Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID.4 i Norge

Startet av toref, tirsdag 10. november 2020, klokken 08:10

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 12. november 2020, klokken 06:53
RJK :+1: Ser den. He he. Last de ned isteden.


Det går fint. Er vant til å se på skjerm fra diverse posisjoner, så klarer å "snu bildene" i hodet mitt... Hehehe!


Sitat fra: Unik42

Takker!


No problems. Bare hyggelig å hjelpe til. :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Luna

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. november 2020, klokken 12:00
Sitat fra: Kires på onsdag 11. november 2020, klokken 11:01
Kan ikke skjønne at en id.4 Max med 4x4 skal komme så lavt.

ID4 Max koster 509.
4wd på Enyaq koster 29.000,-
4wd på ID4 koster 3700USD, men man får da med diverse annet utstyr.

For meg virker det relativt forståelig?
ID4 Max + 4wd ender da på ca 539", før rabatter (men uten vinterhjul).

ID4 virker langt mer pakke-fokusert enn Enyaq, noe som tydeligvis drar prisen på tilleggsutstyr ned.

For meg står det mellom en Y Performance til 559 eller en ID4 Max 4wd til rundt 530-540. Det er et vanskelig valg da de er gode på forskjellige ting. Skulle Møller forsøkt å ta 600k for en ID4 max med 4wd er det noe merkelig som foregår og bilen blir helt uaktuell.
I realiteten koster ID4 Max 530.000kr med vinterdekk. Men det er lov å drømme at den kommer til å koste 530.000kr som blir 550.000kr med vinterdekk. Tror nok at den prises høyere enn det, kanskje nærmere 600.000kr med vinterdekk. Da kommer noen av de som ønsket seg 4wd til å kjøpe 2wd og blir fornøyd med det. For min del så vurderte jeg ikke Tesla, men ventet på Audi Q4 Etron. Men forstår at den kommer til å havne mye høyere i pris enn ID4, derfor ble det ID4 som ble bestilt. Skoda mista jeg interessen for når den fikk et utseende som en gammel stasjonsvogn.

Øyvind.h

Sitat fra: Luna på torsdag 12. november 2020, klokken 14:44
I realiteten koster ID4 Max 530.000kr med vinterdekk. Men det er lov å drømme at den kommer til å koste 530.000kr som blir 550.000kr med vinterdekk. Tror nok at den prises høyere enn det, kanskje nærmere 600.000kr med vinterdekk.
Kan du beskrive hva du baserer dette på? Vi vet jo prisen på ID4 Max, vi vet prisen på 4wd tillegget i USA for ID4 og vi vet prisen på 4wd tillegget på Enyaq. Dette taler for en pris på rundt 540, før rabatter. Eller rundt 557" med vinterhjul fra tredjepart (å kjøpe vinterhjul fra merkeforhandler gjør en kun om en vil kaste haugevis av tusenlapper ut av vinduet).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Olemann


Er det utelukket at ID4.1st kommer som AWD utgave?  Med tillegget på USD 3.7k ville jo dette blitt en slager av de store.

Luna

#34
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. november 2020, klokken 15:26
Sitat fra: Luna på torsdag 12. november 2020, klokken 14:44
I realiteten koster ID4 Max 530.000kr med vinterdekk. Men det er lov å drømme at den kommer til å koste 530.000kr som blir 550.000kr med vinterdekk. Tror nok at den prises høyere enn det, kanskje nærmere 600.000kr med vinterdekk.
Kan du beskrive hva du baserer dette på? Vi vet jo prisen på ID4 Max, vi vet prisen på 4wd tillegget i USA for ID4 og vi vet prisen på 4wd tillegget på Enyaq. Dette taler for en pris på rundt 540, før rabatter. Eller rundt 557" med vinterhjul fra tredjepart (å kjøpe vinterhjul fra merkeforhandler gjør en kun om en vil kaste haugevis av tusenlapper ut av vinduet).
De som ønsker ID4 med 4wd får også en kraftigere motor. Mange av dem er betalingsvillige, noen vil nok trekke seg grunnet prisen. Men VW driver butikk og vil nok tjene litt ekstra der de har mulighet. Mange ønsker nok å kjøpe elbil i 2021 siden elbil moms lurer i overgangen 21/22. Mange konkurrenter kommer også på markedet, men det som blir kalt konkurrenter er egentlig litt ulike biler. Ford Mustang er en mer sportspreget bil, Tesla Y er også en litt mer sporty bil. Skoda burde være billigere enn VW ID4 så da bør 4WD prises høyere enn Skoda fullspekka med 4WD. Så de som syntes 4WD blir for dyr kjøper kanskje 2WD. Men dette er bare gjetning.

Electric cars in Norway

#35
Luna :+1: :+1: Det tror jeg du har helt rett i. Det blir trangt i dør for bilkjøp i overgangen 21/22.

Og jeg håper at også Audi e-tron Q4 kommer med en grei pris også. Det hadde vært noe å håpe på. Men det blir jo senere i tid.

Luna skrev dette:

Kopi:

Mange ønsker nok å kjøpe elbil i 2021 siden elbil moms lurer i overgangen 21/22. Mange konkurrenter kommer også på markedet, men det som blir kalt konkurrenter er egentlig litt ulike biler. Ford Mustang er en mer sportspreget bil, Tesla Y er også en litt mer sporty bil. Skoda burde være billigere enn VW ID4 så da bør 4WD prises høyere enn Skoda fullspekka med 4WD.

Øyvind.h

Ok. Så antakelsen er basert på ekstrem melking og strategi. Førstnevnte er ikke ukjent fra Møller, men virker jo ikke som de har lagt seg på den linja med ID4 nå.

Et så ekstremt prispåslag blir uansett gjennomskuet av kundene når vi vet prisen for 4wd i USA samt pris på 4wd hos det andre konsernselskapet.

Men tiden vil vise :) Selger anslår signering av avtale april 2021. Har lavt kønummer. Forsøker de å være så drøye som du estimerer blir det ikke ID4 på meg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

magfred

#37
Interessant å spekulere, men slik jeg ser det er det et par elementer her:


  • Pristillegget for AWD i USA ligger på 34-35k NOK med dagens kurs mot dollar, dette for modellen med 306hk etter hva jeg kan se
  • Pristillegget for AWD på Enyaq i Norge ligger på 29k for iv80x med 265hk

Hvis det blir tilsvarende pristillegg for AWD til ID.4 i Norge som i USA, med samme motor som der, vil Møller vel slå ut salget av iv80x totalt? Ingen vil vel betale ca det samme, eller mer, for en Skoda med 40hk mindre enn en VW når de ellers er såpass like som de er?

Her er det nok vanskelig å direkte overføre priser fra andre markeder til det norske, og Møller regner nok hardt på hva man faktisk kan ta for AWD i det norske markedet. I USA trenger man jo heller ikke gjøre plass til Skoda som det interne "billigmerket", så VW kan dekke et større spekter av markedet med Audi som premiummerke på toppen, og således hente inn mindre marginer gjennom større markedsandel.

Muligens har man gått litt bort ifra den interne fordelingen mellom Skoda, VW og Audi i Europa også? Kanskje VW ønsker å fokusere mer på få ut flest mulig ID'er i markedet, mens Skoda får lov til å tenke litt mer på å maksimere marginene per bil og at det derfor ikke er den klassiske fordelingen mellom merkene?

Har noen forresten sett pristillegg for AWD hos VW i et europeisk marked enda, som kanskje kan gi oss mer data?
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Øyvind.h

#38
Pakken er satt sammen slik i USA:
AWD
$3,680
Dual motor powertrain
Tow hitch (2,700 lbs towing capacity with braked trailer)*
Heated windshield

Altså ca 33.700,- for 4wd, hengerfeste, oppvarmet frontvindu.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Luna

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. november 2020, klokken 10:27
Pakken er satt sammen slik i USA:
AWD
$3,680
Dual motor powertrain
Tow hitch (2,700 lbs towing capacity with braked trailer)*
Heated windshield

Altså ca 33.700,- for 4wd, hengerfeste, oppvarmet frontvindu.
Jeg ser du har reservert ID4, 4WD, får håpe du får den til en pris du er fornøyd med. Jeg reserverte også ID4 med 4WD. Men egenvurderingen ble at den kom til å bli mye dyrere enn 2WD. Da sammenlignet jeg ID4 med 2WD til ca 450.000kr og hva jeg trodde 4WD kom til å koste. Den måtte jo bli dyrere enn Max utgaven siden jeg tror 4WD kommer i max nå i starten. Men så ble jeg hekta på glasstak og speedometer på frontruta (har en 13 år gammel bil nå med FM radio og CD spiller   ;D). Så jeg bestilte max utgaven med 2WD. Har aldri hatt 4WD, men det hadde selvfølgelig vært bra. Men syntes jeg kjøpte en mye dyrere bil enn det som var meningen. Tesla model Y var egentlig ikke med i vurderingen. Men ventet på Audi Q4, som sikkert blir mye dyrere. Men Audi Q4 blir nok et smykke.

magfred

Jeg håper alle blir fornøyd med den bilen de velger å kjøpe, og det blir uansett spennende å se hva Møller kommer fram til når prisen offentliggjøres  :)

Vi har jo ikke mange datapunkter å ta utgangspunkt i, men det er vel derfor vi har dette forumet, for å dele antagelser og spekulasjoner?

Jeg resonerer i hvert fall slik at VW i USA er i en helt annen situasjon enn her i Norge. Der borte sliter de fortsatt med omdømmet etter Dieselgate, og de har uttalt at ID.4 ikke primært skal konkurrere mot andre el-biler, men heller mot Honda CR-V og Toyota RAV4. Altså rett inn i det mest konkurransepregede segmentet "over there", og skal man overbevise el-skeptiske amerikanere må man gå hardt ut.

Sånn sett tenker jeg at de har et helt annet insentiv for å prise både bil og utstyr så aggressivt som mulig for å ta markedsandeler, og for å "grønnvaske" seg selv etter fusket de ble dømt for. Mens her i landet selger jo nesten alle nye el-biler seg selv, ofte med flust av kjøpesterke nordmenn på venteliste. Når det er sagt så kan Møller også finne på å gå hardt ut her i landet for å rydde konkurransen av banen (muligens med fare for å kannibalisere Skoda), men jeg vil nok påstå at markedssituasjonen i Norge gir dem litt større frihet til å sette den prisen de selv ønsker.

Poenget er at ingen vet, og at vi bare kan underholde oss selv med spekulasjon fram til prisen blir kjent :)
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Bjoris

Ja, dette er jo bare tidsfordriv mens en venter. Samtidig er jo vi som har kjøpt spent på om det kommer bedre pakker etter 1ST.

VW skal selge enormt med elbiler på kort tid så de kan nok ikke prise seg ut, men samtidig hvem konkurrerer den med som har AWD?

TMY: 560 (fult utstyrt)
Enyaq: 480 (ribbet)
XC40: 530 (middels)
EMach: 500 (middels)

Nei, jeg ser ikke helt hvorfor VW skulle legge AWD langt under disse, men time will show som Blodstrupmoen sa:)

EV - Driver

Ble skuffet over lansering / visning på nett i kveld. Alle spørsmål som ble besvart var opplagte ting som står på nettsidene. Ikke noe var interessant for en som har lest seg opp før en signerer kontrakten.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

ihaal

Fikk ikke sett men takk for rask oppsummering  :+1:
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

SveinJ

Tror nesten at Teslabjørn sin video er mer informativ.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA