Ladeløsning hjemme

Startet av Petter27, tirsdag 03. november 2020, klokken 14:50

« forrige - neste »

Petter27

Hei,

Trenger input fra noen med litt erfaring og peiling. Bestilte en M3 LR den 22. oktober, dette blir min første el-bil. Funderer nå på hva slags ladeløsning jeg skal gå for på hjemmebane. Har et gammelt hus fra 60-tallet med 230v TT-nett, 40A hovedsikring. Ladeløsning vil måtte monteres på husets yttervegg. Ser for meg følgende forskjellige løsninger, kom gjerne med innspill rundt disse, evt. forslag til andre løsninger:

Alt.1 - Kjapt, trygt og billig?
Beholde dagens sikring, installere Easee/TWC på 32A kurs. Krever Tibber som strømleverandør samt Tibber Pulse for å unngå at hovedskringa ryker. Elektriker anslår pris til 12.000kr inkl. moms for alt av arbeid, utstyr og Easee-lader.

Alt.2 - Dyrt men fremtidsrettet?
Øke strømkapasitet på huset til 3-fas. Samme kostnad som alt.1 + 13.000kr i arbeid, samt avgift til netteier. Totalt ca. 27.500kr ifølge elektriker.

Alt.3 - Det enkle er ofte det beste?
En blå industrikontakt på 16A kurs. Vet ikke pris her, men ser at kablene som går fra stikk til type 2 går for 4500kr og oppover.

Jobber som prisjeger, og kjører derfor en del i jobb. Jeg antar at denne bilen vil gå mellom 1000-1500km i mnd. kun i jobbsammenheng, privat kjøring kommer i tillegg. Samtidig er det lademuligheter (semi-hurtiglader) der jeg har kontor, altså gratis lading. Er derfor usikker på hvor mye juice jeg trenger i veggen. Vurderer sterkt å benytte meg av Tibber uavhengig av ladeløsning.

Alt av innspill mottas med takk!

MyMuffin

Sitat fra: Petter27 på tirsdag 03. november 2020, klokken 14:50
Hei,

Trenger input fra noen med litt erfaring og peiling. Bestilte en M3 LR den 22. oktober, dette blir min første el-bil. Funderer nå på hva slags ladeløsning jeg skal gå for på hjemmebane. Har et gammelt hus fra 60-tallet med 230v TT-nett, 40A hovedsikring. Ladeløsning vil måtte monteres på husets yttervegg. Ser for meg følgende forskjellige løsninger, kom gjerne med innspill rundt disse, evt. forslag til andre løsninger:

Alt.1 - Kjapt, trygt og billig?
Beholde dagens sikring, installere Easee/TWC på 32A kurs. Krever Tibber som strømleverandør samt Tibber Pulse for å unngå at hovedskringa ryker. Elektriker anslår pris til 12.000kr inkl. moms for alt av arbeid, utstyr og Easee-lader.

Alt.2 - Dyrt men fremtidsrettet?
Øke strømkapasitet på huset til 3-fas. Samme kostnad som alt.1 + 13.000kr i arbeid, samt avgift til netteier. Totalt ca. 27.500kr ifølge elektriker.

Alt.3 - Det enkle er ofte det beste?
En blå industrikontakt på 16A kurs. Vet ikke pris her, men ser at kablene som går fra stikk til type 2 går for 4500kr og oppover.

Jobber som prisjeger, og kjører derfor en del i jobb. Jeg antar at denne bilen vil gå mellom 1000-1500km i mnd. kun i jobbsammenheng, privat kjøring kommer i tillegg. Samtidig er det lademuligheter (semi-hurtiglader) der jeg har kontor, altså gratis lading. Er derfor usikker på hvor mye juice jeg trenger i veggen. Vurderer sterkt å benytte meg av Tibber uavhengig av ladeløsning.

Alt av innspill mottas med takk!

Hvis du har 1-fase 40A nå som skal dekke hele huset, så vil jeg si at det er litt snaut.

40*230 = tilsvarer 9.2kw maks last.
Du vil nok ende med å ligge på det gamle anlegget sin maks kapasitet ofte - samt potensielt få utfordringer når du skal varme huset, vvb og lage middag samtidig.

Ingen tvil for mitt vedkommende, oppgrader til 3-fase om du kan.
Se på det som en investering i eiendommen :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

pekle

Enig med forrige post. Men var i samme situasjon på hytta (40A hovedsikring). Der er på en måte ikke investeringsargumentet så sterkt som i en bolig, så valgte der å gå for Easee på 16A. Selv med 16A så fyller du halve batteriet på en natt, og om du kjører 10 mil om dagen i jobbsammenheng så er det rikelig, i alle fall om du kan toppe opp på jobb innimellom.

Selv om det er kjekt med masse effekt, klarer man seg ofte med mindre enn man tenker på forhånd.

Petter27

Sitat fra: pekle på tirsdag 03. november 2020, klokken 17:19
Enig med forrige post. Men var i samme situasjon på hytta (40A hovedsikring). Der er på en måte ikke investeringsargumentet så sterkt som i en bolig, så valgte der å gå for Easee på 16A.

Blir det 3,7 kW ladeeffekt? Vet du isåfall hvor mange km/t det blir på en model 3 med easee-laderen?

pekle

Ja, minus litt varmetap i lader/kabel. Akkurat hvor mange km/t det blir er jo avhengig av hvilket forbruk din kjøring gir (mye motorvei i sprutregn gir høyere forbruk enn å lunte avgårde i 60 i pent overskyet vær på en landevei), men la oss si at du typisk bruker 160Wh/km, så burde du greit få en praktisk ladehastighet på 20km/t.

Petter27

Handyman

Jeg har satt opp en noe utradisjonell løsning i garasjen. 230V IT-nett.
Jeg har en kurs på 3x16A med Type B-vern som er koblet en rød CEE med fasene tilkoblet N, L1 og L2.
Jeg bruker en UMC gen 1 som jeg fant på Finn.no til en billig penge.
Denne løsningen gir meg 6,4kW ladeeffekt. Har brukt løsningen i over 1,5 år uten problemer.
Kontakten er tydelig merket med advarsel om at den er 230V.

PS:
Rød CEE tilhører jo 400V-systemet og løsningen min er mest sannsynlig brudd på lov eller forskrift.
Jeg vil derfor ikke anbefale andre å gjøre dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Asbjornel

Er det mulig å øke til 64A på inntaket? Da får du ny hovedsikring, ny kurs til lader og billigere installasjon kanskje?

Dersom prisforskjellen blir liten opp til 3-fas ville jeg nok vurdert dette istedenfor som de andre sier.

Petter27

Sitat fra: Asbjornel på tirsdag 03. november 2020, klokken 21:31
Er det mulig å øke til 64A på inntaket? Da får du ny hovedsikring, ny kurs til lader og billigere installasjon kanskje?

Dersom prisforskjellen blir liten opp til 3-fas ville jeg nok vurdert dette istedenfor som de andre sier.

Jeg må nesten høre med elektrikeren.. Aner ikke hvor stor inntakssikringen er. Er det noen sammenheng mellom størrelse på denne og hovedsikringen? (40A).

Øyvind.h

Endring i inntak kan du kontakte netteier for å finne ut av. De kjenner kapasitet, stikkledning og kan svare på om du kan øke inntaket uten kostbare investeringer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Ikke bruk mer penger enn du må. Jeg kjører 40 k i året til sammen med 2 biler som begge deler en 16 ampere lader. Ikke noe problem. TM3 lader over 20 km/t på en slik. 80% av ladinga skjer hjemme.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Ulvis

Støtter siste her.
Om du har 1 fas 40A inntak, kor ofte drar du 20+ ampere i huset på sein kveld/natt?
VV, komfyr, badstu, varmekablar, vask/tørk,... neppe så ofte, eller?
Med laststyring går dette heilt fint. (Tibber pulse eller Easee equalizer eller ein annan ladeboks med strømsensor)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Handyman

Mange har ikke behov for veldig rask lading.
Man trenger ikke laststyring, et godt alternativ er å bruke "utsatt lading" (innstilling i bilen) i til et klokkeslett på natta med lite forbruk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

mthoring

Alt1, 32a kurs easee+pulse. Enkelt og effektivt.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Kristian O

Sitat fra: Handyman på onsdag 04. november 2020, klokken 18:55
Mange har ikke behov for veldig rask lading.
Man trenger ikke laststyring, et godt alternativ er å bruke "utsatt lading" (innstilling i bilen) i til et klokkeslett på natta med lite forbruk.
Det kjem ann på om man har effekt-påslag i nettleiga. Greit at forbruket normalt er lavt om natta, men du kan vêr uheldig med varmtvannstank, varmekabler etc som slår inn tilfeldigvis og tipper deg over til «neste nivå» på effekt-stigen.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA