Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF EUTest: knekte opp deksel, tydelig Tesla hat - advarsel mot NAF.

Startet av Arrre, torsdag 05. november 2020, klokken 18:10

« forrige - neste »

Arrre

Jeg leverte min ModelS til EU kontroll hos NAF i Tromsø.Etter noen minutter, ble det klart at dere fant noe rart med ei felg, da "alle" stod der og så på den. (22" 295)
Jeg kunne ikke få vite hva det var med det samme, måtte vente.Da kundebehandleren kom ut, kunne hun bare fortelle at det var kjøreforbud på bilen, og at min forsikringsavtale nå var ugyldig, det ble fortalt på en måte som sa at kjøreforbudet kansellerte forsikringen.  Det hele ble fremført på en perfekt arrogant måte uten skjult skadefryd.
Jeg fikk ut av henne at årsaken til det var en sprekk i felgen, og sa at "ja men dere kansellerer vel ikke min forsikringsavtale, dere kan ikke rote med min forsikring" ?  -  da forklarte hun om sider at nei, det var ikke forsikringsavtalen, men at den ikke ville dekke ting på et kjøretøy med kjøreforbud.
Jeg bor på 20min unna på Håkøya, uten så mange transportmuligheter. Her var det viktig å løse det raskest, jeg spurte om jeg kunne gå til Tesla (300m unna) og låne et hjul, og fikse det.

Kundebehandler informerte da om at det måtte være samme dekk på begge hjul. Tesla har ikke slike aftermarket-hjul, så da måtte jeg altså hente to hjul.
Ja, folk kan kjøre med stephjul og allslags rart på ett hjul, men her for å komme meg hjem samme dag, måtte jeg ha to like - ok.

Jeg kom tilbake 10min senere fordi Tesla ikke hadde brukte dekk på felg, alt var satt ut til vianor.
Jeg foreslo at jeg kunne få en annen på jobb til å komme med en Sprinter varebil til meg, jeg kunne kjøre hjem og hente to vinterhjul. Og så få det kjøreforbudet opphevet, slik at jeg kunne skifte de siste vinter dekkene i garasjen hjemme. Ja, det fikk jeg til svar gikk an, og kunne rekkes idag, men da måtte jeg ha avtale om "etterkontroll" når det var klart for inspeksjon  og det måtte gjøres før kl 1500.Altså igjen; vanskelig kundebehandler som er minimalt interesert i å hjelpe å løse et minimalt problem.

Jeg spurte også, men i samme stil kunne Ingen garasjejekk eller billøfter kunne lånes hos NAF, ikke verktøy heller. Det kom heller ikke på tale at bilen kunne bare stå på billøfteren der den stod når det ble oppdaget selv om flere var ledig og dagen gikk mot slutten.(det var lett å se, fordi NAF har så fint stort verksted som er ryddig og pent med stort vindu fra lobbyen)

Jeg kjørte hjem, hentet to vinterhjul. garasjejekk, verktøy.På tur tilbake var klokken 1437, og jeg ringte NAF for å få snakke med noen i Tromsø - slik at dere visste at jeg ville være klar til inspeksjon 1510.
Sjefen i Tromsø svarte, og han var ikke vanskelig, det var *ingen* stress, *ingen* problem å få fikset det, folk var der til 1600.  (Ok, så her utgikk tidsbegrensningen jeg ble informert om å avtale før 1500  - jeg lot være å klage til han om det frekke kvinnemennesket)
-Skiftet to hjul på parkeringsplassen.Stakk inn for å igjen møte den vanskelige kundebehandleren.Nei, her skulle det ikke sjekkes, LANGT ifra, det var for sent, og hun kunne ikke booke en "etterkontroll" - jeg fikk komme tilbake imorra for det lot seg ikke endre status på dette uten en kontroll.Jeg dro opp telefonen og viste call-loggen fra kl 14:37 fortalte at jeg snakket med sjefen hennes som sa at det var ingen problem.  Jeg poengterte da at hun hele tiden visste at jeg prøvde å løse dette samme dagen og hentet hjul.
Tydelig sur fordi jeg hadde ok fra sjefen, avbrøt hun meg, spurte "vil du at jeg skal hjelpe deg, eller ikke?".   Jeg svarte jatakk, det er bare snakk om å se to hjul.
Motvillig ble det plutselig mulig å se på bilen likevel, men da jeg igjen kom til skraken, fortalte hun glad at to vinterdekk ikke kunne kombineres med to sommerdekk.  At hun ikke kunne(ville) gjøre noe med det, og at jeg fikk komme tilbake dagen etter.
Ingen argument om at det ikke vare en 3-er feil å mikse to sommer og to vinter dekk hjalp.

Morgen etter har jeg igjen kommet tilbake med to til vinterdekk, og etter å ha skiftet dem på parkeringsplassen,  fikk gjennomført "kontrollen"
Jeg har ringt Statens vegvesen som har bekreftet at det ikke er en kjøreforbud-feil, men en 2-feil å ha forskjellige dekk, og omtalte det som skjedde som tull.
Altså: jeg har vært to ganger på parkeringsplassen, og skiftet hjul fordi det ble gitt misvisende informasjon om at jeg ikke kunne kjøre med to typer dekk.  Kastet bort tid på å låne jobbil i to omganger for å kjøre dekk pga feilinformasjon.

Noen som kommer med en performance Tesla med altfor store felger for nordnorske veier, oppdager en sprekk, møter altså grov inkompetanse om hva som gir kjøreforbud vs en 2-feil(når to hjul er byttet)
Jeg tolker det som hat/misunnelse som begrunnes i tidligere nevnte skadefryd jeg observerte, men jeg forstår også om denne holdningen IKKE har noe med biltypen å gjøre, men da er standard kundebehandling hos NAF Tromsø.
Dere kan velge selv hvilken av de to teoriene er rett.

Til alt overmål skulle NAF bryte opp kledningen ved dørene, (en eller annen paranoid statlig regel sier visstnok at rammenummeret i frontruten ikke er trygt nok, derfor bryter man opp klips som ikke er ment å åpnes/lukkes mange ganger).Høyre nedre-deksel ved passasjerdøren ble revet av, 2 klips knekt og dekslet ville ikke sitte lengere på plass uten et stort mellomrom. Jeg spurte mekanikeren direkte, han bekreftet at jeg måtte innom Tesla og få det fikset.
Da jeg fortalte Tesla om den totale opplevelsen av NAF (var der dagen før for å låne dekk) fikk jeg tilbud om å kjøpe klips-sett eller om jeg ville la de fikse hele jobben mot passende betaling.
NAF har så langt kostet meg 1 time bomtur for å hente to dekk , en time til dagen etter til transport og skifting dagen etter, en tur innom Tesla for å kjøpe klips pluss mye stress for å rekke fiktive tider.
Nå hadde jeg valget imellom å belaste NAF for Tesla-fakturaen, og kanskje min tid mens jeg ventet på jobben - dette er tross alt i arbeidstiden.. eller bare kjøpe clips og gjøre det gratis for NAF ?
Jeg kjøpte bare clips, gjorde jobben selv... fordi jeg ikke er en hatful drittsekk mot andre som får daglig glede i å plage folk med fiktive deadlines, og personlige påfunn om at to sommer og to vinterhjul betyr kjøreforbud.
Her er det mye lærdom for kundebehandling hos NAF's EU kontroll
Denne opplevelsen er absolutt en skam for de 1295kr det koster.

geear

Jeg hadde hentet bilen og kjørt hjem, skiftet hjul og levert den et annet sted.

Men nå skal det sies at de skulle nok ikke godkjent bilen med de hjulene uansett, det er for stort avvik fra originalt. Jeg skiftet hjul på bilen jeg hadde på EU i dag (før EU) av samme årsak...

RJK

Hele historien bør sendes inn til NAF som klage på vedkommende og NAF-stasjonen, med kopi til NAF sentralt. Ville også gitt beskjed om at du sterkt vurderer å gå til media med historien din, om ikke oppfølgingen av saken er akseptabel.


Uansett om man liker et bilmerke eller ikke, så skal man være serviceminded, og utføre jobben med et smil om munnen, til beste for kunden som og i form av å være medlem, også er vedkommendes arbeidsgiver.


Slik går ikke an å oppføre seg, og vedkommende burde finne seg en annen jobb enn for NAF. Der er tydeligvis personen ikke skikket til å jobbe.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Elbil2000

Hadde noe lignende opplevelse hos NAF Mo i Rana.
Bil undekjent fordi kontrolløren ikke fant rammenummeret.
Måtte på etterkontroll for å vise frem rammenummeret.
P100D

Muffinman

Denne historien fortjener å bli spredt litt. Legg den ut på tocn-gruppa eller noe.

kodax

En sak kan ha flere sider. Arrre har sin opplevelse som han beskriver her, kundebehandleren hos NAF kan ha hatt en helt annen opplevelse av situasjonen. Jeg sier ikke at ikke arrre sin oppfatning av situasjonen ikke er korrekt, men det er feks.  heller ikke umulig at han kan ha oppført seg totalt ufyselig, og at dette ikke har noe med hverken dårlig kundebehandling eller Tesla-hat å gjøre. Poenget er altså at man skal være forsiktig med å spre historier man selv ikke har opplevd selv.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Grosor

Jeg har selv opplevd manglende smidighet og dårlig kundeservice hos NAF her ifm EU kontroll og det var kort vei til å si opp medlemsskap og aldri bruke dem igjen. Det høres litt ut som at det er et problem med organisasjonskulturen der.

Jeg gikk i den fellen å tro at siden NAF er en medlemsorganisasjon som ikke skulle tjene penger på reparasjoner så ville de være et fornuftig sted å gå for å gjennomføre Pkk.

Man skulle nesten tro det var et statlig organ man besøkte...

Nå har de vel startet med verkstedstjenester og.

Arrre

Hei. Jeg har fått svar fra NAF Senterleder i Tromsø
Han forklarer at en 3-er ikke kan rettes til en 2-er feilm, noe med reglene (det er altså derfor hun hadde det SÅ travelt med å registrere inn den sprekken i felgen.)
Han forklarer også at de er pålagt å snoke opp to rammenumre (statlig paranoia) så de må bryte opp ting som ikke er ment å åpnes ofte (mange av de klipsene er ment å brukes en gang)

- det var alt
1: NAF sentralt giddet ikke å kommentere på klagen (har sent klage til begge)
2: Det er ingen kommentar om villedning fra personale.
3: ingen kommentar om å være fleksibel, hjelpsom, vente å registrere det til man ser om æ kan få tak i to hjul på timen.
4: ingen kommentar om direkte løgn og påfunn fra personalet om tidsfrister.
5: jeg ble lovet å få dekket klips :)

Som @kodax sier: det kunne jo være at jeg var totalt ufyselig. - Det er dessverre ikke tilfellet her, jeg er over gjenomsnittlig høflig og har god, gammeldags folkeskikk banket inn fra ung alder. 
Det er derimot helt vilt å se den type kundebehandling - det er eneste forretningen/stedet jeg har virkelig følt meg sterkt mislikt noen gang.

Dere som er på Facebook må gjerne publisere, til skrekk og advarsel.

Dessuten trengs det en VIKTIG advarsel: at alle på EU test må sjekke bilene sine etter opprevne klips og annen mishandling ifm. leting etter rammenummer.  Det er ikke gitt at jeg hadde åpnet passasjerdøren og sett dette den dagen.

Hvem har navnet på en passende journalist? / hvilken media synes dere kan publisere noe om det?
Her er det NAF som påfører skader, og håndhever syke regler der 3 ikke kan bli utbedret til 2 på hardeste mulige måte.  NAF - de som burde være en interesseorganisasjon som nettopp jobbet MOT slik galskap og for bil-eiere.  - (Sånn i teorien altså)


2:

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

apehest

Etter 15 år i bilbransjen kan jeg si at det er enorme forskjeller på hvor mye tid, krefter og penger de forskjellige aktørene bruker på å sikre en god kundeopplevelse.
Jeg kan ikke se for meg at naf er blant de som "vet hva de driver med" i denne sammenhengen. Noe de ikke er alene om.

Sandvika

Er tydeligvis individuelle forskjeller mellom NAF verkstedene i Sandvika har de en som hadde spesialisert seg på Tesla. Under garantiutløpstest lette han etter typiske Tesla  barnesykdommer kunne reklameres på. Fikk lang og detaljert rapport til slutt.

Simen1

Jeg har også hatt problemer med kombinasjonen Tesla og NAF Tromsø. Det blir ikke de neste gang for å si det sånn. Kortversjonen: Felgene (ikke dekkene) som sto på bilen hadde lastindeks 705 kg, mens vognkortet krevde 710 kg. De mente det var en 2-er feil som måtte utbedres og jeg måtte inn på etterkontroll til 300 kr eller noe sånt for å få godkjent EU-kontrollen.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Motorwatt

SitatFelgene (ikke dekkene) som sto på bilen hadde lastindeks 705 kg, mens vognkortet krevde 710 kg

Hva er det NAF har gjort feil her?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Stig-Arne

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 24. november 2020, klokken 13:35
Jeg har også hatt problemer med kombinasjonen Tesla og NAF Tromsø. Det blir ikke de neste gang for å si det sånn. Kortversjonen: Felgene (ikke dekkene) som sto på bilen hadde lastindeks 705 kg, mens vognkortet krevde 710 kg. De mente det var en 2-er feil som måtte utbedres og jeg måtte inn på etterkontroll til 300 kr eller noe sånt for å få godkjent EU-kontrollen.
Hva er galt med det.? Felgene var ikke god nok for den bilen. Punktum.

Å suttre for at noen gjør jobben sin er bare for dumt. Er en grunn til at reglene er slik de er, uansett hvor lite som skulle til for at de skulle vært OK.

Når det kommer til chassi nr så er de ett krav at det skal finnes. Gidder man ikke finne det, og SVV står på døren og vil ta en stikkprøve og man ikke kan vise frem chassi nr som er stemplet inn, så sliter man og i verste fall mister man godkjenningen for å ta kontroll.

Er selvfølgelig ikke greitt å ødelegge noe for å finne dette, så det bør de ordne opp uten problem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA