Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blir Dacia Spring Norges rimeligste elbil?

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), onsdag 21. oktober 2020, klokken 19:19

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Dacia Spring har mulighet til å blir Norges rimeligste elbil hvis ikke importøren finner på å legge til et saftig "Norgestillegg".

Riktignok ingen kraftig motor med 44HK, men god nok til bykjøring og ren transport fra A til B.
Liten, men høyreist bil som byr sitteplass til 4 og overaskende god bagasjeplass på 300l.
I Norge forventes kanskje at hurtiglading bør være standard og ikke ekstrautstyr slik det blir ellers i Europa.

225km rekkevidde etter WLTP kombinert syklus er bedre enn en brukt eGolf eller brukt Leaf med 24/30kWh batteri som kanskje blir alternativene en potensiell kjøper vil vurdere.

Øvrige kjente data ligger allerede i Google dokumentet linket fra første post i  "Lanseringskalenderen elbil"

Edit: Har lagt til navnet på bilen for de som bruker Tapatalk og ikke ser navnet på underforumet




Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID



Radiobil1

Kan være en grei bybil/kortpendlingsbil litt avhengig av seter.

Men 30Kw hurtiglading var jo litt ukurant, rart de ikke putta på 50.

Counterpointer

Synd ingen lager awd i denne klassen. Skjønner at det hadde øket prisen, men ville likevel dekket en stor etterspørsel.

shorizo

Noen som vet når denne kan bli tilgjengelig for bestilling og vil leveres?

arthur

Dacia er Renaults billig-merke. Neste år kommer elbilen Springer, en bil som bygget på den kinesiske utgaven Kwid. Prisen blir ifølge produsenten uslåelig, men hvor god vet vi ennå ikke. Vårt tips er rundt 150.000 - 160.000 kroner. Med en motor på bare på 45 hester og en rekkevidde på 225 kilometer, blir dette en perfekt by- og pendlerbil. De første bilene kommer til Norge til våren, da trolig som utleiebiler. Neste høst blir den til salgs for vanlige kunder.

https://www.dagbladet.no/tema/2021-nyhetene-sjekk-ut-disse-superbillige-elbilene/72981511
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jman76

Springer må bli grisebillig hvis den skal få salgsvolum. Jeg tror den blir Norges rimeligste elbil med god margin og kan bli en hit.

Jeg har tippet pris på 159.000 kroner, men mulig den blir enda rimeligere slik markedet utvikler seg. Da kommer mange til å kjøpe ny elbil som nummer 2-bil i stedet for å se til bruktmarkedet.

Det er mye trygghet i fem år med nybilgaranti og et etablert servicenett.

goggo

Ser ut som bilen skal produseres i Kina, og ikke på Dacia fabrikken i Romania.
https://www.tv2.no/broom/11727049/

Vet ikke om det blir positivt eller negativt for kvaliteten og hvor mye det påvirker CO2 avtrykket for biler levert i Europa, men dette hadde jeg ikke fått med meg fra andre artikler om bilen.

mvh
hugo
Bor nær Kristiansand
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

vinterdekk

Marginene er vel så små at de må øke prisen dersom de ikke utnytter produksjonslinjen for eksisterende Renault City K-ZE. Hele poenget med Dacia er å selge nybil til bruktpris. Om Dacia introduserer en større elbil om noen år har de kanskje mer margin for å produsere i Europa, kanskje..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION (2023).

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA