Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes det en elbil for oss?

Startet av Stranda, onsdag 04. november 2020, klokken 15:57

« forrige - neste »

Stranda

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 06. november 2020, klokken 11:37
Jeg er enig i at Model S er det nærmeste du kommer, dog uten hengerfeste.

Et alternativ er å kjøpe en brukt Kodiaq og kjøre den et års tid, til Model Y kommer.
Enyaq tror jeg blir for liten (580 liter og ikke frunk).
Så nå er det bare om man kjøper elbil at man kan kjøpe nytt? :) En brukt Kodiaq er ikke så veldig aktuelt, hovedsaklig fordi de er kostbare. I noen tilfeller koster en brukt Kodiaq like mye som, eller mer enn, å kjøpe en ny. Se for eksempel denne. Med litt rabatter får du en ny tilsvarende Kodiaq til under denne prisen.

Edison

Sitat fra: fossilbilmann på lørdag 07. november 2020, klokken 11:13
Vi har en eldre x3 som vi vurderer bytte mot en Mitsubishi PHEV 2019. Men helst skulle vi hatt en stor elbil, men til 400.000kr (roughly) så finner man ikke dette. Mye småkjøring og trenger plass til 2 barnestoler (feilvendt). Dette går mye bedre i en PHEV enn x3 fra 2012, plassen i kabinen er nok og føles større. Bagasjerom er jeg usikker på - men med sikringsvegg fremover kan man nok få med mye.
Har en ide om at denne vil være bedre på småkjøring enn dieseldroget, i tillegg har bilen garanti og kjøres for det meste gratis i EV modus.
Hvor poppis det blir å selge denne igjen er jeg mer skeptisk til.

Høres ut som du burde sjå på VW ID4 når den kjem. Den er jo i same prisklasse og omtrent like stor, med større oppgitt bagasjeplass. Usikker på bakseteplass, men litt rart om det er ikkje er grei plass til to barnestolar.

Electric cars in Norway

Enig. Id.4 er fin. Og Audi Q4 er vel på samme plattform.

fossilbilmann

Hadde lenge reservasjon på enyaq, men etter konfigurasjon ble den for dyr. Antar id.4 er dyrere.
Da må man ta til takke med et alternativ enn så lenge

Electric cars in Norway

#34
fossilbilmann :+1: Tja. Det har blitt slik mellom de to hhv Enyaq og ID.4. Kansje Q4 blir prisgunstig? Alle tre er MEB plattformen :+1: :+1:

fossilbilmann

E-tron kan ikke brukes som sammenligning?
Prøvekjørte passat gte i dag, en kvikk bil i forhold til outlander. Liker at bensinmotoren har en girkasse og ikke bare fungerer som generator. Outlanderen var ikke mye gøy å kjøre.
Fort at vi også blir å prøvekjøre en kodiaq bensin 4x4 før dette er over :)

Radial

#36
Sitat fra: fossilbilmann på mandag 09. november 2020, klokken 15:34
Fort at vi også blir å prøvekjøre en kodiaq bensin 4x4 før dette er over :)

Eneste dumme med VAG sine fossile DSG verjsoner er så hinnsides treige i kryss og rundkjøringer.
2-3 sekunder kan det i værste fall ta før den summer seg til hvilket gir den skal velge og våtclutchen trår til mens du venter på at turboen skal spinne opp og få deg fram.

Jeg hadde mens jeg prøvde disse i våres, en 2004 mod koreansk diesel med 240k på telleren, uten VGT eller fancy greier, kobla på en sent 90talls utviklet klassisk Mercedes 5-trinns kasse. Den var minst 1 sekund raskere i responsen enn en 2020 Kodiaq TDI 190hk.
Toppa seg litt når bensiner'n (190hk) var nesten lik... da var eTron som ble testa rett rundt hjørnet (VW, Audi og Skoda i samme kvartal) MYE mer bil for pengene, og med en helt annen komfort. Alle kosta fra 550-620k med vinterdekk... alle 3 bilene. VW sin Tiguan var enda dyrere.

Så jeg vil påstå eTron på sett og vis utkonkurrerer Kodiaq.... dog ikke på rekkevidde og hengervekt da.
Vedlikeholdskostnadene på Haldex/DSG er også ganske heftig.... Haldex må bytte olje hver 30k nå, ellers går pumpa til dundass. Disse kan bli kostbare biler når de blir gamle :)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

fossilbilmann

Men Etron koster vel en god slump mer enn en 1-2 år gammel kodiaq. Skal prøvekjøre kodiaq med bensin så snart det lar seg gjøre. VW passat gte, full spiker ut av rundkjøring, hjulspinn fremme. Der og da bestemte jeg meg for at outlander phev aldri kommer til å bli en bil jeg skal eie, for den var sørpe treg.

Radial

Sitat fra: fossilbilmann på tirsdag 10. november 2020, klokken 17:52
Men Etron koster vel en god slump mer enn en 1-2 år gammel kodiaq. Skal prøvekjøre kodiaq med bensin så snart det lar seg gjøre. VW passat gte, full spiker ut av rundkjøring, hjulspinn fremme. Der og da bestemte jeg meg for at outlander phev aldri kommer til å bli en bil jeg skal eie, for den var sørpe treg.

En 2018, 190hk Kodiaq bensin med 30-40k på telleren er farlig nær en spell ny e50 advanced business m/hengerfeste.

150hk Kodiaq er dog vesentlig rimeligere, men 40-60k dyrere enn de var for 10mnd siden.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Stranda

Sitat fra: Radial på tirsdag 10. november 2020, klokken 15:15Så jeg vil påstå eTron på sett og vis utkonkurrerer Kodiaq.... dog ikke på rekkevidde og hengervekt da.
Og heller ikke på bagasjeplass.

Radial

Sitat fra: Stranda på onsdag 11. november 2020, klokken 08:19
Sitat fra: Radial på tirsdag 10. november 2020, klokken 15:15Så jeg vil påstå eTron på sett og vis utkonkurrerer Kodiaq.... dog ikke på rekkevidde og hengervekt da.
Og heller ikke på bagasjeplass.

Korrekt 😄 litt mer praktisk plass i Kodiaq også, kanskje særlig i baksetet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Stranda

Sitat fra: Radial på onsdag 11. november 2020, klokken 08:34
Sitat fra: Stranda på onsdag 11. november 2020, klokken 08:19
Sitat fra: Radial på tirsdag 10. november 2020, klokken 15:15Så jeg vil påstå eTron på sett og vis utkonkurrerer Kodiaq.... dog ikke på rekkevidde og hengervekt da.
Og heller ikke på bagasjeplass.

Korrekt 😄 litt mer praktisk plass i Kodiaq også, kanskje særlig i baksetet.
Jepp. Samtidig som Kodiaq er kortere og smalere i ytre mål enn eTron, med de fordelene det innebærer i forbindelse med parkering, etc.

batterimannen

Mye om fossilbiler på et forum om elbiler  :police:
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

fossilbilmann

Hvordan vil etron oppleves med to barneseter feilvendt med sjåførlengde på 188cm?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA