Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dunkelyd fra motor/drivverk i min 2019 Kona

Startet av LAODE, fredag 20. november 2020, klokken 21:25

« forrige - neste »

LAODE

Hei, har fått en frekvent dunkelyd som høres tydeligst ved lave turtall og nedbremsing på min 2019 Kona. Men høre også ved høy fart når fartsholderen er på f eks.  Dette er en reklamasjonssak som jeg forutsetter at forhandleren feilretter snarest, har hatt den inne og forhandleren som sier de venter på svar fra fabrikken etter å ha sendt inn lydopptak. Noen andre som har det samme på sin ?

RJK

Hei!

Hadde akkurat samme dunkelyden på min, og opplevd akkurat som du forteller. Nevnte dette i forbindelse med innlevering til service, og hadde også tatt opp lyd med mobilen som jeg spilte av for dem.

Det ble meg fortalt, etter sjekk, at de måtte snu motoren. Dette ble gjort på garanti og helt uten kostnad for meg, bortsett fra tid for å levere inn bilen, og en billett med offentlig transport. Selve "operasjonen" måtte tas på en egen dag midt i ferien, og de ville ikke la meg kjøre min egen bil frem til den skulle fikses, så fikk lånebil frem til jeg kunne hente bilen min tilbake.

Pga. feil med PTC-elementet, som ble fikset senere, så har jeg lagt merke til at bilen bruker mere energi enn før. Dog usikker på om det har vel så mye med at jeg har skaffet meg takboks, men det faller ikke helt sammen med sommerforbruket.

Jeg mistenker derfor at bilen er blitt noe mindre energi-effektiv. Følg gjerne med på dette, og se om du opplever akkurat det samme etter fiks.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Powerflux

Hadde samme sak og BNH byttet motor. Problemet fullstendige borte og ikke opplevd høyere forbruk eller noe annet negativt.

Så skal det nevnes at en venn av meg hadde samme problem noe senere enn meg og fikk da høre at nå var det snuing av motor som gjaldt.
Bilen var stille i ca 10 km før lyden var tilbake, høyere enn før så denne manøvreren funket rimelig dårlig ::)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

RJK

#3
Har jo garanti i noen år til, så kommer det tilbake, så satser jeg på at det skjer innen den tid.

Fikset nå i sommer, når bilen var ca 14 måneder gammel, med ca 15 000 på telleren, tror jeg det var.

Er "reparasjonen" så dårlig, tipper jeg det kommer tilbake før den runder 30 000 km, altså på ca like lang tid og km som første hendelse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Biff

Hei! Jeg hadde også en høyfrekvent dunkelyd fra venstre front som jeg ikke fant ut av. Endret seg i forhold til fart og ved nedbremsing likt som du beskriver. Byttet til vinterdekk og da var lyden borte i noen måneder før den kommer tilbake av og til som "the ghost of Christmas past". God jul forresten.

Kan du laste opp lyden her så jeg kan sammenligne?

RJK

Sitat fra: Biff på søndag 20. desember 2020, klokken 18:32
Hei! Jeg hadde også en høyfrekvent dunkelyd fra venstre front som jeg ikke fant ut av. Endret seg i forhold til fart og ved nedbremsing likt som du beskriver. Byttet til vinterdekk og da var lyden borte i noen måneder før den kommer tilbake av og til som "the ghost of Christmas past". God jul forresten.

Kan du laste opp lyden her så jeg kan sammenligne?


Prøvde å lete, men ser ut som jeg har klart å slette lydopptaket. Men om du legger opp opptak fra din bil her, så kan jeg sjekke. Rimelig sikker på at jeg klarer å gjenkjenne det om det er samme lyd...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Biff

Jeg hører den så sjelden nå at det er vanskelig å ta opp. I tillegg er den så lav at jeg hører den men tviler på at en mikrofon fra mobil (som tar inn alt mulig annet støy som vifter o.l.) kommer til å høre den.

Men det var en tikkelyd, litt likt den på et tannhjul. Tikke/dunke lyd fra venstre hjul ca. Økte med takten av rotasjon på dekket og hørtes best i lav fart og ved nedbremsing. Ingen virkning på styring og ikke mulig å se visuelt. De på verkstedet fant verken lyden eller noe visuelt feil.

RJK

Vil definere min lyd som mere klankelyd, som tannhjul i en girkasse. Ikke så fin som tannhjul i en klokke (selvsagt snakker jeg ikke om armbåndsur, men klokketårn)...


Men det kan jo hende min lyd var mer fremtredende, siden jeg fikk "kjøreforbud". Bilen ble stående på verksted, og jeg fikk lånebil siden det var i ferien, og jeg skulle på tur.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ProsjektX

#8
Anbefaler dere å ta en titt på denne siden her, og videoen

https://insideevs.com/news/461090/owners-hyundai-kia-electric-motor-issues/

Det er en velkjent feil med et rullelager som slites i motoren som gir denne lyden. Er byttet mange motorer på eniro og Kona pga dette, inkludert min eniro. Lyden på min ble fremtredende allerede rundt 8000km...

Veldig enkelt å fange opp lyden f.eks ved å tape en mobil i motorrommet. Hørtes meget godt på min og slik at jeg forventet havari når som helst... Fikk installert ny motor med nytt artikkelnummer som i artikkelen over så satser på at den holder litt lenger.

Kontakt forhandler og reklamer!
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

RJK

Lyden minner om den jeg hadde, men jeg merket det kun når jeg reduserte farten, ikke ved akselerasjon. Og kun i lav hastighet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chrfu

Jeg opplever etter ca 10 minutters kjøring en klunkelyd som kommer som bare ett "klunk". Jeg klarer ikke finne ut hvor den kommer fra, men det virker som det er bak meg på venstre side. Dette er en 2020-modell som har gått 4000 km. Det skjer etter ca 10 min kjøring både til jobb på omtrent samme sted (nedoverbakke svak høyresving) og på hjemvei med oppoverbakke.
Er deres lyder noe om kommer som mer enn ett klunk?

RJK

Jeg fikk serier med klunkelyder. Ihvertfal 10-15 på rad, relativt hurtig etter hverandre. Som en serie tannhjul som klunket i hverandre. Fikk det mest når jeg svingte venstre samtidig som jeg bremset med retardasjon, men også ved rett-frem-retardasjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chrfu

Takk for svar, RJK, hos meg er det bare ett klunk. Og alltid etter ca 10 minutters kjøring.

KetOR

Fikk også beskjed om at dette var en kjent feil, motoren ble byttet og lyden forsvant.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA