Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jeg skal ha EQC! Men med hvilke hjul dimensjon?

Startet av haggen, tirsdag 27. oktober 2020, klokken 14:07

« forrige - neste »

Kires

Noen som har noe erfaring med hva Mercedes sier på det å kjøre 235 foran og bak på vinter? Har fått tilbud på noen GMP felger, men dim var lik foran og bak.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Øyvind.h

#31
Hva Mercedes synes om 235 bak vet jeg ikke, men det er et såpass lite avvik at jeg ikke ville tenkt på det. 255 er ikke oppgitt som tillatt dimensjon bak på EQC, men tror det er tillatt bak på GLC.
Kjøremessig kan jeg ikke tenke meg du merker forskjell. Kanskje i rent akademiske øvelser vil det være mulig å spore noen forskjeller.

Jeg har 235/255 20 på sommerhjul og har testet både 245 og 255 19 vinterhjul (lik dim på alle fire hjul).
Mitt tips er å ikke velge bredere enn 235 foran, samt sørge for at felgen ikke har lavere innpress enn originale hjul. Om hjulene blir for brede foran/går for langt ut vil det føre til mer sprut på siden av bilen. 255 foran er for bredt. 245 gikk greit, men 235 er nok best.
Bak er det ikke så nøye, men også der ville jeg nok heller gått ned på bredde enn opp fra det originale. Heller ikke noe fjærbein der som kan komme i konflikt med dekket.

Et annet moment er at du på omkrets ikke bør gå ned fra originale hjul, men heller opp 1-2% (ikke over 2%, det blir for stort selv om det er innenfor lovmessig). Da reduserer du feilvisning, og om det er viktig for deg får du også fort 1cm+ økt bakkeklaring. Men - jeg vet ikke om hastighet måles på forhjul eller bakhjul.
Gjetter på at du har fått tilbud om 235/55/19? Det vil være bittelitt ned på diameter foran og bittelitt opp bak.

Om noen vet om hastighet måles foran eller bak må de gjerne fyre løs i denne tråden!

Jeg har testet både Firemax/Nereus 806 og Frigus. Førstnevnte ble nok litt mykt i 55 profil på den tunge bilen. Begge fungerer ypperlig på vinteren og jeg har i utgangspunktet ikke noe vondt å si om noen av dem. Firemax/Nereus var lydløst på motorvei og hadde veldig gode vinteregenskaper. Men - det var ikke bra nok i høy motorveihastighet, noe butikken mener skyldes at det kanskje er for mykt. Det er gode alternativ til såkalte "premium" dekk, så jeg kan fint velge dem senere. Men Megahjul har ikke klart å levere dekk i passe dimensjon i tillegg til en del annet rot.

Det perfekte settet for meg tror jeg ville vært Firemax/Nereus 806 i 20" i 235/55/20 på alle hjul, men har ikke funnet noen som leverer dette pt. Og 55 profil på Nereus er antakelig litt for mykt. Nest beste er å gå for en dyr pakke til 18-20.000,- med testvinneren fra Continental. Får dem i 19" for rundt 19.000,-, eller 20" for rundt 22.000,-. Da har du det "beste" dekket og gode felger i original dimensjon.
GMP ligger nok litt over i pris, men noe må en jo betale for å få nøyaktig ønsket design også :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kires

Takk for utfyllende svar som alltid Øyvind!

Har fått tilbud på denne dimmen ja: De er 8,0x19 med 235/55/19 med Continental VC7

Så lenge ikke MB sier jeg ikke kan kjøre med 235 foran og bak så har ikke jeg noe imot at det er litt smalere bak. Har også sendt mail til selger for å få bekreftet at det er ok.

2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA