Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 nærmer seg

Startet av EspenM3, tirsdag 17. november 2020, klokken 12:43

« forrige - neste »

biggern

#135
Sitat fra: elektro på fredag 05. februar 2021, klokken 12:58
Sitat fra: biggern på fredag 05. februar 2021, klokken 10:26
Sitat fra: elektro på onsdag 03. februar 2021, klokken 19:55

Hvis Hyundai klarer å lever en bil med firehjulstrekk som har betydelig lengre WLTP rekkevidde enn Model Y, med samme batteristørrelse- eller til og med litt mindre, så hadde det vært oppsiktsvekkende og veldig kult. Jeg heier, og håper jeg tar feil, men tror imidlertid det er svært lite sannsynlig.


Blir meget int. og spesielt at Koreanerne har hatt ett mye bedre batteri/forbruk med en reel meget god KM i vinterkulden, sammenlignet med Europeiske+ biler.
Har også registrert at Europeere ikke har hatt/har en god "real time" indikator på gjenstående effekt/km og  forbruk, som Konaen har (beregnet distanse endrer seg umiddelbart når en slår av varme, kjøremodus osv.). Mulig dette er bedre  på ID4/Enyaq, men det var elendig/fraværende når jeg testet E-2008/E-Golf.
Min 2019 (1ste versjon) lader nå opp til 370km i -10 og jeg hadde rett under 400Km i -5
Siste forbruk Tur retur Oslo 80km (-6) lå på 1,9 kw/mil, med alt påslått og 21grader. Dette syntes jeg er meget bra.
Passerte mange Teslaer osv., som lå i 70-80Km for å kunne rekke hjem.
Får I5 det samme er jeg ikke i tvil ved bytte til El. 4x4
Pris og leveringstid blir jo selvfølgelig også avgjørende.

Jo, dette høres vel og bra ut. Nå synes jeg ikke GOM på min 2015 e-Golf er så aller verst. Kan stort sett kjøre på den, og se ut fra avstanden til målet om man vil komme frem. Det samme gjelder vel EQC, i3 og andre? Mach-E skal være helt rå i så måte. e-tron er veldig presis, så lenge den vet hvor du skal- og dermed topografi og fartsgrense. Omtrent som ID.3/4 og Taycan vil jeg tro. e-tron gir % batteri estimat ved ankomst på et tilsynelatende ubegrenset antall stopp på en rute. :+1:

Når det gjelder forbruk på Kona er jo det drift kun på én aksling, og en veldig liten bil på små/smale hjul. IONIQ 5 er mye større, tyngre med to motorer og større hjul. Det kan nok ikke samenlignines. :) Men jeg tror som sagt den vil være helt der oppe med Model Y.

Tja, blir uansett interessant fremover, også om mulige tester på de nye som er på vei, nå i vinterkulda.
Min erfaring med E-Golf er en test på sommeren 2019. Kjørte ca. 6-7km test tur og gjenstående indikator sank rundt 20km.
Bare som info er ikke Korona dekkene som på eksempelvis BMW I3 (155/70 R19 ?), da de er std. type dekk på 215/55 R17  :)
Tar jeg ikke helt feil leveres dagens Ioniq med 205/60 R16.
Mange syntes det er kuult med store 20-21", men det øker jo forbruket deretter + med mindre gummi kan jo
støyen øke på god gammel slitt Norsk asfalt, om ikke bilen er meget godt støyisolert.
Synd de ikke fikk gjennomført denne nå i kulda: https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbiltest

Jan Treur

Bestilte Ioniq 5 Project 45 Gravity Gold Matte.
Fra 1. oktober 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
Forrige: 2016 Hyundai Ioniq Electric

elektro

Sitat fra: biggern på fredag 05. februar 2021, klokken 14:36
Bare som info er ikke Korona dekkene som på eksempelvis BMW I3 (155/70 R19 ?), da de er std. type dekk på 215/55 R17  :)
Tar jeg ikke helt feil leveres dagens Ioniq med 205/60 R16.
Mange syntes det er kuult med store 20-21", men det øker jo forbruket deretter + med mindre gummi kan jo
støyen øke på god gammel slitt Norsk asfalt, om ikke bilen er meget godt støyisolert.
Synd de ikke fikk gjennomført denne nå i kulda: https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbiltest
Sykkeldekk ift. IONIQ 5. ;) Den kommer antakelig med 20-tommer 235 bredde foran og 255 bak på lanseringsmodellen. Det som er avbildet på testbilen i alle fall. Mulig man kan bruke 18 eller 19-tommer 235 rund baut på vinter som minimum.

Usikker på om vi rekker å se noen vintertester av bilen. Smart lanseringstidspunkt. :) Var utrolig synd med den testen til NAF. Kunne de ikke utsatt den 14 dager bare? Og kanskje gjennomført den på én dag som i fjor, med matpakke og thermos? Vel vel.. Finnes viktigere ting osv. men.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

biggern

Sitat fra: elektro på søndag 07. februar 2021, klokken 09:16
Sitat fra: biggern på fredag 05. februar 2021, klokken 14:36
Bare som info er ikke Korona dekkene som på eksempelvis BMW I3 (155/70 R19 ?), da de er std. type dekk på 215/55 R17  :)
Tar jeg ikke helt feil leveres dagens Ioniq med 205/60 R16.
Mange syntes det er kuult med store 20-21", men det øker jo forbruket deretter + med mindre gummi kan jo
støyen øke på god gammel slitt Norsk asfalt, om ikke bilen er meget godt støyisolert.
Synd de ikke fikk gjennomført denne nå i kulda: https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbiltest
Sykkeldekk ift. IONIQ 5. ;) Den kommer antakelig med 20-tommer 235 bredde foran og 255 bak på lanseringsmodellen. Det som er avbildet på testbilen i alle fall. Mulig man kan bruke 18 eller 19-tommer 235 rund baut på vinter som minimum.

Usikker på om vi rekker å se noen vintertester av bilen. Smart lanseringstidspunkt. :) Var utrolig synd med den testen til NAF. Kunne de ikke utsatt den 14 dager bare? Og kanskje gjennomført den på én dag som i fjor, med matpakke og thermos? Vel vel.. Finnes viktigere ting osv. men.

Vel, får håpe de kommer med valg av 18"-19".
Samtidig spent, da det basert på bilder, ikke er indikert noe takrailing for takboks.
Det samme gjelder bilder av Ariya og Mach-E.

feistydolphin

Fins det noen offisiell bekreftelse på lansering 16. februar?

elektro

Sitat fra: biggern på søndag 07. februar 2021, klokken 11:44
[quote author=elektro link=topic=53833.msg957619#msg957619
Vel, får håpe de kommer med valg av 18"-19".
Samtidig spent, da det basert på bilder, ikke er indikert noe takrailing for takboks.
Det samme gjelder bilder av Ariya og Mach-E.

Er forhandlere som sier det blir taklast. :+1: Men ingen takrails og solcelletak er et dårlig utgangspunkt.. Uten mulighet for det mister de vel 75% av salget i lille Norge i alle fall, men det gjør kanskje ikke noe.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

#142
Sitat fra: elektro på mandag 08. februar 2021, klokken 00:05
Sitat fra: biggern på søndag 07. februar 2021, klokken 11:44
[quote author=elektro link=topic=53833.msg957619#msg957619
Vel, får håpe de kommer med valg av 18"-19".
Samtidig spent, da det basert på bilder, ikke er indikert noe takrailing for takboks.
Det samme gjelder bilder av Ariya og Mach-E.

Er forhandlere som sier det blir taklast. :+1: Men ingen takrails og solcelletak er et dårlig utgangspunkt.. Uten mulighet for det mister de vel 75% av salget i lille Norge i alle fall, men det gjør kanskje ikke noe.
Fare for at det blir "bøyle inni døra"-takstativ hvis ikke de lager noen fix-points i taket dessverre. Jaguar, Kona, e-C4 har dette. Sliter på sikt hull på pakningen til døra etter noen år og lager noe mer støy når man kjører.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

elektro

Min forhandler bekrefter mulighet for taklast, men sier de ikke vet max vekt enda. Kona har visstnok 80 kg, det høres ut som mye mer enn jeg har lyst til å ha på taket i alle fall.

En skiboks veier 20-30 kg og et par alpinski til voksne ca. 3 kg. Langrennsski ca. halvparten vil jeg tro. Barneski halvparten av dette igjen. For egen del regner jeg med at jeg trenger max 50 kg.

I den grad jeg har andre ting i takboksen er det ting som soveposer, liggeunderlag, dynejakker, puter/dyner, tomme tursekker, hengekøyer ol. Vinflaskene legger jeg andre steder.  :)

Bagasjeplassen sies til å være 545 liter (ubekreftet) + 20-30 liter frunk.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

Har etron 50 og er meget fornøyd unntatt når vi drar på langtur.. Vurderer Inoiq 5 strekt, hvis prisen blir ok. 545L høres ok ut, særlig hvis det er en frunk i tillegg.

Hvor blir ladeluka? Syns ladelukeplasseringen (høyere bak) på ID/Enyaq er rimelig ubrukbar.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

andy99

Sitat fra: tromsø på onsdag 10. februar 2021, klokken 12:49

Hvor blir ladeluka? Syns ladelukeplasseringen (høyere bak) på ID/Enyaq er rimelig ubrukbar.

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

BatteriOgFossil

Sitat fra: tromsø på onsdag 10. februar 2021, klokken 12:49
Hvor blir ladeluka? Syns ladelukeplasseringen (høyere bak) på ID/Enyaq er rimelig ubrukbar.

Smak og behag... jeg synes høyre bak er en god løsning.

turfsurf

Sitat fra: Mii2 på onsdag 10. februar 2021, klokken 13:07
Smak og behag... jeg synes høyre bak er en god løsning.
Gateparkerer og lader man mye så er høyre side en god løsning. Ellers vil jeg si motsatt side av fører er ganske dustete i hverdagen. Funker ikke i trange garasjer. Tungvindt å gå rundt bilen for å plugge ut / inn selv om man har plass.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Moas

Bra fart på laderen i eksemplet over. Kona klarer knapt 65 kW
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA