Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladebrikker til besvær.

Startet av Asbjornel, fredag 13. november 2020, klokken 09:56

« forrige - neste »

Asbjornel

Heisann.

Som ny elbileier, har jeg skaffet meg et knippe ladebrikker, og tenkte å ha disse i bilen. Tanken er nok at jeg etterhvert får to biler å lade på, så det kan være greit å ha en permanent i hver bil. Brikke er også enklest for kone og barn, da alt bare virker når det er satt opp.
Men, så har jeg nå fått til sammen tre ladebrikker. Fra NAF, Fortum C&D og Charge365.
Alle har forskjellig tallformater på baksiden, selv om Charge365 ligner veldig på NAF koden. Fortum sin har et mye lengre nummer i to rader, ene raden er bare tall, den andre ser ut som heksadesimal serie.

NAF-brikken var grei å installere hos alle leverandører igjennom app til nå.
Fortum og Charge365 brikkene derimot er vanskeligere å legge til i alle apper.

Finnes det noen god bruksanvisning på hvordan man legger til alle brikkene i alle appene? (hvilke "siffer" er relevante og er det detaljer man bør vite om?). Feilmeldingene er bare av typen "feil kode" og søk på nett ga meg ikke noen gode tips annet enn at noen reklamerer med at deres brikker fungerer med andre (typisk naf/elbilforeningen), og andre ikke.

Tilleggsspørsmål: Hvordan fungerer dette i utlandet? Er det egne brikker der også som man bør skaffe til veie i forkant av ferie, eller er de norske greie å registrere når man kommer til laderene?

Er mobilappene veien å gå?
Er det diskutert før, så kom gjerne med lenken til rett tråd, for jeg fant den ikke.

Orbit

#1
Nummeret som er trykket utenpå brikken behøver ikke være det samme som RFID'en som leses ut. I så fall trenger du en RFID-leser for å finne dette nummeret. Det er heller ikke alle ladeoperatører som tillater å registrere brikker fra andre, spesielt konkurrenter. Elbilforeningen og NAF sine ladebrikker kan registreres hos alle operatører i Norge.

Se litt mer info her, inklusive hvordan du kan lese ut RFID-nummeret på noen ladestasjoner.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Erik Ola Ulvestad

Har du feks en Samsung S9 mobiltelefon kan du lese av RFID kode i ei brikke med den. Men litt avhengig av kva app du brukar så kan formatet på avlest id vere litt forskjellig, feks baklengs...

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Vollis47

@Asbjornol. Velkommen til brikkehel.... Som du allerede har erfart så er det ikke til å unngå at en må ha flere brikker, selv om NAF's og Elbiliforeningens brikker kan registreres hos de fleste norske operatører og til en viss grad kan brukes også noen plasser i Sverige og Danmark. Men moroa begynner for alvor når du beveger deg lenger vekk fra hjemlandet. Har selv et anselig knippe med brikker som nå sjelden brukes, etter flere år med elbiler, Peugeot, Nissan og Kia.

Det er synd at ikke bilprodusentene, i hvertfall de europeiske, har laget en brikke de leverer med bilen, hvor de gjør avtale med alle ladeoperatører som ønsker å få disse bilene som kunde. VW, Audi og noen fler gjorde jo noe som likner ved å gjøre avtale med Ionity. Men i og med at de eier Ionity, så har de jo ikke noe ønske om å gjøre tilsvarende avtale med andre ladeoperatører. Veldig synd, for en slik avtale kunne jo gjort det nesten like lett å kjøre elbil på tvers av landegrensene som det er med Tesla.

Kanskje en produsent som ikke er med i Ionity kunne få til noe slikt.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Orbit

#4
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 14. november 2020, klokken 13:31
Det er synd at ikke bilprodusentene, i hvertfall de europeiske, har laget en brikke de leverer med bilen, hvor de gjør avtale med alle ladeoperatører som ønsker å få disse bilene som kunde. VW, Audi og noen fler gjorde jo noe som likner ved å gjøre avtale med Ionity. Men i og med at de eier Ionity, så har de jo ikke noe ønske om å gjøre tilsvarende avtale med andre ladeoperatører. Veldig synd, for en slik avtale kunne jo gjort det nesten like lett å kjøre elbil på tvers av landegrensene som det er med Tesla.

Kanskje en produsent som ikke er med i Ionity kunne få til noe slikt.
De har avtaler med ganske mange flere enn Ionity, men ikke alle. I Norge er det f.eks. Grønn kontakt, BKK og DEFA Cloudcharge, men ikke Fortum. På tvers av Europa, er nå ca 10000 CCS-ladere tilgjengelig med Audi sitt ladekort, og mer en 150.000 AC destinasjonsladere. Du kan se på kart her, det begynner å bli ganske bra dekning: https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no/map
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Vollis47

Sitat fra: Orbit på lørdag 14. november 2020, klokken 14:44
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 14. november 2020, klokken 13:31
Det er synd at ikke bilprodusentene, i hvertfall de europeiske, har laget en brikke de leverer med bilen, hvor de gjør avtale med alle ladeoperatører som ønsker å få disse bilene som kunde. VW, Audi og noen fler gjorde jo noe som likner ved å gjøre avtale med Ionity. Men i og med at de eier Ionity, så har de jo ikke noe ønske om å gjøre tilsvarende avtale med andre ladeoperatører. Veldig synd, for en slik avtale kunne jo gjort det nesten like lett å kjøre elbil på tvers av landegrensene som det er med Tesla.

Kanskje en produsent som ikke er med i Ionity kunne få til noe slikt.
De har avtaler med ganske mange flere enn Ionity, men ikke alle. I Norge er det f.eks. Grønn kontakt, BKK og DEFA Cloudcharge, men ikke Fortum. På tvers av Europa, er nå ca 10000 CCS-ladere tilgjengelig med Audi sitt ladekort, og mer en 150.000 AC destinasjonsladere. Du kan se på kart her, det begynner å bli ganske bra dekning: https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no/map

Da har tydeligvis Audi kommet mye lenger enn jeg har fått med meg. Da kryper Audi langt opp på listen over biler å vurdere neste gang jeg skal bytte bil.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Hansi

Støtter Audi charging service og VW We Charge de samme ladeoperatørene mon tro? Jeg har forsøkt å finne ut hvilke norske ladeoperatører som støttes av We Charge, uten hell hittil..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Hyperstress

Sitat fra: Orbit på lørdag 14. november 2020, klokken 14:44
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 14. november 2020, klokken 13:31
Det er synd at ikke bilprodusentene, i hvertfall de europeiske, har laget en brikke de leverer med bilen, hvor de gjør avtale med alle ladeoperatører som ønsker å få disse bilene som kunde. VW, Audi og noen fler gjorde jo noe som likner ved å gjøre avtale med Ionity. Men i og med at de eier Ionity, så har de jo ikke noe ønske om å gjøre tilsvarende avtale med andre ladeoperatører. Veldig synd, for en slik avtale kunne jo gjort det nesten like lett å kjøre elbil på tvers av landegrensene som det er med Tesla.

Kanskje en produsent som ikke er med i Ionity kunne få til noe slikt.
De har avtaler med ganske mange flere enn Ionity, men ikke alle. I Norge er det f.eks. Grønn kontakt, BKK og DEFA Cloudcharge, men ikke Fortum. På tvers av Europa, er nå ca 10000 CCS-ladere tilgjengelig med Audi sitt ladekort, og mer en 150.000 AC destinasjonsladere. Du kan se på kart her, det begynner å bli ganske bra dekning: https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no/map
De støtter Fortum også, men ikke alle fortums ladestasjoner, av en eller annen grunn.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

turfsurf

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 14. november 2020, klokken 15:09
Da har tydeligvis Audi kommet mye lenger enn jeg har fått med meg. Da kryper Audi langt opp på listen over biler å vurdere neste gang jeg skal bytte bil.
Bmw, Mercedes, Porsche m.fl. har tilsvarende. Jaguar bruker vel PlugSurfing, som også virker på lignende vis.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Asbjornel

Hei igjen. Takk for alle svar. Tolker det slik at NAF og Elbilforeningen sine brikker da blir "universalbrikker" i Norge, og at de andre blir litt mer spesielle pr operatør.

Jeg skal se om jeg får avlest de andre for å sammenligne nummeret i brikken med det som står på brikken.

Jeg trodde dette var enklere. Nå er jeg heldigvis ikke så ofte i utlandet med bil, og jeg har tilgang på en begrenset mengde leverandører her i nord ennå.

Har noen erfaringer med å bestille egne umerkede rfid-brikker på internett? Fikk inntrykk av at det var flere typer, så jeg tok ikke sjansen på å bestille noen, men kanskje det er en enklere måte å skaffe flere universalbrikker.

Asbjornel

Sitat fra: Orbit på fredag 13. november 2020, klokken 10:18


Se litt mer info her, inklusive hvordan du kan lese ut RFID-nummeret på noen ladestasjoner.

Takk. Har lest igjennom denne. Det var opplysende.
Får håpe dette blir enklere i fremtiden.

antohagg

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 13. november 2020, klokken 10:57
Har du feks en Samsung S9 mobiltelefon kan du lese av RFID kode i ei brikke med den. Men litt avhengig av kva app du brukar så kan formatet på avlest id vere litt forskjellig, feks baklengs...

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Bruker du vanlig NFC tools for dette eller kan du rekomendere noen annen app?
Vet du f.eks hvordan man skal tolke Fortum sin brikke?
Mvh Anton

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: antohagg på søndag 21. februar 2021, klokken 23:33
Bruker du vanlig NFC tools for dette eller kan du rekomendere noen annen app?
Vet du f.eks hvordan man skal tolke Fortum sin brikke?
Mvh Anton
Har akkurat no kun en app ved namn "NFC ReTag" installert på Samsung S9.



~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Andreassk

Jeg kan bekrefte det som er nevnt ovenfor, NAF og Elbilforeningen er de rette brikkene å skaffe seg. Disse funker på tvers av ladeoperatører og hos blant annet MER opparbeider du deg rabatt uavhengig av om du har deres egen brikke eller Universalbrikke.

Jeg vil ikke anbefale å bestille en umerket brikke fra nettet, disse brikkene støttes av veldig få/ingen ladeoperatører så langt jeg er klar over.

Trekkoppbil

Sitat fra: Asbjornel på fredag 13. november 2020, klokken 09:56

Finnes det noen god bruksanvisning på hvordan man legger til alle brikkene i alle appene? (hvilke "siffer" er relevante og er det detaljer man bør vite om?).

Tilleggsspørsmål: Hvordan fungerer dette i utlandet? Er det egne brikker der også som man bør skaffe til veie i forkant av ferie, eller er de norske greie å registrere når man kommer til laderene?

Er mobilappene veien å gå?
Er det diskutert før, så kom gjerne med lenken til rett tråd, for jeg fant den ikke.

I enkelte tilfeller oppgies desimaltall for nummeret på brukka, og andre steder operes med hex-tall. Når du registrerer brikker hos operatørene, så kan du normalt bruke det formatet som du har tilgengelig.  Ellers finner du helt sikkert kalkulatorer på nettet for å regne om.
Vanligvis betyr det ikke så mye hvilke brikke du har, men jeg var borte i en operatør hvor jeg ikke registrere brikke fra konkurende operatør. Jeg har heller ikke klart å bruke brikke som er beregnet på annen bruk enn bil-lading.
Det er mye knot å registrere brikker. Hos enkelte operatører  kan det være vankelig å leite seg fram til ei webside å registrere brikker på, og hos andre får du ikke gjort det på websidene dems, og da må man laste ned knotete apper.
Elbilforeningens  brikke kan man ikke bruke utenlands. Det var i alle fall restriksjoner før.
Hos Fortum, så må du knytte kredittkort til ladebrikkene, for å kunne bruke den utenlands. Det kan man gjøre i en app, når man har passert grensa.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA