Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes det en elbil for oss?

Startet av Stranda, onsdag 04. november 2020, klokken 15:57

« forrige - neste »

amps

Sitat fra: Stranda på torsdag 05. november 2020, klokken 13:37
Alltid interessant å høre om biler som kommer, men vi har behov for ny bil nå straks.

Da vet du iaf. litt om hva som kommer om ikke så lenge, Hvis det er slik at Kodiaq'en ikke har gått igjennom EU kontroll og det ikke lønner seg å fikse den, så kan det jo være det er penger å spare på å fikse den slik at den går 1 år til. De bilene som er på markedet nå i denne kategorien som TMX/etron er jo veldig dyre.

Ville også evt. sjekket med andre verksteder, da min bensinbil ikke gikk gjennom eu kontroll fikk jeg tilbud med brukte deler som var vesentlig lavere enn med nye deler.

Stranda

Sitat fra: amps på torsdag 05. november 2020, klokken 14:00
Sitat fra: Stranda på torsdag 05. november 2020, klokken 13:37
Alltid interessant å høre om biler som kommer, men vi har behov for ny bil nå straks.

Da vet du iaf. litt om hva som kommer om ikke så lenge, Hvis det er slik at Kodiaq'en ikke har gått igjennom EU kontroll og det ikke lønner seg å fikse den, så kan det jo være det er penger å spare på å fikse den slik at den går 1 år til. De bilene som er på markedet nå i denne kategorien som TMX/etron er jo veldig dyre.

Ville også evt. sjekket med andre verksteder, da min bensinbil ikke gikk gjennom eu kontroll fikk jeg tilbud med brukte deler som var vesentlig lavere enn med nye deler.
Det er leasingbil, så er ikke noe galt med bilen. Men leasingperioden er straks over.

Stranda

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. november 2020, klokken 13:51
Sitat fra: Stranda på torsdag 05. november 2020, klokken 13:37
TMX har god bagasjeplass ja. Nå skrev jeg ikke noe om dette i åpningsinnlegget, men vi får nok ikke plass til en TMX med hekkboks i garasjen vår, lengdemessig. TMX er i utgangspunktet over 5 meter lang, og jeg tror vi så vidt ville fått den inn i garasjen alene. Med en hekkboks i tillegg blir det for mye.
Ja, hvis dere på død og liv skal stå parkert i garasjen med boksen på så blir det jo vanskelig. Kan jo henge på foldbart stativ og myk bag da. Selv pleier jeg å hive av alt av stativ o.l. av bilen så fort jeg får mulighet.
Vi pleier ikke ha noe slags stativ bak på bilen i dag, nettopp fordi det er litt trangt i garasjen vår. Men takboks går greit. Den står på bilen stort sett hele vintersesongen, og henger i taket over bilen resten av året.

elektrolux

Hvorfor ikke beholde Skodaen og kjøpe en VW e-Up til småturene? Antar dere ikke må ha med takboks og alt rælet hver dag?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Stranda

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. november 2020, klokken 23:02
Hvorfor ikke beholde Skodaen og kjøpe en VW e-Up til småturene? Antar dere ikke må ha med takboks og alt rælet hver dag?
Skodaen er som sagt leasingbil, hvor perioden går ut snart. Og vi har ikke tenkt å kjøpe ut den. Vi har bare en garasjeplass, så vi har ikke parkering for to biler. Dessuten får du problemet med å skulle ha to sett med barneseter. Og en e-Up blir vel litt trang med to bakovervendte barneseter i? Derfor trenger vi en bil som kan brukes både til lokal kjøring og på lengre reiser. I tillegg får du da også verditap og forsikring på to biler, som vil gi en ekstra kostnad.

elektrolux

#20
Er det økonomiske motiver bør du velge brukt Dieselbil. Utrolig mye mer bil for pengene, og som regel rimeligere å kjøre med om du bortelader.

Med utgangspunkt i Skodaen er f.eks denne til like over 200 KNOK ikke noe å skjemmes av: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=193696306
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Stranda

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. november 2020, klokken 23:31
Er det økonomiske motiver bør du velge brukt Dieselbil. Utrolig mye mer bil for pengene, og som regel rimeligere å kjøre med om du bortelader.

Med utgangspunkt i Skodaen er f.eks denne til like over 200 KNOK ikke noe å skjemmes av: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=193696306
Det økonomiske vil alltid spille inn, men det er ikke hovedmotivet her. Spørsmålet er om det finnes en elbil som dekker behovene som jeg beskriver i åpningsinnlegget. Da er altså "en elbil" et av kriteriene.

elektrolux

#22
Den er grei. Tenker bare at bilen du ønsker blir fryktelig dyr og svært lite miljøvennlig å bygge. Derfor kunne du spart både penger og miljø med å velge en bil som allerede har satt sitt fotavtrykk. Kjører du den på biodiesel blir det null CO2 utslipp.

Vi har valgt den ruten, nemlig en diesel for de svært få lange turene med behov for å ta med "halve huset" og bruker bitte små kjøretøy til alt annet. Jeg kjører elscooter, Jr. elsykler, kona likeså, mens datteren kjører bensinscooter. Har også Tesla og div andre elbiler, men de brukes kun unntaksvis.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

1317142119

Det kortet svaret på spørsmålet er: nei, det finnes ikke.

Du har alt for harde krav: mid-size SUV med god rekkevidde (les:stor batteripakke), 4x4, god plass i baksetene, stort nok bagasjerom til å få med all løsøre i huset, skiboks for å få med alt i uthuset og hengerfeste for å få med alt i garasjen.

Du skal slite med å finne noe tilsvarende med fossilmotor til og med. På stående fot kommer jeg bare på Peugeot 5008 som har like "kontainerfasong" og samtidig ikke er en for stor bil for garasjen din.

Her er vel de eneste reelle valgene dine å kjøpe ut Skodaen eller fire på kravene. Helt seriøst tips: før i tiden var familiebilene mindre enn dagens Golf stasjonsvogn og man fikk med alt man trengte på ferie da også. Åpenbart bør man se på hvor reelt behov man har for så mye bagasjeplass såfremt man ikke jobber som budsjåfør.

automat

Hvis man kan fire på kravet om hengerfeste så er vel Tesla model S den elbilen som oppfyller øvrige krav best. Bagasjerommet er kanskje mindre praktisk enn Kodiaq, men det er stort. I tillegg har man frunk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thomas Parsli

Jeg er enig i at Model S er det nærmeste du kommer, dog uten hengerfeste.

Et alternativ er å kjøpe en brukt Kodiaq og kjøre den et års tid, til Model Y kommer.
Enyaq tror jeg blir for liten (580 liter og ikke frunk).



2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

batterimannen

Tror ikke bilen du beskriver finnes nå. I 2022 kommer VW Buzz. Der blir det mye plass.

Går det an å kjøpe mer kompakte barnevogner og en e-Tron? Kan gå mye ned på plassbehovet med 2 mindre vogner.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

elektrolux

#27
Citroen e Space tourer får plass til alt du vil ha med deg selv uten takboks:

https://www.citroen.no/modeller/kommende-nyheter-og-modeller/nye-e-spacetourer.html


https://youtu.be/-Ak-qVWAmcY

Veldig lik vår diesel MB. Trodde ikke jeg som var sportsbilentusiast ville like et slikt konsept, men er nå på tredje versjonen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

fossilbilmann

Vi har en eldre x3 som vi vurderer bytte mot en Mitsubishi PHEV 2019. Men helst skulle vi hatt en stor elbil, men til 400.000kr (roughly) så finner man ikke dette. Mye småkjøring og trenger plass til 2 barnestoler (feilvendt). Dette går mye bedre i en PHEV enn x3 fra 2012, plassen i kabinen er nok og føles større. Bagasjerom er jeg usikker på - men med sikringsvegg fremover kan man nok få med mye.
Har en ide om at denne vil være bedre på småkjøring enn dieseldroget, i tillegg har bilen garanti og kjøres for det meste gratis i EV modus.
Hvor poppis det blir å selge denne igjen er jeg mer skeptisk til.

Stranda

Sitat fra: 1317142119 på fredag 06. november 2020, klokken 10:54
Det kortet svaret på spørsmålet er: nei, det finnes ikke.

Du har alt for harde krav: mid-size SUV med god rekkevidde (les:stor batteripakke), 4x4, god plass i baksetene, stort nok bagasjerom til å få med all løsøre i huset, skiboks for å få med alt i uthuset og hengerfeste for å få med alt i garasjen.

Du skal slite med å finne noe tilsvarende med fossilmotor til og med. På stående fot kommer jeg bare på Peugeot 5008 som har like "kontainerfasong" og samtidig ikke er en for stor bil for garasjen din.

Her er vel de eneste reelle valgene dine å kjøpe ut Skodaen eller fire på kravene. Helt seriøst tips: før i tiden var familiebilene mindre enn dagens Golf stasjonsvogn og man fikk med alt man trengte på ferie da også. Åpenbart bør man se på hvor reelt behov man har for så mye bagasjeplass såfremt man ikke jobber som budsjåfør.
Trenger jo ikke så mye plass til daglig. Men på ferieturene våre de siste årene har det gått veldig fort å fylle opp all bagasjeplass med ting og tang som vi vil ha med oss på tur. Det behovet forsvinner ikke i den nærmeste fremtiden. Er klar over at folk klarte seg med mindre plass før i tiden, men verden utvikler seg og behov og forventninger endrer seg over tid. Det er ikke mange som ville være fornøyd med en Ericsson GA628 som mobiltelefon i dag, selv om den var en svært vanlig telefon for noen år siden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA