Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID.4 i Norge

Startet av toref, tirsdag 10. november 2020, klokken 08:10

« forrige - neste »

Kires

Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. november 2020, klokken 11:02
Om det kommer en 4WD variant med påslag 30k i forhold til dagens priser på RWD så blir det jo fort ekstra interessant. Men tallene til Enyaq viser vel at spranget kan bli mye mer. Jeg kjøper ikke en 4WD med alt det jeg trenger av utstyr til 600k - da går jeg heller videre opp til premium segmentet. Men kommer det en 4WD med priser fra 460 til max 540 så kanskje. Det er uansett mye konkurrenter i vente her nå. Tesla model Y kommer også inn på markedet mot slutten av året. BMW sier de vil prise iX3 en del lavere enn X3 - og dersom BMW kjører en kampanje i løpet av våren på denne så står man plutselig der og funderer på om 4WD er et must eller ikke. Og inn fra siden kommer Ford Mach-e som jeg også er veldig spent på.
Valg av elbil(er) løpet av 2021 har plutselig blir veldig vanskelig synes jeg.
Ja det er overraskende vanskelig :o
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Stikkkontakt

Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. november 2020, klokken 11:02
Om det kommer en 4WD variant med påslag 30k i forhold til dagens priser på RWD så blir det jo fort ekstra interessant. Men tallene til Enyaq viser vel at spranget kan bli mye mer.

Nei.
Tallene til Enyaq vet vi. 29.000 kr ekstra for AWD.

Øyvind.h

Sitat fra: Kires på onsdag 11. november 2020, klokken 11:01
Kan ikke skjønne at en id.4 Max med 4x4 skal komme så lavt.

ID4 Max koster 509.
4wd på Enyaq koster 29.000,-
4wd på ID4 koster 3700USD, men man får da med diverse annet utstyr.

For meg virker det relativt forståelig?
ID4 Max + 4wd ender da på ca 539", før rabatter (men uten vinterhjul).

ID4 virker langt mer pakke-fokusert enn Enyaq, noe som tydeligvis drar prisen på tilleggsutstyr ned.

For meg står det mellom en Y Performance til 559 eller en ID4 Max 4wd til rundt 530-540. Det er et vanskelig valg da de er gode på forskjellige ting. Skulle Møller forsøkt å ta 600k for en ID4 max med 4wd er det noe merkelig som foregår og bilen blir helt uaktuell.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 11. november 2020, klokken 09:06
Jeg syns den fremstår mye mer praktisk enn i-Pace. Mer lettlastet bagasjerom, mer bakseteplass, mer hengervekt.
Nå er vel I-Pace bredere enn id.4. Så bedre plass i baksetet kommer vel an på hvor du måler. God takhøyde har den og. Id.4 har ganske skarp knevinkel når man sitter bak etter det jeg kan se. Uansett er begge disse bare 4+1 seter.



Ellers er dette ganske forskjellige biler. Skal man kjøpe I-pace bør man være glad i å kjøre, og like en litt klassisk premium opplevelse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjoris

#19
Det mest spesielle med ID4 er jo at intro modellene er så mye billigere enn Enyaq, og så nært ID3. Ser mange tar for gitt at denne forskjellene skal fortsette, men jeg er litt usikker på det.

Det er jo her det står, påslaget på AWD blir ikke mye mer enn det andre tar, rundt 30 kNOK, men om prisene løfter seg feks 20 kNOK fra 1St så er du på +50 for AWD og da ver jeg ikke helt selv iallefall, men det er jo andre fordeler som mer effekt, mer hengervekt.

Min selger sier at det blir pakker fortsatt og ikke mange pakker heller, det betyr vel at du nok må velge en pakke som gir deg andre ting enn AWD da slik som i USA og Vipps kan det bli ett kupp eller mye du ikke egentlig ville betale for. Tipper derfor at AWD blir med mer utstyr enn feks 1ST uten MaX.

Så oppsummert, jeg tror nok at en AWD ID4 blir vesentlig dyrere enn 1ST, men at du får mer kjekt utstyr samtidig... En MAX utstyrt AWD kan jo ikke legge på seg så mye mer enn 30-50 tenker jeg hvis ting skal henge sammen 540 til 560 tenker jeg, mye bil for pengene fortsatt

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. november 2020, klokken 12:00

ID4 Max koster 509.
4wd på Enyaq koster 29.000,-
4wd på ID4 koster 3700USD, men man får da med diverse annet utstyr.

For meg virker det relativt forståelig?
ID4 Max + 4wd ender da på ca 539", før rabatter (men uten vinterhjul).

ID4 virker langt mer pakke-fokusert enn Enyaq, noe som tydeligvis drar prisen på tilleggsutstyr ned.


Prisen for Enyaq iv80x er : 478 520,-

Men - det vi ser er at folk som bygger denne opp fort havner på 580++
Altså må det være veldig mye utstyr som mangler i basis versjonen.

Mulig jeg tar feil, men dersom en like godt utstyrt id.4 max havner på 539, vel så vil vel dagens kjøpere av Enyaq kanskje føle de har betalt overpris??

Bjoris

#21
Jeg tror nok at en del som bestilte Enyaq før ID4 prisene kom ble overrasket. Møller sier også at svært mange som har bestilt droppet Enyaq. Prisingen er helt merkelig, men tror ikke Møller kan lukke hele dette gapet når 1ST er utsolgt. Men slik jeg ser det så er forskjellen altfor stor nå til at de kan selge veldig mye Enyaq etter at de har levert ut forhåndsbestillingene.

Det jeg derfor tror mest på er at ID4 får en grunnpris som ikke ligger så langt unna Enyaq, men at du på ID 4 har færre valg, noen få pakker og AWD får du ikke uten å ta en pakke med en del annet.

Dette er to forskjellige konsept og for noen vil de da kanskje få Enyaq like billig som ID4 om feks det er mye i pakkene som ikke er interessant.

Ja, det kan nok funke tenker jeg, men klart de som får Enyaq til 600, da er en langt over ID4 nesten uansett tror jeg, men det er vel tenkelig at de nye pakkene på ID4 totalt gir en del høyere pris også, du får jo virkelig mye med nå i MAX.

Har forresten noen sett på hva det totalt koster ekstra, det du får med i MAX, hos Skoda?

Stikkkontakt

Sitat fra: Bjoris på onsdag 11. november 2020, klokken 12:19
Det mest spesielle med ID4 er jo at intro modellene er så mye billigere enn Enyaq, og så nært ID3. Ser mange tar for gitt at denne forskjellene skal fortsette, men jeg er litt usikker på det.

Det er jo her det står, påslaget på AWD blir ikke mye mer enn det andre tar, rundt 30 kNOK, men om prisene løfter seg feks 20 kNOK fra 1St så er du på +50 for AWD og da ver jeg ikke helt selv iallefall, men det er jo andre fordeler som mer effekt, mer hengervekt.

Min selger sier at det blir pakker fortsatt og ikke mange pakker heller, det betyr vel at du nok må velge en pakke som gir deg andre ting enn AWD da slik som i USA og Vipps kan det bli ett kupp eller mye du ikke egentlig ville betale for. Tipper derfor at AWD blir med mer utstyr enn feks 1ST uten MaX.

Så oppsummert, jeg tror nok at en AWD ID4 blir vesentlig dyrere enn 1ST, men at du får mer kjekt utstyr samtidig... En MAX utstyrt AWD kan jo ikke legge på seg så mye mer enn 30-50 tenker jeg hvis ting skal henge sammen 540 til 560 tenker jeg, mye bil for pengene fortsatt

Prisene i Norge er gode, men ikke ekstremt. De tilsvarer en euro på ca 10,4 i forhold til Tyskland. Vi kan fort være der om noen uker. Riktignok uten 5 års garanti. Rabatter har jeg ikke oversikt over, men de er som regel generøse i Tyskland.
Basismodelllen med 82kwh koster forøvrig 4600 euro mindre enn 1st i Tyskland eks moms.
Da snakker vi godt under 400000.
Spennende å se om de viderefører MAX. Den har vel alt som er og blir tilgjengelig. Mulig de kommer dyrere seter etterhvert.

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Bjoris

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/oAAodm/volkswagen-id4

Dette er den beste artikkelen av de som er skrevet nå om ID4 syns jeg. Mye god info og fornuftige kommentarer

MisterIngo

Den står nå utstilt på Frysja i Oslo. Har du anledning så kan du stå utenfor og få et inntrykk. Jeg liker den veldig godt!
Sikkert ingen overraskelse, men ryggekamera er altså ute på bilen, og har egen dyse til å spyles med, slik Audi har løst det.
Det er Max som er utstilt, så den har kamera i fremre logo, og under sidespeilene også.

Gleder meg!

Edit: Herregud, er det bare for meg eller har bildene snudd seg litt over alt?
Oslo - e-Golf bestilt 22.08.2014 - produeseres uke 10, 2015 - leveres uke 14, 2015

Electric cars in Norway

#26
Takker :+1: :+1: Tøffe bilder. Gjør ikke noe om de er opp/ned ;D ;D  Helt greit å snu bildene på mobilen :+1: :+1:

RJK

Litt mere tungvindt med 38" LCD, selv om man kan bruke shortcuts på tastaturet for å snu bildet. Dog, det tør/gidder jeg ikke prøve, da det kan ødelegge oppsettet mitt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#28
RJK :+1: Ser den. He he. Last de ned isteden.

unik42

2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA