FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

What-a-watt

Jeg har hatt biler med spylevæsketank for bakrute bak i bilen.

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 13. februar 2025, klokken 07:34Jeg har hatt biler med spylevæsketank for bakrute bak i bilen.
Ja, selvfølgelig er det mulig. Men det stjeler plass og kompliserer generelt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. februar 2025, klokken 20:59
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 13. februar 2025, klokken 07:34Jeg har hatt biler med spylevæsketank for bakrute bak i bilen.
Ja, selvfølgelig er det mulig. Men det stjeler plass og kompliserer generelt.
🙃

Lucaria

Det må jo gå an å sette den bedre så den ikke blir så møkkete. Hade XC60 uten spyler bak og den var sjeldent skitten. Nå skjønner jeg att Tesla er mer aerodynamisk (skal ikke så mye til mot Volvon da) og da skaper en "sky" der bak, men det må da gå an å få det bedre bare av plasering?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Lucaria på fredag 14. februar 2025, klokken 09:54Det må jo gå an å sette den bedre så den ikke blir så møkkete. Hade XC60 uten spyler bak og den var sjeldent skitten. Nå skjønner jeg att Tesla er mer aerodynamisk (skal ikke så mye til mot Volvon da) og da skaper en "sky" der bak, men det må da gå an å få det bedre bare av plasering?

Merket egentlig ganske stor forskjell på møkketheten på linsen fra Model S -> Model 3 -> Model Y. Føler Model Y er mye mindre møkkete. Tror luftstrømmene, og aerodynamikken samt høyden gjør at Model Y-kameraet tar lenger tid for å bli møkket.

Kameraet skulle vært i en slags kassett, hvor det var en film som rullet forbi kameraet med 1cm i timen. Litt som et gammelt fotoapparat med film, bare at det ruller av seg selv. Og når hele filmen var rullet forbi kunne en ta den ut og vaske den med zalo, og sette den inn igjen...
eller spyling...
Tesla Model Y                         2021-

OlaM

Noen biler har tilfeldigvis en ren flekk på baksiden selv om resten er dekket av skitt eller snø. Det er fullt mulig å lage noe sånt med vilje. Hvis det var en designprioritet så hadde de funnet ut av det for lenge siden.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. februar 2025, klokken 10:13Kameraet skulle vært i en slags kassett, hvor det var en film som rullet forbi kameraet med 1cm i timen. Litt som et gammelt fotoapparat med film, bare at det ruller av seg selv. Og når hele filmen var rullet forbi kunne en ta den ut og vaske den med zalo, og sette den inn igjen...
Man kommer neppe lenger bort fra en Tesla-løsning enn dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på fredag 14. februar 2025, klokken 10:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. februar 2025, klokken 10:13Kameraet skulle vært i en slags kassett, hvor det var en film som rullet forbi kameraet med 1cm i timen. Litt som et gammelt fotoapparat med film, bare at det ruller av seg selv. Og når hele filmen var rullet forbi kunne en ta den ut og vaske den med zalo, og sette den inn igjen...
Man kommer neppe lenger bort fra en Tesla-løsning enn dette.

Ja, så mest for meg denne løsningen på en fransk bil  ;D
Tesla Model Y                         2021-

OlaM

Formel 1 hadde jo den løsningen for sine onboard-kamera i mange år, kanskje de har det ennå. De har riktignok et relativt hyppig serviceintervall.
'21 3LR

Øyvind.h

På tv-kameraer snurrer vel linsa så fort at ting ikke kan feste seg, noe som kanskje er litt enklere enn rullerende film?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OlaM

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. februar 2025, klokken 14:04På tv-kameraer snurrer vel linsa så fort at ting ikke kan feste seg, noe som kanskje er litt enklere enn rullerende film?

'21 3LR

Handyman

Klarsiktrute/Kent-Screen har vært brukt på båter i maaaange år. Det er et roterende glass gjerne med varme. Også langt fra en Tesla-løsning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Aldri lagt merke til det på et TV-kamera, men jeg var ikke i studio når de spilte inn "Vi går ombord".
'21 3LR

CorsoDante

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 12. februar 2025, klokken 22:44
Sitat fra: Handyman på onsdag 12. februar 2025, klokken 22:15100% er det ingen som seriøst mener at er mulig å oppnå.
På den annen side er det plenty med useriøse blodfans som faktisk påstår det i beste Trump stil «very very great, best there is»
Wholemars er et fremtredende eksempel på det, og det er jo flere hundre av disse influenserne som har fått spesialtilpasset ruter der de kjører. Og det direkte fra Tesla. Tesla har jo faktisk bekreftet dette.

WMC er for lengst avskrevet som useriøs, usikker på hvorfor han blir trukket frem, sanns. godt nedsyltet i TSLA-aksjer. Da er det fint at vi kan flytte blikket sørover, over the border (til en annen fanboi?).

For nå er jammen meg (litt på kant med med roadmapen...) FSDS (L2!) lansert i Mexico. I gater som nok ligger nærmere norske veier/krøtterstier enn amerikanske. Kanskje regelsettet også (når det blir fulgt...)?

Synes sjåføren er overkant nervøs for demperne sine, og direkte klønete å la dangelbæra bli hengende igjen (mulig av religiøse årsaker...), men slettes ikke verst manøvrert av FSDS i tidvis uoversiktlige gater (spesialtilpasset rute..?);


Smådristig å kjøre rundt i en Cybertruck i Mexico? Kanskje ikke hakekors i aluminiumen som er den største bekymringen..?

Og prisen? 177K meksikanske penger (NOK 100K), inkl. mva. For øvrig enda et valutakryss hvor NOK har tapt massivt terreng de siste årene, for å kaste inn en liten digresjon.
TMYP HW4 / TM3P Atom


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA