et vesentlig problem med strømtrekk pga ledbar? Eller er CS20 vesentlig tørstere enn andre ledbars?

Ut fra det jeg har lest, så tror jeg kanskje CS20 er tilstrekkelig for min bruk. De som eier Lazer sier jo at den er en helt annen liga enn noe annet, men kan da virkelig ikke være _så_ stor forskjell?

Så også et sted at Lazer var veldig bra på å ikke sende mye lys rett foran bilen til tross for lav montering, her er det en del konkurrenter som sliter. Ser ikke ut som det er helt forferdelig på CS20 heller.

Markhus

https://www.youtube.com/watch?v=ZCJlKd3FLys ser at CS20 er mer spotlys enn Lazeren.
Kunne tenkt meg en som spredde litt mer da det er ekstremt mye hjort hvor jeg bor som jeg gjerne vil se tidligst mulig..
Litt vanskelig å bedømme ut ifra videoer og bilder på nettet, vel og merke.

lars667

Det er ingen som har prøvd både cs20 og lazer 18? Bestilte førstnevnte, men er usikker på om jeg gjorde det rette :-\ Er 2.500 forskjell, ikke _så_ mye dte. Eller var det 3000...

poskare

Har brukt ALC på Model S i to år, ikke vært noe problemer med batteri går tomt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA