Registreringsnummer

Startet av Zara, lørdag 21. november 2020, klokken 15:18

« forrige - neste »

Zara

Sitat fra: apehest på søndag 22. november 2020, klokken 14:34
Kan noen feie her? Temaet for tråden har forsvunnet i all denne flisespikkingen.

Tror rutinene rundt registreringsnummer ble godt klargjort.

Et sted må man ha der man kan spikke fliser også :-D

Zara

Sitat fra: Tesla_noob på søndag 22. november 2020, klokken 13:54
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. november 2020, klokken 21:44
Sitat fra: Tesla_noob på lørdag 21. november 2020, klokken 18:43
Er det noen som har fått utlevert bil i Drammen i november som vil si hvilken EB og de 3 første siffer de fikk på skiltet? :)

Du er nok litt tidlig ute, det er registrert én Model 3 siste uke.

Den fikk EB703xx.

I følge www.elbilstatistikk.no er det utlevert 6 stk. Model 3 hittil i november. Mener du at det er kun 1 som er utlevert i Drammen hittil i november?

Hva betyr "Parallel Import (%)"?

https://www.elbilstatistikk.no/

sjokomelk

Sitat fra: Zara på søndag 22. november 2020, klokken 15:51
Hva betyr "Parallel Import (%)"?

https://www.elbilstatistikk.no/
Den kolonnen viser hvor stor prosentandel av registreringene som er parallellimport.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: Zara på søndag 22. november 2020, klokken 15:51
Sitat fra: Tesla_noob på søndag 22. november 2020, klokken 13:54
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. november 2020, klokken 21:44
Sitat fra: Tesla_noob på lørdag 21. november 2020, klokken 18:43
Er det noen som har fått utlevert bil i Drammen i november som vil si hvilken EB og de 3 første siffer de fikk på skiltet? :)

Du er nok litt tidlig ute, det er registrert én Model 3 siste uke.

Den fikk EB703xx.

I følge www.elbilstatistikk.no er det utlevert 6 stk. Model 3 hittil i november. Mener du at det er kun 1 som er utlevert i Drammen hittil i november?

Hva betyr "Parallel Import (%)"?

https://www.elbilstatistikk.no/
Privatpersoner eller firmaer som har importert bil selv fra utlandet. Biler som ikke er laget for det europeiske markedet har vesentlige mangler ved bruk i Norge. Ikke superlading, manglende service, kun datatilgang via WiFi for å nevne noe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Tror det var mer hva parallell import betyr, vedkommende lurte på. Ihvertfall slik jeg tolker det.

Dette er altså biler som er importert utenom den normale kjeden fra produsent via offisiell importør og til forhandlere.

Eller sagt på en annen måte, bruktimportert som det i realiteten er snakk om, selv om mange av de har under 1 000 km på telleren, og i realiteten er nye biler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Zara

Sitat fra: RJK på søndag 22. november 2020, klokken 16:27
Tror det var mer hva parallell import betyr, vedkommende lurte på. Ihvertfall slik jeg tolker det.

Dette er altså biler som er importert utenom den normale kjeden fra produsent via offisiell importør og til forhandlere.

Eller sagt på en annen måte, bruktimportert som det i realiteten er snakk om, selv om mange av de har under 1 000 km på telleren, og i realiteten er nye biler.

Er det virkelig så mange biler som blir bruktimportert?
Det er overraskende for meg.

På Kia Soul står det jo for eksempel "13 354(66.03%)" og Nissan Leaf "18 989(29.46%)"

RJK

Det varierer jo selvsagrt, men begge bilene du plukket ut, er fra tiden det var dårlig med egnede elbiler, og mange biler gikk til f.eks. Tyskland, der kundene ikke helt var klar for elbil, mens det var stor sult på de i Norge.

Mange forhandlere har derfor kjøpt opp biler både på det europeiske og det nordamerikanske markedet. Derfor skiller disse to seg spesielt ut med høy andel paralell-importerte biler.

Ser du på populære biler fra senere år, så var leveringssituasjonen helt anderledes, og det har vært mindre interessant med paralell-import. Dog, støtteordninger i noen land som Sverige, gjorde at det kunne lønne seg å hente bil derfra, og få momsen tilbake. Dog, den delen av parallell-importen er nok en mindre andel som benytter seg av.

Men følger man diskusjonen, kan det se ut som vi vil se endel av dette på ID.3 og ID.4, og trillingene til disse. Prisene i Tyskland, med incentivordningene, gjør at vi muligens ser en bølge av disse komme til våren/tidlig sommer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Zara

Sitat fra: RJK på søndag 22. november 2020, klokken 16:58
Det varierer jo selvsagrt, men begge bilene du plukket ut, er fra tiden det var dårlig med egnede elbiler, og mange biler gikk til f.eks. Tyskland, der kundene ikke helt var klar for elbil, mens det var stor sult på de i Norge.

Mange forhandlere har derfor kjøpt opp biler både på det europeiske og det nordamerikanske markedet. Derfor skiller disse to seg spesielt ut med høy andel paralell-importerte biler.

Ser du på populære biler fra senere år, så var leveringssituasjonen helt anderledes, og det har vært mindre interessant med paralell-import. Dog, støtteordninger i noen land som Sverige, gjorde at det kunne lønne seg å hente bil derfra, og få momsen tilbake. Dog, den delen av parallell-importen er nok en mindre andel som benytter seg av.

Men følger man diskusjonen, kan det se ut som vi vil se endel av dette på ID.3 og ID.4, og trillingene til disse. Prisene i Tyskland, med incentivordningene, gjør at vi muligens ser en bølge av disse komme til våren/tidlig sommer.

Takk, det var interessant! Dette visste jeg lite om fra før.

(Har jo hørt om bruktimport, men trodde det dreide seg om veldig lave tall.)

sjokomelk

Sitat fra: Zara på søndag 22. november 2020, klokken 16:49
Er det virkelig så mange biler som blir bruktimportert?
Det er overraskende for meg.

På Kia Soul står det jo for eksempel "13 354(66.03%)" og Nissan Leaf "18 989(29.46%)"
Som du ser er mesteparten av Soul solgt nye i Norge "bruktbiler". De ble registrert i Tyskland i 2 timer før de ble sendt videre til Norge. Hyundai trengte å få ned CO2-utslippet sitt i Tyskland/EU og gjorde det med å selge elbiler til seg selv i Tyskland, og så selge de videre til seg selv i Norge samme dag. Bare triksing med tall og regnskap. :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ladov

Med fare for å bevege seg enda lenger vekk fra tema så har det i perioder vært sånn at om man kjøpte en elbil i enkelte markeder (Tyskland, muligens også Sverige og Frankrike) så mottok man en subsidie fra staten. *Så* kunne man eksportere bilen til Norge og kreve å få refundert lokal MVA. Betingelsen for å få refundert lokal MVA når man reeksporter for eksempel en bil er at man betaler lokal MVA dit man sender bilen. Det har ikke vært mulig å kreve tilbake subsidiet når bilen eksporteres men reglene har blitt strammet inn så du ikke får subsidiet før etter å ha eid bilen i X måneder.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jkirkebo

Sitat fra: Tesla_noob på søndag 22. november 2020, klokken 13:54
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. november 2020, klokken 21:44
Sitat fra: Tesla_noob på lørdag 21. november 2020, klokken 18:43
Er det noen som har fått utlevert bil i Drammen i november som vil si hvilken EB og de 3 første siffer de fikk på skiltet? :)

Du er nok litt tidlig ute, det er registrert én Model 3 siste uke.

Den fikk EB703xx.

I følge www.elbilstatistikk.no er det utlevert 6 stk. Model 3 hittil i november. Mener du at det er kun 1 som er utlevert i Drammen hittil i november?

Nei, jeg skrev da siste uke? Ikke hele november. Tallene varierer mye på de få bilene som er utlevert, du får nok ingen bra pekepinn på hva skiltnummeret blir før volumutleveringene på de nyankomne bilene setter i gang.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Tesla_noob

Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. november 2020, klokken 21:34
Sitat fra: Tesla_noob på søndag 22. november 2020, klokken 13:54
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. november 2020, klokken 21:44
Sitat fra: Tesla_noob på lørdag 21. november 2020, klokken 18:43
Er det noen som har fått utlevert bil i Drammen i november som vil si hvilken EB og de 3 første siffer de fikk på skiltet? :)

Du er nok litt tidlig ute, det er registrert én Model 3 siste uke.

Den fikk EB703xx.

I følge www.elbilstatistikk.no er det utlevert 6 stk. Model 3 hittil i november. Mener du at det er kun 1 som er utlevert i Drammen hittil i november?

Nei, jeg skrev da siste uke? Ikke hele november. Tallene varierer mye på de få bilene som er utlevert, du får nok ingen bra pekepinn på hva skiltnummeret blir før volumutleveringene på de nyankomne bilene setter i gang.

Beklager, det var bare jeg som leste feil. Du har selvfølgelig helt rett! :)

mobie

Nå begynner det å komme noen M3 på https://www.elbilstatistikk.no/
De begynner med EB703XX

Svennix

#28
Spennende! Jeg ser det nærmer seg min bil her, bare noen titalls få hundre under min VIN :D

Zara

Ser det er mange nye Tesla Model S som har registreringsnummer ELxxxxx. Hvordan skjer dette?

Fra elbilstatistikk.no akkurat nå:

5   EL 806XX   Tesla Motors Model S   Svart
6   EL 785XX   Tesla Motors Model S   Svart
7   EL 785XX   Tesla Motors Model S   Svart
8   EL 785XX   Tesla Motors Model S   Svart
9   EL 785XX   Tesla Motors Model S   Svart
10   EL 785XX   Tesla Motors Model S   Svart
11   EL 785XX   Tesla Motors Model S   Grå
12   EL 785XX   Tesla Motors Model S   Grå
13   EL 785XX   Tesla Motors Model S   Blå
14   EL 785XX   Tesla Motors Model S   Grå
15   EL 785XX   Tesla Motors Model S   Blå
16   EL 784XX   Tesla Motors Model S   Svart
17   EL 784XX   Tesla Motors Model S   Grå
18   EL 784XX   Tesla Motors Model S   Grå
19   EL 784XX   Tesla Motors Model S   Svart
20   EL 784XX   Tesla Motors Model S   Svart

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA