Registreringsnummer

Startet av Zara, lørdag 21. november 2020, klokken 15:18

« forrige - neste »

Zara

Hei

Hvordan gjør Tesla det med registreringsnummer/skilt?

Er det slik at de har en stor "bunke" klar når leveransene kommer, og setter dem på bilene før de blir fraktet videre utover i landet, eller er det de lokale Tesla-sentrene som står for skiltingen?

For meg kan se ut som vi havner på EB90000+, men hvis vi kan få "gamle skilter" som ligger hos service-sentrene rundt omkring kan det godt bli lavere tall. Ser det er mange "huller" når jeg søker etter EB-registrerte biler hos Statens vegvesen.

(Leser på teslamotorsclub.com at UK-biler får reg.nummer veldig tidlig, allerede mens bilen fortsatt er på skipet på vei fra USA. Da må det vel være Tesla som står bak?)

Stig-Arne

Sitat fra: Zara på lørdag 21. november 2020, klokken 15:18
Hei

Hvordan gjør Tesla det med registreringsnummer/skilt?

Er det slik at de har en stor "bunke" klar når leveransene kommer, og setter dem på bilene før de blir fraktet videre utover i landet, eller er det de lokale Tesla-sentrene som står for skiltingen?

For meg kan se ut som vi havner på EB90000+, men hvis vi kan få "gamle skilter" som ligger hos service-sentrene rundt omkring kan det godt bli lavere tall. Ser det er mange "huller" når jeg søker etter EB-registrerte biler hos Statens vegvesen.

(Leser på teslamotorsclub.com at UK-biler får reg.nummer veldig tidlig, allerede mens bilen fortsatt er på skipet på vei fra USA. Da må det vel være Tesla som står bak?)
Forhandlere har skilt liggende på lager. Så det kan godt hende du får ett "gammelt" nr på ny bil om ditt utleveringssted leverer mye bil.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

Zara

Åja, ja grunnen til at jeg lurte på dette var også at jeg har sett en tendens til at elbiler som har nummer etter hverandre er av samme merke. Men dette har sikkert andre årsaker.

Stig-Arne

Sitat fra: Zara på lørdag 21. november 2020, klokken 18:24
Åja, ja grunnen til at jeg lurte på dette var også at jeg har sett en tendens til at elbiler som har nummer etter hverandre er av samme merke. Men dette har sikkert andre årsaker.
Forhandlere bestiller inn en nummerserie. F. Eks EB85000 til Eb85200
Tesla Model Y LR 2022

Tesla_noob

Er det noen som har fått utlevert bil i Drammen i november som vil si hvilken EB og de 3 første siffer de fikk på skiltet? :)

Zara

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 21. november 2020, klokken 18:28
Sitat fra: Zara på lørdag 21. november 2020, klokken 18:24
Forhandlere bestiller inn en nummerserie. F. Eks EB85000 til Eb85200

Så det at britiske kjøpere får oppgitt registreringsnummer allerede mens bilen er på skipet fra California er sikkert "The Bristish Way" da og ikke "The Tesla Way" :-)

jkirkebo

Sitat fra: Tesla_noob på lørdag 21. november 2020, klokken 18:43
Er det noen som har fått utlevert bil i Drammen i november som vil si hvilken EB og de 3 første siffer de fikk på skiltet? :)

Du er nok litt tidlig ute, det er registrert én Model 3 siste uke.

Den fikk EB703xx.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Zara

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. november 2020, klokken 21:44

Den fikk EB703xx.

Kanskje den blir returnert etterhvert? Hvis det da ikke var en nostalgiker som kjøpte den.

Ser det er registrert EB89994 iallfall, så veldig variable nummer ja.

Handyman

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 21. november 2020, klokken 17:06
Forhandlere har skilt liggende på lager. Så det kan godt hende du får ett "gammelt" nr på ny bil om ditt utleveringssted leverer mye bil.
Tesla bruker ikke forhandlere. Det er Tesla selv som leverer ut bilene. Men det er riktig som du sier at hvert utleveringssted bestiller partier med skilter som de så setter på bilene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stig-Arne

Sitat fra: Handyman på søndag 22. november 2020, klokken 13:38
Tesla bruker ikke forhandlere. Det er Tesla selv som leverer ut bilene. Men det er riktig som du sier at hvert utleveringssted bestiller partier med skilter som de så setter på bilene.
Tesla er pr definisjon en forhandler de leverer ut bilen og bestiller dermed skilt.
Tesla Model Y LR 2022

Handyman

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 22. november 2020, klokken 13:39
Tesla er pr definisjon en forhandler de leverer ut bilen og bestiller dermed skilt.
Nei! Beklager "off topic", men pr definisjon er ikke Tesla en forhandler. Tesla er en produsent som selv selger produktene direkte til kundene. Det er en vesentlig forskjell. "Selgerne" er ansatt i Telsa. Slik er det ikke med de andre bilmerkene. Der forhandlerne er selvstendige firmaer som har avtaler med produsenten. Min påstand er fortsatt at det er en vesentlig forskjell, og at det er helt feil å si at Teslas showroom og servicesenter er forhandlere.

Stig-Arne

Sitat fra: Handyman på søndag 22. november 2020, klokken 13:50
Nei! Beklager "off topic", men pr definisjon er ikke Tesla en forhandler. Tesla er en produsent som selv selger produktene direkte til kundene. Det er en vesentlig forskjell. "Selgerne" er ansatt i Telsa. Slik er det ikke med de andre bilmerkene. Der forhandlerne er selvstendige firmaer som har avtaler med produsenten. Min påstand er fortsatt at det er en vesentlig forskjell, og at det er helt feil å si at Teslas showroom og servicesenter er forhandlere.
Definisjon forhandler:

En forhandler er et firma som har rett til å selge en bestemt vare i et bestemt distrikt for egen eller oppdragsgivers regning. Hvis han har retten alene, kalles han eneforhandler.

Merk deg. Egen regning. Og der er Tesla

https://snl.no/forhandler
Tesla Model Y LR 2022

Tesla_noob

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. november 2020, klokken 21:44

Den fikk EB703xx.

I følge www.elbilstatistikk.no er det utlevert 6 stk. Model 3 hittil i november. Mener du at det er kun 1 som er utlevert i Drammen hittil i november?

Handyman

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 22. november 2020, klokken 13:52
Sitat fra: Handyman på søndag 22. november 2020, klokken 13:50
Definisjon forhandler:

En forhandler er et firma som har rett til å selge en bestemt vare i et bestemt distrikt for egen eller oppdragsgivers regning. Hvis han har retten alene, kalles han eneforhandler.

Merk deg. Egen regning. Og der er Tesla

https://snl.no/forhandler
Jeg mener du tolker begrepet "for egen regning" feil. Det betyr at forhandleren selv kjøper varene (av importør/produsent) og selger dem videre, og dermed også sitter med risikoen dersom han ikke får solgt som planlagt. Skjer det "for oppdragsgiver regning" blir det som provisjons-/kommisjonssalg å regne.
Forhandlere produserer ikke varene selv.

apehest

Kan noen feie her? Temaet for tråden har forsvunnet i all denne flisespikkingen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA