Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk

Startet av kenlee, fredag 06. november 2020, klokken 09:40

« forrige - neste »

kenlee

Hei,

Hva har folk av forbruk gjennomsnittlig på denne bilen? Vet at det kommer an på kjøring på motorvei osv.

Har ikke hatt bilen så lenge men etter hva jeg har regnet på blir det en rekkevidde på ca 220 km som er ganske langt under WLTP'en som er på 320. Hadde forventet en del tap på vinteren i minusgrader men enn så lenge er det ganske varmt i luften på østlandet.

Pendler med bilen ca 13 km hver vei, altså ikke lange strekningen. Blandet mellom 40 og 70 soner, ingen motorvei eller grisekjøring overhodet.

Noen andre som reagerer på høyt forbruk?
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

daktari

På så kort tur vil det for de fleste gå med ganske mye til oppvarming av kupé, kanskje batteri også.
La oss si det koster 2 kWh å få 20 grader i kupeen, fra 0. På 13 km skulle du kanskje brukt 2 kWh til fremdrift. Vips har du brukt det dobbelte. Kjører du derimot 200 km blir de 2 Kwh til oppvarming (+litt for å holde varmen) fordelt med bare 0,1 kWh/mil.

Forøvrig spent på forbrukstallene dine, på småkjøring i Oslo kan etron  oppgi over 4 kWh/mil... synes jeg ladere hele tiden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Wabby

Har en e-208 med samme forbruket. Tørst som F, for å si det pent. Bykjøring/småkjøring i kulde er 23kwh omtrent.
TM3P 2021 - Oslo

Romerike

Merker det samme på min, høyt forbruk på korte turer. Kjørte 190km i går på stort sett motorvei, var igjen 58km. Det er jeg fornøyd med.

ooa

Ja, har regaert på dette jeg også... Har hatt en Nissan Leaf (2019 modell), og kjøremønsteret er ikke endret seg etter bytte til e-2008. På Nissan en kald vinterdag så fikk jeg vel en 17-18 mil fulloppladet når det var som kaldest ute den vinteren jeg eie den.

Men, nå med et par minus og har akkurat ladet opp bilen 100% og den gir meg 12 mil i rekkevidde og det er ikke bra! Hmm....

Daniel_0007

#5
https://youtu.be/wd2ArceiJd0

Rekkevidde test hvor de kjører helt til de er tom.
Ikke 2008 men 208 i videoen, verste at den ble slått av en e-up
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

Sitat fra: ooa på lørdag 28. november 2020, klokken 19:46
Ja, har regaert på dette jeg også... Har hatt en Nissan Leaf (2019 modell), og kjøremønsteret er ikke endret seg etter bytte til e-2008. På Nissan en kald vinterdag så fikk jeg vel en 17-18 mil fulloppladet når det var som kaldest ute den vinteren jeg eie den.

Men, nå med et par minus og har akkurat ladet opp bilen 100% og den gir meg 12 mil i rekkevidde og det er ikke bra! Hmm....
Dette er vel gjettometer som er ute med skrøner? Men det kan jo være at en celle eller fler tar kvelden, du får følge med hvor langt du faktisk kommer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ooa

Sitat fra: daktari på søndag 29. november 2020, klokken 00:26
Sitat fra: ooa på lørdag 28. november 2020, klokken 19:46
Ja, har regaert på dette jeg også... Har hatt en Nissan Leaf (2019 modell), og kjøremønsteret er ikke endret seg etter bytte til e-2008. På Nissan en kald vinterdag så fikk jeg vel en 17-18 mil fulloppladet når det var som kaldest ute den vinteren jeg eie den.

Men, nå med et par minus og har akkurat ladet opp bilen 100% og den gir meg 12 mil i rekkevidde og det er ikke bra! Hmm....
Dette er vel gjettometer som er ute med skrøner? Men det kan jo være at en celle eller fler tar kvelden, du får følge med hvor langt du faktisk kommer.

Får håpe det er gjettometer som er ute med skrøner. Bilen har kun gått 2900 km og håper ikke at det er noen celler som har tatt kvelden alt...

Frihjul

Hmm. Kjenner meg ikke igjen her. Min e-2008 har vist 27-29 mil ved fulladet de siste uker, +10 til - 3 grader omtrent. Rundt 32 mil i sommer. Mest småkjøring for tida, ute på motorvei i 90-100 regner jeg med under 20 mil nå.
Bilen passer vel best i moderat hastighet med den fasongen. Gjennomsnittsforbruk siste par hundre mil ca.1,8 kW pr. mil sier måleren, men hvor riktig er den?

Gjettometeret skjønner ikke annet en siste tidas kjøring og tar f.eks ikke hensyn til motbakken på ruta du har lagt inn.

Ikke vitenskapelig dette, men jeg er ganske fornøyd i forhold til forventningene. Jeg liker bilen, men den kunne selvfølgelig hatt litt større batteripakke.
Peugeot e-2008
Renault Zoe 240 Intense, solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA