Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plassering av ladeluke

Startet av 1317142119, mandag 02. november 2020, klokken 14:22

« forrige - neste »

1317142119

Dette er et innspill til et (ganske viktig) tema Elbilforeningen bør bruke tid på: plassering av ladeluke på elbiler.

Det er vanskelig å diskutere parkering uten å tråkke noen på tærne, men faktum er at man i flere land skal gateparkere i kjøreretningen og at det anbefales av Trygg Trafikk m.fl. å rygge inn på parkeringsplasser for å minimere risiko for påkjørsler og personskade. Klarer man ikke å rygge inn på en parkeringsplass er det med 99% sikkerhet garantert at man ikke klarer å rygge ut på en trygg måte når sikten er minimal.

Bilprodusentene er derimot ikke nødvendigvis så opptatt av trafikksikkerhet. Så de designer biler med ladelukene foran og gjerne på den siden av bilen som går ut mot veien. På den måten øker man risikoen for å bli påkjørt når man roter med ladekabelen, samt at luken blir full av snø og dritt fra forbikjørende biler ila tiden bilen står der. I tillegg er man dømt til å rygge ut igjen av ladeplassen, som gjerne er lokalisert på en trang og høyt trafikkert parkeringsplass. Oppskrift på å få biler ofte inn på verksted for reparasjon.

Kan Elbilforeningen legge litt trafikksikkerhetspress på bilprodusentene og få de til å innse at ladeluken skal stå på riktig sted (høyre bakskjerm i alle land som kjører på høyre side av veien), så er det verdt å betale både 2 og 3 ganger medlemsavgift. Det er tross alt den samme siden bensinlokket har vært i alle år, så det er ikke akkurat radikal tankegang.

Useriøs konspirasjonsteori: bilprodusentene forsøker å ta livet av elbillister, slik at de kan fortsette å produsere fossilbiler uhindret av plagsomme miljøfanatikere.

Nyhetsartikkel som fikk meg på tanken igjen: https://www.nrk.no/vestland/ingen-andre-stader-er-dei-flinkare-til-a-parkere-1.15217095

automat

Plassering av ladeluke har blitt diskutert opp og ned i diverse tråder på forumet. Og før man skal gi noen anbefaling så må det jo være nogenlunde enighet om hva som er den beste plasseringen.

Høyre bakskjerm har den ulempen at man ikke kan parkere helt inntil veggen i en trang garasje. Man kan heller ikke rygge helt inntil bakvegg. Og man må alltid gå rundt bilen for koble til ladekabel.

Venstre bakskjerm er på riktig side for raskest mulig tilkobling, og man kan rygge helt inntil bakvegg (eller hurtiglader). Ulempen er at man må ha lang nok kabel til å rekke rundt bilen ved gateparkering.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på mandag 02. november 2020, klokken 14:46
Plassering av ladeluke har blitt diskutert opp og ned i diverse tråder på forumet. Og før man skal gi noen anbefaling så må det jo være nogenlunde enighet om hva som er den beste plasseringen.

Høyre bakskjerm har den ulempen at man ikke kan parkere helt inntil veggen i en trang garasje. Man kan heller ikke rygge helt inntil bakvegg. Og man må alltid gå rundt bilen for koble til ladekabel.

Venstre bakskjerm er på riktig side for raskest mulig tilkobling, og man kan rygge helt inntil bakvegg (eller hurtiglader). Ulempen er at man må ha lang nok kabel til å rekke rundt bilen ved gateparkering.

100% enig ang. venstre bakskjerm. For min del vil det sitte svært langt inne å kjøpe en elbil med ladeluken på høyre side. Gateparkering med lading? Det tror jeg har skjedd meg én gang på de 8 årene jeg har hatt elbil. Da trengte jeg ikke lang kabel heller, det var doble ladestasjoner som sto mellom plassene, så det var bare å ta plassen etter ladestasjonen. Kabel rett bak bilen og inn i laderen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på mandag 02. november 2020, klokken 14:22


Kan Elbilforeningen legge litt trafikksikkerhetspress på bilprodusentene og få de til å innse at ladeluken skal stå på riktig sted (høyre bakskjerm i alle land som kjører på høyre side av veien), så er det verdt å betale både 2 og 3 ganger medlemsavgift. Det er tross alt den samme siden bensinlokket har vært i alle år, så det er ikke akkurat radikal tankegang.

For det første finnes det det biler med tanklokk både på høyre og venstre side.


For det andre er det å optimalisere plassering av ladeluke etter ett mindre bruksområde ganske tåpelig. Privat parkering vil være mest brukt til lading, og da er luke på samme side som føreren mest hensiktsmessig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Å ha ladeluke på samme sted som tanklokket er ikke nødvendigvis logisk. De brukes jo på vidt forskjellige måter. Når man fyller drivstoff står man en kort stund på et sted med veldig god plass, og parkerer forholdsvis langt unna pumpa slik at man har plass til å stå og fylle. Når man skal lade bilen står man gjerne på en trang parkeringsplass, og man har ikke den samme luksusen mtp plass. Der jeg jobber vet jeg f.eks at de med Golf ikke kan bruke den innerste parkeringsplassen hvis det står noen på plassen ved siden av.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Er så enig med automat, Kirkebø og turfsurf. Venstre side bak. Har eid biler med alle varianter bortsett fra høyre forskjerm og venstre side bak er det beste kompromisset.

Løsningen er imidlertid at induksjonslading blir standard. Da slipper en hele kabelrotet og alle har plata under bilen.

Det kommer løsninger på dette som ikke har merkbart overføringstap og de kan allerede hurtiglade på biler i 80km/t.

Øyvind.h

Har høyre bak nå og skulle helst hatt venstre side bak. Mer praktisk, enklere og mindre i veien. Lading gatelangs i trafikkerte gater kjenner jeg ingen som gjør, og bilene er på sikt på vei ut av bybildet uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på mandag 02. november 2020, klokken 20:28
Er så enig med automat, Kirkebø og turfsurf. Venstre side bak. Har eid biler med alle varianter bortsett fra høyre forskjerm og venstre side bak er det beste kompromisset.

Løsningen er imidlertid at induksjonslading blir standard. Da slipper en hele kabelrotet og alle har plata under bilen.

Helt uinteressant for min del, vil ikke være avhengig av å parkere et spesielt sted på gårdsplassen hjemme eller på hytta for å få ladet. Ei heller å måtte måke snø og hakke is først. Ladestasjon på veggen med type 2 uttak og en 10m kabel er fleksibelt nok i massevis for vår del. For ikke å snakke om det ekstra tapet med induksjonslading.

Jeg tror induksjonslading blir en gimmick som aldri tar av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. november 2020, klokken 22:41Jeg tror induksjonslading blir en gimmick som aldri tar av.
👍

Samt effekttap. Ikke aktuelt for meg da jeg ikke ønsker det.

Kan se nytten for for eksempel drosjenæringen hvor bilen flyttes stadig fremover i køen på taxiholdeplassen. Å ha induksjonslader på 6-8 forreste plassene kanskje flere på ekstra store, tror jeg kan bli en god ide.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Tapet på induksjonslading er på vei til å bli  borte i utviklingen.

For «vinglete» folk som ikke parkerer på samme sted så kan en like gjerne ha en flyttbar plate.

Rekkevidden av induksjon økes stadig, mulig den virker fint gjennom is, hvis ikke kan den varmes

1317142119

At man ikke kjenner noen som parkerer gatelangs, er kanskje det dårligste argumentet jeg noen gang har hørt i noen som helst diskusjon. "Jeg kjenner ingen som bor i en by og må parkere gatelangs, ergo problemet eksisterer ikke i noen byer i verden".

Er også ganske vanskelig å argumentere mot fakta. Forsikringsbransjen og Trygg Trafikk er samstemte: rygg inn og minimere risiko for både materialskade og personskade. At man selv synes det er enklest å kjøre rett inn er 100% irrelevant.

automat

Hva er det som gjør det bedre å rygge inn når ladekontakten står på høyre bakskjerm enn venstre? Jeg vil faktisk si motsatt.

Når man først har parkert, så går man ut på venstre side av bilen. Jo mindre behov man har for å gå rundt bilen, jo bedre.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hanche

Jeg skjønner ikke dette med å rygge eller kjøre forlengs inn når man diskuterer parkering på langs med kjøreretningen? Anbefalingen fra Trygg Trafikk handler jo om noe helt annet, nemlig parkering på tvers. Men i den situasjonen er det jo best å ha ladeluka bak, så man kan rygge inn og nå frem med kabelen. Om den er på venstre eller høyre side er derimot revnende likegyldig i den situasjonen. (Vel, kanskje ikke helt, da. Innlegget fra automat mens jeg skrev dette har jo et godt argument.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Orbit

Ved lukeparkering (dvs vanligste form for gateparkering) er det passasjersiden som står inn mot fortauet, og evt ladestolpe. Da er luke på høyre side en klar fordel så ikke kabel stikker ut i gata (ofte lengre enn innfellbare sidespeil).

På parkeringsplasser hvor en kjører (helst rygger) inn på tvers av kjøreretningen, blir det litt mer hipp som happ hvilken side som har ladeluke. Der står ofte også ladestopler mellom to og to plasser, slik at ladestolpen uansett blir på forskjellig side på annenhver plass.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Orbit på tirsdag 03. november 2020, klokken 08:59
På parkeringsplasser hvor en kjører (helst rygger) inn på tvers av kjøreretningen, blir det litt mer hipp som happ hvilken side som har ladeluke. Der står ofte også ladestopler mellom to og to plasser, slik at ladestolpen uansett blir på forskjellig side på annenhver plass.
Det er uansett ikke å komme forbi at det er enklere med ladeluken på førersiden, uansett hvordan du snur og vender på det.

Men så har det seg jo slik at ingen av disse formene for lading er den meste brukte, som jo med gigantisk margin er hjemmelading. Å optimalisere for noe annet er tåpelig. Jeg har nå biler med luke på høyre side og venstre side. Lader i midten av garasjen og rygger inn. Ladeluke på motsatt side av fører er latterlig mere tungvindt. Inn i garasjen, koble fra, ut av garasjen og inn på andre side av bilen. Komplett unødvendig.

Og så har vi de som da ikke kommer til på høyre side av bilen grunnet smal garasje. Det er jo ikke noe særlig fornuftig å forvente at fører klatrer gjennom bilen på vei ut.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA