Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteriet lader ikke fullt opp lenger

Startet av diggerla, onsdag 25. november 2020, klokken 11:51

« forrige - neste »

diggerla

Har en Kona 64 kWt fra mars i år, som det hender vi lader fullt opp før langtur etc. I den siste tiden lader den kun opp til 39 mil. Hva kan det skyldes?

andy99

Det er helt normalt. Min lader bare opptil 330 km nå ;)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

RJK

Som Andy99 hinter om, så går rekkevidden noe ned når det er kaldere ute, for man bruker mer til bl.a. oppvarming av kupéen, og kaldere luft gir mer luftmotstand.


Har du og kommet ut for mere våte veier, så virker det og negativt på rekkevidden. Sist men ikke minst, vinterdekkene er mer optimal når det blir enda kaldere, så sammenlignet med sommerdekk i +-grader, så blir rullemotstanden høyere.


Jeg er og nærmere 330-340 nå, dog da med en takboks på taket som ikke hjelper positivt på rekkevidden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

diggerla

Takk, dere. Da tolker jeg at årsaken er vinterhalvåret (og kanskje at "vintermodus" er huket av i settingen). Siden bilen er kun et halvt år håper jeg det ikke er naturlig svekkelse av batteriet ;)

knutset

Sitat fra: andy99 på onsdag 25. november 2020, klokken 12:27
Det er helt normalt. Min lader bare opptil 330 km nå ;)
Temperatur er viktig å ta med når en sakker om rekkevidde.
Selv kjørte jeg til Bergen og parkerte der på flyplassen for 10 dager siden 140 km, gjenstående rekkevidde er nå 360 km. Jeg har skiftet til piggfrie vinterdekk. Temp på siste kjøretur var 7 - 10 grader, første 50 km kraftig regnvær. Kjøpte kona ny i mai 2020

TB

#5
Alle elbiler og bensin og dieselbiler (med kjøre computer) vil vise en estimert rekkevidde for den drivstoffmengden som bilen har i form av strøm, eller flytende drivstoff.

Når det blir kaldere, høyere rullemotstand, mer varme i kupeen, en kjører i stigning eller kjører fortere vil estimatet bli justert. Dermed vil fulladet batteri eller full tank vise en kortere estimert kjørelengde enn på sommerstid.

Motsatt, om en starter på et høyt punkt, og kjører nedover vil estimatet stige etterhvert som en kjører nedover, da forbruket vil være svært lite, eller en netto tilfører energi til batteriet.

Det essensielle - det er et estimat på kjørelengden en kan kjøre. Det egner seg ikke for å fastsette energimengden batteriet kan lagre.

Har en kjørt en kjent strekning på likt føre kan en få en indikasjon på energimengden batteriet kan lagre, men det er vil være varianter som kan gjøre estimatet unøyaktig.

En bedre test er å måle hvor mye energi som kreves for å lade batteriet opp igjen, dvs. antal kWh som en trenger for å lade opp. En bør da bruke opp mye av strømmen i batteriet for at estimert rest energi ikke gjør resultatet unøyaktig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

biggern

#6
Min 02-2019 klarer seg bra. Lader sjelden med 70km t/R jobb. I år har det jo vært hjemmekontor siden Mars. Bruker alltid full AC og varme 22 grader, samt stoler og bakvindu ved behov. Satte på lading idag. Temp rundt 4-5 grader. Når den passerer 90% synker hastighet til 0,5kw. Nå viser den 393km på 93% fullført samt 4 timer gjenstående. Klager ikke på det. Den vil avsluttet på 405. Er jo innkalt i Desember for å sjekke batteri og kortslutninger problematikken.

KonaEier

#7
Jeg har en Kona fra September 2018.
Vi hadde den på 30k service i Juni 2020, og etter det har vi følt at bilen har mistet rekkevidde. (Gjettometeret har mistet en del rekkevidde)
Vi har ikke tenkt nevneverdig over det, ettersom det har vært hjemmekontor, vi har flyttet, og bilbruken har endret.

Etter to episoder ble vi mer bevisste og startet å måle.
I juli kjørte vi T/R Bærum - Valdres som er totalt ca 340km, og vi hadde behov for lading på vei hjem.. Dette er et strekk vi har kjørt på vinterstid uten lading.

I Oktober kjørte vi Bærum - Sørlandet en vei. En strekning vi også har kjørt før. Beste tur sommeren 2019 var med 40%  igjen. Men da var ikke det ikke motorvei hele strekningen. Nå måtte vi hurtiglade på turen . Det kan skyldes motvind og vesentlig kaldere vær.

Når vi dro hjem fra sørlandet til Bærum kjørte vi en innom oslo og hadde 45km på 60km strekning, øvrig 90-110kmt og vi fulgte fartsgrensen.
Erfaring:
94% forbruk av strøm.
24km gjensående (6%)
272.8km kjørt - gj.snitt forbruk 15.9
LAdet til 100% (94% ladet opp) Eaase appen ga oss 49kw

Erfaringer fra batteristatus i bilen til 100% - sjekket mot Eaase Appen
6%->100% -> 49kw ladet
19% -> 100% -> 43kw ladet
45% -> 100% -> 29,94kw ladet

Gjettometeret står nå konstant på +- 300km.
Har fra 15.10 til nå nullet telleren for forbruk og har følgende data.
732km kjørt med et gj.snittlig forbruk på 16.8 km.

Ved å ta 64kw/16,8kw pr 100 -> så bør gjettometeret være på ca 380km.
Basert på mine beregninger på oppladet strøm, og gjetometer så har vi en reell batterieffekt på 56+- kw.

Noen som har noen tanker / erfaringer?
Vi er kaldt inn på service for batterisjekk, og tenker å ta opp dette da. Men ønsker å forhøre meg her først, for å sjekke om beregningene mine er rett.

Oppdatert: 2022 - Var defekt på battericelle, og resulterte i høyere forbruk og lavere batteri. Det ble byttet (tok 1 uke), så var bilen tilbake med rett rekkevidde og forbruk igjen

RJK

Takk for nyttig kommentar. Jeg har måtte snu motor, som jeg trodde kunne være årsak til høyere forbruk, men har ikke testet om jeg har samme eller mindre strøm tilgjengelig enn før.

Jeg måtte bruke lånebil som knapt var kjørt da jeg fikk den, og la på noen gode km da vi kjørte Oslo - Kongeparken - Oslo, langs kysten langs E18  og E39 på vei nedover, og "fjellruta" hjem igjen. Med skiboks, 2 passasjerer og full ferieoppakning, og maks 110 km/h på viseren (OK, var kanskje i små perioder oppe i 120) så endte turen totalt på et snitt på 15,7 eller 1,58 kWh i snitt for hele turen.

Dette var ca det samme jeg fikk med egen bil på nesten tilsvarende tur til Kristiansand, men da med bare en passasjer, på egen bil før den ble tatt inn til service og etterpå snuing av motor og bytte av defekt PTC-element.

Har ikke kjørt så veldig mye på tidlig høst, men kjørt ettpar turer fra Oslo og til min mor som bor ett sted vest for Minnesund, samt en tur til Espa. Synes jeg får ganske så høye forbrukstall, som jeg uroer meg litt for.

Kjører riktignok enda med takboksen på, selv om den er tom, og noe kan sikkert skyldes at den påvirker mere i kaldt vær enn i varmt vær, og at mesteparten av kjøringen er langs E6 og nå reell fart 110, men liker ikke helt det jeg ser av forbruk.

Har vurdert å ta av boksen og kjøre en ny tur til Espa, bare for å å se hvilket forbruk jeg får da. Og jeg vil gjerne ta en slik tur både før og etter service-kampanjen for å se hvordan den takler dette. Håper å få så like forhold som mulig, så det blir lettere å sammenligne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Powerflux

Skal snart ha 30K service og fått et skriv fra Hyundai om en software oppgradering.
Kjenner jeg er grunnleggende skeptisk til denne da dette minner sterk om
den famøse P3227 oppdateringen på min Nissan Leaf. Her ble GOM omprogramert for å skjule at kapasitet ble stjålet fra total kapasitet.

Vil gjerne høre fra fler om det oppleves reel nedgang i rekkevidde.
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.


TB

Skriv om programvare (software) oppdatering gjelder vel denne batterifeilen som er omtalt her?
https://elbilforum.no/index.php?topic=53308.0

Ang. bremsefeil, er det sendt ut brev til alle ang. denne også?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ExitFosil

Ojsann, der blingset jeg ja! Mente å vise til batterisaken!

RJK

Sitat fra: TB på tirsdag 15. desember 2020, klokken 08:37
Skriv om programvare (software) oppdatering gjelder vel denne batterifeilen som er omtalt her?
https://elbilforum.no/index.php?topic=53308.0

Ang. bremsefeil, er det sendt ut brev til alle ang. denne også?


Sjekket MyHyundai i går kveld/natt, og der ligger intet om bremsefeilen, så tviler på at dette blir tatt samtidig, selv om jeg lett lar meg imponere om de får den med samtidig. Men regner altså med at det blir en separat kampanjeoppdatering.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

stvjfp1

Hadde bilen inne til oppdateringer i forrige uke, da tok de tre oppdateringer, inkluderte den som gjelder bremser, Campaign code : 01D102

1. Diagnostic logic high volt battery update, KONA (OS EV)
Campaign code : 01D076

2. Install protective cover for charging cable box (ICCB),IONIQ and KONA EV & PHEV3
campaign code: 00D036
Husk å ta med nødladeren, da de monter et plastikk dekke på den.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA