Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til vinterdekk Model X 20"

Startet av furyfax, tirsdag 27. oktober 2020, klokken 16:34

« forrige - neste »

furyfax

Hvilket dekk gir mest "bang for the buck? går meg helt vill blant alle disse dekkene.

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2020/

Leste denne testen, og jo mer jeg søker tester jo mer forvirret blir jeg.

Jeg kjører på vestlandet, vått og 5+ grader stort sett hele vinteren.


THE

Jeg har god erfaring med Goodyear Ultragrip Ice SUV på våte vestlandsveger der jeg kjører oftest. Dekkene er også bra på vinterveger, og jeg har mange mil langs E16 i Valdres som ikke saltes og opp og ned til hytta i Valdres også på skikkelige vinterveger. Har slitt ut det første settet etter tre vintre og 50000 km, og nettopp satt på et nytt sett (men kjører 235/55x19).

Jeg tror dette dekket kanskje er det beste kompromisset mellom snø og is spesialisten Hakka R3 og kontinentale vinterdekk på regnfulle milde europeiske vintre.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

o.b.lix

Kjørt med conti CVC6, bra og stille dekk, men svært kjapt utslitt (som alle conti dekk).

Michelin X-Ice 3 er godt dekk som også er veldig godt når det er slitt, men masse lamellstøy og bråk. Kommet ny versjon North X-ice Snow som ingen har erfaring med, men fabrikken sier støyen er likedan som X-ice 3 og da styrer jeg unna.

Nokian R3 Suv varer 2-3 ganger flere km enn conti CVC6, koster omtrent det samme, har inkludert skadeforsikring (uansett hvor du kjøper det, er en fabrikkgaranti), svært god under alle forhold (Bor i Bergen, så testet det masse på regn, men også kjørt det på isbanen på Gol flere ganger). Bråker litt mer enn CVC6, men mye mindre enn X-Ice. Etter min mening er dette mest for pengene, og jeg kjøpte dette på nytt i år.

Hvis andre enn meg betalte gildet, hadde jeg nok valgt Continental.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øggen

Kjørt 46tkm på CVC6og fortsatt mønster igjen, stille og bra grep på fleste underlag, foruten at det lett får vannplaning. Nye CVC7 skal være likt på alle som forgjenger, men blir bestilt det på neste bil.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

automat

Går inn i min fjerde sesong med de orginale Nokian R2. Selv om bilen har gått 85kkm er det overraskende mye mønster igjen. Nesten så jeg lurer på om gummien har blitt for hard. Tror jeg skal være litt oppmerksom når det blir glatt.

Blir nok R3 neste gang.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

cstromme

Sitat fra: automat på lørdag 31. oktober 2020, klokken 07:22
Går inn i min fjerde sesong med de orginale Nokian R2. Selv om bilen har gått 85kkm er det overraskende mye mønster igjen. Nesten så jeg lurer på om gummien har blitt for hard. Tror jeg skal være litt oppmerksom når det blir glatt.

Blir nok R3 neste gang.

Samme erfaring her. 4. sesong med de originale vinterdekkene, og har kjørt 65.000 km. God dybde på mønsteret, men jeg er ikke komfortabel med å kjøre en sesong til da jeg er redd for at gummien har blitt for gammel.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Thomas Parsli

Sitat fra: cstromme på mandag 02. november 2020, klokken 08:31
Samme erfaring her. 4. sesong med de originale vinterdekkene, og har kjørt 65.000 km. God dybde på mønsteret, men jeg er ikke komfortabel med å kjøre en sesong til da jeg er redd for at gummien har blitt for gammel.

Det anbefales å bytte dekk etter 6-7 år, basert på normal bruk og oppbevaring.
Hvis du lagrer dekkene i en mørk garasje/kjeller kan jeg ikke skjønne annet enn at dekkene holder lenger enn fire år?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: cstromme på mandag 02. november 2020, klokken 08:31
Sitat fra: automat på lørdag 31. oktober 2020, klokken 07:22
Går inn i min fjerde sesong med de orginale Nokian R2. Selv om bilen har gått 85kkm er det overraskende mye mønster igjen. Nesten så jeg lurer på om gummien har blitt for hard. Tror jeg skal være litt oppmerksom når det blir glatt.

Blir nok R3 neste gang.

Samme erfaring her. 4. sesong med de originale vinterdekkene, og har kjørt 65.000 km. God dybde på mønsteret, men jeg er ikke komfortabel med å kjøre en sesong til da jeg er redd for at gummien har blitt for gammel.

Samme her også. 89kkm og 4.sesong. Bytter de ut til meste vinter, blir R3 da i 235-bredde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cstromme

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 02. november 2020, klokken 09:37
Sitat fra: cstromme på mandag 02. november 2020, klokken 08:31
Samme erfaring her. 4. sesong med de originale vinterdekkene, og har kjørt 65.000 km. God dybde på mønsteret, men jeg er ikke komfortabel med å kjøre en sesong til da jeg er redd for at gummien har blitt for gammel.

Det anbefales å bytte dekk etter 6-7 år, basert på normal bruk og oppbevaring.
Hvis du lagrer dekkene i en mørk garasje/kjeller kan jeg ikke skjønne annet enn at dekkene holder lenger enn fire år?

Dette var nytt for meg. Jeg har alltid hørt 4-5 år etter produksjon.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Thomas Parsli

Sitat fra: cstromme på onsdag 11. november 2020, klokken 08:23
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 02. november 2020, klokken 09:37
Sitat fra: cstromme på mandag 02. november 2020, klokken 08:31
Samme erfaring her. 4. sesong med de originale vinterdekkene, og har kjørt 65.000 km. God dybde på mønsteret, men jeg er ikke komfortabel med å kjøre en sesong til da jeg er redd for at gummien har blitt for gammel.

Det anbefales å bytte dekk etter 6-7 år, basert på normal bruk og oppbevaring.
Hvis du lagrer dekkene i en mørk garasje/kjeller kan jeg ikke skjønne annet enn at dekkene holder lenger enn fire år?

Dette var nytt for meg. Jeg har alltid hørt 4-5 år etter produksjon.

Det har vært et voldsomt mas om at dekk er ferskvare og at de knapt holder tre sesonger.
Men de siste årene har det roet seg litt og det eneste absolutte rådet (fra bransjen selv) er å kaste dekk eldre enn ti år - uansett tilstanden på dekkene.


https://www.dinside.no/motor/dekk-gar-ogsa-ut-pa-dato/61225118
"Det anbefales likevel ikke å bruke dekk i mer enn seks år. Dersom du kjører lite og dekkene er i god stand, bør de byttes ut med nye seinest etter ti år."

https://motor.no/her-sjekker-du-hvor-gamle-dekkene-dine-er/102119
"Dersom dekkene dine er blitt sju-åtte år gamle, kan det være på tide å bytte, selv om mønsteret ser bra ut. Aldringen av gummien er avhengig av hvordan dekkene er lagret. Står de kjølig, mørkt og tørt, aldres de saktere. Er de utsatt for sollys og varme, aldres de raskt."

https://www.continental.no/bil/teknologi/dekktips/lex-1-2
"At alle dekk, inklusive reservedekk, som er mer enn 10 år gamle erstattes med nye dekk, selv om de tilsynelatende ser ut til å være skadefrie og også har tilfredsstillende mønsterdybde."
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

I praksis synes jeg at jeg opplever forringelse av grep etter 3-4 år, selv om dekkene ikke er utslitt. Jeg ville ikke kjørt på dekk som er mer enn 4-5 år gamle.
Dekk som bare lagres og som ikke utsettes for salt, sollys, frost, varme etc kan nok sikkert vare lenger fra produksjonsdato før de bør kasseres. Men 6-7 år hørtes litt for ekstremt ut basert på mine erfaringer. Skal sies at jeg har vært i en situasjon hvor nylig bytte av dekk gjorde at jeg ikke kolliderte. Men, jeg var 20 år og kort erfaring/dårlig dømmekraft..... Øker en marginene kan det veie opp for dårlige dekk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: cstromme på onsdag 11. november 2020, klokken 08:23
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 02. november 2020, klokken 09:37
Sitat fra: cstromme på mandag 02. november 2020, klokken 08:31
Samme erfaring her. 4. sesong med de originale vinterdekkene, og har kjørt 65.000 km. God dybde på mønsteret, men jeg er ikke komfortabel med å kjøre en sesong til da jeg er redd for at gummien har blitt for gammel.

Det anbefales å bytte dekk etter 6-7 år, basert på normal bruk og oppbevaring.
Hvis du lagrer dekkene i en mørk garasje/kjeller kan jeg ikke skjønne annet enn at dekkene holder lenger enn fire år?

Dette var nytt for meg. Jeg har alltid hørt 4-5 år etter produksjon.


Fra dekkpusherne? 3-4 år gamle dekk er jo fremdeles ferskvare når de selv selger dekkene, men den samme produksjonsdatoen tas som grunnlag når man skal regne andre veien. Så 10 år gamle dekk hr kanske ikke vært på bilen mer enn 6-8 år. At dekkene skal tåle 6 år om man lagrer de under riktige forhold, er jo bare å forvente.


Og er man usikker, kan man jo bare prøve å sammenligne ved å ta en mynt, f.eks. en femmer, sette i sporet, og se om lamellene beveger seg når du trekker mynten mot deg. Begynner det å bli problematisk, så begynner de å bli for hard (forutsetter tilstrekkelig dekkmønster).


Fersk gummi er ganske myk, gammel gummi blir hard og lite bevegelig. Sammenlign gjerne mot en annen bil med nyere dekk. Og jeg vet fra bygda der min far kommer fra, så har de en lang fjellvei for å komme seg ut av bygda. Der bytter (eller gjorde de det før) gjerne etter en eller maks 2 sesonger. Men da har man som sagt ganske ekstreme veiforhold ofte, og andelen 4WD er om ikke 100 %, så ihvertfall ganske nært.


Og man hører gjerne med hverandre hvilke biler som er gode vinterbiler. De beste har gjerne en klart høyere andel enn alt annet i samme bygda.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lynet

Enkelte dekkhotell (såkalt profesjonelle!) lagrer hjulene i stålkontainere ute. Når da vinterhjulene står i disse om sommeren vil nok tempen fort nærme seg 100 grader.
Er ikke vanskelig i forstå at dette ikke er bra....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas Parsli

Sitat fra: Lynet på torsdag 12. november 2020, klokken 11:23
Enkelte dekkhotell (såkalt profesjonelle!) lagrer hjulene i stålkontainere ute. Når da vinterhjulene står i disse om sommeren vil nok tempen fort nærme seg 100 grader.
Er ikke vanskelig i forstå at dette ikke er bra....

Det burde vært dekket av media, slik at forbrukere kunne unngått useriøse aktører.
Hvis du kjenner til eksempler bør du tipse Motor eller Broom!
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA