Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo har ikke behov for flere ladepunkt for elbiler.

Startet av ToWalkOrDrive, torsdag 05. november 2020, klokken 13:54

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Det er kjekt å lese at Oslo endelig har fått nok elbilladere. Det er altså ikke behov for elbilladere ved Sognsvann. Så folk som bor i blokk uten lader har ikke lenger behov for å slå to fluer i en smekk ved å gå tur med barna samtidig som de utfører ukens billading. Det er bedre de kjører til en lader utenfor McDonalds, sånn at de genererer skattekroner til å kjøpe 100 trær og 375 busker på Sognsvann, som folk etterpå kan ta t-banen opp til. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke MDG liker elbiler??

https://www.nettavisen.no/okonomi/kutter-i-snomaking-og-livredning---bygger-parkanlegg-foran-skogen/3424040121.html
Tesla Model Y                         2021-

Amatøren

#1
Miljøpartiet De Gale er mot alt av biler.

Fremtiden til Oslo:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Jamfør lov om lading, vil ikke dette føre til at det blir for få ladere etter kravene, eller blir det ikke vilkårsparkering?


Forøvrig, å oppfordre både til mosjon og utslippsfri kjøring for de som må ta bil, burde jo være selvklart. Her er det jo virkelig fornuftig å sette opp noen AC-ladere som ikke koster skjorta.


Her går de dessverre heller motsatt vei, med å droppe elbilladere, og bruker masse millioner på å fjerne parkeringsplasser for de som vil bruke skog og mark til fritidsformål. Enig med intervju-objektet, dette er ren og skjær galskap.


Vet det er flere her inne som støtter MDG, men her viser de jo at de hverken vil la folk få mosjonen sin, eller bruke marka. Nei, nå håper jeg folk snart begynner å våkne. Det partiet må fratas den makta de har grabbet til seg som et miniparti. Dessverre er noen av de andre partiene så maktkåte, at de tillater at dette partiet får sløse med pengene og ødelegger byen for folk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: RJK på torsdag 05. november 2020, klokken 14:29
Jamfør lov om lading, vil ikke dette føre til at det blir for få ladere etter kravene, eller blir det ikke vilkårsparkering?

Ikke vilkårsparkering, slik jeg skjønner det.

Ellers er jeg enig i at det ikke er et logisk sted for elbilladere. Personlig synes jeg også at 670 P-plasser er enormt mye på en plass der T-banen går helt frem. Man burde nok heller styre mot at folk skal bruke mest mulig kollektivt til steder som Sognsvann og Frognerseteren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

Ja, i disse korona-tidene, så høres det fornuftig ut, eller...!?! De må uansett øke frekvensen på antall trikker opp, for å dekke inn en økning på bekostning av bilene. Og for mange er det et poeng at man kjerne tar med sykkelen om sommeren og skiene og kanskje og pulk om vinteren.


Tror du folk med barn har veldig lyst til å buksere med dette på en trang trikk som man med stor sannsynlighet ikke når direkte, men må bruke bussbytte for å nå?  Og kanskje og et godt stykke med gange langs vei og gater for å komme til første bussen?


Nå var jo parkeringsplassene der allerede, og krevde relativt lite vedlikehold, annet enn litt mere måking, som jeg ikke kan tenke koster veldig mye mere når man først er i gang. OG til tider, brukes faktisk det meste av plasser, så man må lete litt etter ledig plass. Tenker med den reduksjonen, så blir det langt mere kaos.


Omleggingen koster en god del penger, og er relativt unødvendig. Det vil dessuten kreve minst like mye i vedlikehold/stelling av planter og trær. Rett foran marka, så er dette kun sløsing med midler, og demonstrasjon av et noe kraftig hat mot biler. Husk at vi nå opplever tall over 60 % for andel elbiler, og målet er 100 % om ca 4 år. Dette er ikke måten å hilse elbilen velkommen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amatøren

Sitat fra: RJK på torsdag 05. november 2020, klokken 14:29Det partiet må fratas den makta de har grabbet til seg som et miniparti. Dessverre er noen av de andre partiene så maktkåte, at de tillater at dette partiet får sløse med pengene og ødelegger byen for folk.

:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Marius Kotsbak

De burde vel heller legge inn innsats i å få opp ladere der folk bor eller jobber enn alle mulig tilfeldige steder folk oppholder seg av og til. Riktignok er marka et av de bedre slike siden man gjerne tilbringer noen timer der, men man burde heller fokusere på steder turister tilbringer noen eller mange timer, de kan jo ikke lade hjemme på tur.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

OhmPaPa

Jeg er langt utenbygds og bruker Marka. Hadde vært digg med ladere så slapp å parkere på Vulcan og ta taxi videre.

SuperPG

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 05. november 2020, klokken 19:42
Jeg er langt utenbygds og bruker Marka. Hadde vært digg med ladere så slapp å parkere på Vulcan og ta taxi videre.
Går buss fra Vulcan til marka..er også feks ladere ved teknisk museum som ofte er ledig , da er du V markagrensen..
VW ID.3 1st plus

RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 05. november 2020, klokken 19:14
De burde vel heller legge inn innsats i å få opp ladere der folk bor eller jobber enn alle mulig tilfeldige steder folk oppholder seg av og til. Riktignok er marka et av de bedre slike siden man gjerne tilbringer noen timer der, men man burde heller fokusere på steder turister tilbringer noen eller mange timer, de kan jo ikke lade hjemme på tur.


Synes AC-ladere er perfekt å sette opp på steder der folk oppholder seg flere timer i strekk, og ser faktisk ikke noe konflikt mellom å sette slike opp der folk drar for å trimme, butikken/butikksenteret, treningssenteret, jobben eller nært hjemmet, ihvertfall i områder der det er dårlig med faste parkeringsplasser.


Spesielt for Oslo, så er det vel mindre ønskelig at man bruker bil til jobben i sentrum der man prøver å få det bilfritt, og mere ønskelig at man bruker den andre steder og gjerne litt i utkanten, der kollektiven ikke er like passende for alle.


Hvorfor skal folk som vil bruke skog og mark, bruke Vulkan eller tilsvarende? Det høres jo helt teit ut. Spesielt om det betyr at man må kjøre inn til byen for å komme til Vulkan. La heller plassene ved Vulkan være til de som skal til det området for å bruke de tilbudene som finnes der.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

#10
Nå er det også et moment at man bør ta betalt for ladingen. Så om fornuftig betaling for denne, kombinert med at behovet er der, dekker kostnadene med å sette opp laderne så burde det ikke være noe man har behov for å droppe.

Å la det være gratis å lade er bare dumt, det fylles opp unødvendig av folk som vil spare noen kroner på å lade der fremfor hjemme.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Det finnes neppe mange gratis offentlige ladere igjen nå. Bortimot alle de offentlige laderne er det innført betalingsplikt på. Er vel bare noen de gamle runde med blått lys på, og med 3,6 kW effekt i, som fremdeles er gratis nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Det er nok stort sett schukos isåfall. Vet det finnes noen av dem på togstasjoner. Fins også noen på den lokale skolen her i Trondheim. Ser de gjerne brukes av TM3 som ikke burde ha problem med å rekke hjem. Forsåvidt legitimt om man ikke kan lade hjemme og kan ha elbil pga. dette, men da er det synd om de opptas av andre som bare vil spare noen kroner. Betalingsvilligheten for fornuftig prising av AC-lading bør også være til stede om man ikke kan lade hjemme (men bør da ikke være billigere enn hjemme). Det er forsåvidt gratis å lade på type 2 i Trondheim også, fordi det er inkludert i parkeringsavgiften (men gratis lading om natta/søndag da, full parkeringsavgift for elbiler).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Joda, finnes selvsagt enda noen gratis ladere rundt om kring, men det minkes. Jeg er ikke spesielt opptatt av at det blir gratis, men mer at prisen blir fornuftig. Og med betaling, så vil forhåpentligvis dette betale seg inn, og folk som har mer enn nok strøm på batteriet og har hjemmelading vil nok foretrekke dette.


Men det som er temmelig sikkert, er at det er veldig ønskelig med masse flere AC-ladere rundt omkring i Oslo, der man gjerne regner med å stå noen timer og faktisk rekker å fylle på litt. Det er ikke alle som må ha 80 % når de drar, det kan hende det bare gjelder å å få noen prosent slik at man rekker hjem uten å få ladeangst. Tross alt, det er jo når bilen faktisk bare står der, at det er gunstigst å lade opp, slik at man slipper en egen ladestopp på turen videre.


Det gjelder selvsagt ikke bare i Oslo, men i aller høyeste grad i hele landet.Men siden tråden handler om Oslo og Oslo komune, er det jo greit å peke på at det absolutt er behov for flere. Og husk at MDG gikk jo inn med løfte om å satse på elbilen, men bortsett fra ladegarasjen og noen andre steder hvor det allerede var planlagt ladere, så har de jo gått motsatt vei av det de har lovet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Burger

Sitat fra: Amatøren på torsdag 05. november 2020, klokken 14:21
Miljøpartiet De Gale er mot alt av biler.
Kan ikke dette nivået på diskusjon beholdes på facebook eller et annet tilsvarende ekkokammer.

Ingen info, ingen sak å diskutere, noe meme lignende som appelerer til følelser. Blergh
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA