Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå må elbilene betale mer i bom

Startet av Bigdrago, søndag 18. oktober 2020, klokken 15:35

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Bigdrago :+1: takk for info.

Dette liker jeg dårlig. Sette opp prisene for elbiler😱😱 Det blir for dumt!

Kopi fra lenken:

Dette er den planlagte prisøkningen for elbilene:
I de to ytre ringene øker prisen per passering fra 5 til 10 kroner utenom rushtida (fra 10,- til 15,- i rush).
I indre ring øker prisen per passering fra 4 til 8 kroner utenom rushtida (fra 8,- til 10,- i rush)

Måkemannen


arthur

Mer, men forskjellen blir mindre hvilket er uheldig etter mitt syn.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

arthur:  :+1: :+1: spot on. Viktig poeng! Svært uheldig.

elektrolux

Gjør som myndighetene legger opp til og bytt til #Bomfrie Li-L7e kjøretøy. Som regel mer kjøreglede, men selvfølgelig ikke like trygge og behagelige som en ordentlig bil. Anbefaler spesielt BMW C Evolution el scooter, Renault Twicy, Buddy M9 og ikke minst den nye Citroen Ami
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

goggo

Jeg synes man skulle hatt fast 50% rabatt på elbiler i alle bomringer og ferger og på alle parkeringsplasser, så kunne man spart seg for en helvetes masse møter, byråkrati og penger rundt omkring i kommuner og fylkeskommuner.

Sånn det er nå så skal alle bystyrer og kommunestyrer i hele Norge diskutere i et utall møter hvilke priser som skal settes på hver biltype, og så skal det lages kompliserte løsninger for å kreve inn disse pengene.
Tenk så enkelt dette hadde vært med en fast 50% rabatt for elbiler i stedet...

50% rabatt er nok til at det monner - synes nå jeg, og denne rabattsatsen kunne stå fast inntil det bare er et fåtall fossilbiler igjen. Så får man bare øke prisene prosentvis likt for alle etter hvert som det er behov for det for å betale ned veiene.


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

arthur

Og hvem skal så bestemme satsen på 50% og hvem skal bestemme hva denne "rabatten" er av hva?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

goggo

Sitat fra: arthur på mandag 19. oktober 2020, klokken 11:05
Og hvem skal så bestemme satsen på 50% og hvem skal bestemme hva denne "rabatten" er av hva?
Den er bestemt for lenge siden av storting og regjering, problemet var bare at de i sin uendelige visdom la til et "minst" foran 50% og derved inviterte alle landets lokalpolitikere til å ha egne meninger om dette også.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

1Ampera

Sitat fra: Måkemannen på søndag 18. oktober 2020, klokken 21:34
Hva betaler fossilene da?

Indre ring
Toveis betaling   Bensin/ ladbar hybrid              Diesel                   Elbil
Utenom rush   17 kr                                    19 kr                  4 kr
I rushtiden   21 kr                                   23 kr                  8 kr

Osloringen
Toveis betaling   Bensin/ ladbar hybrid                      Diesel                   Elbil
Utenom rush    21 kr                                       25 kr                   5 kr
I rushtiden    28 kr                                      31 kr                   10 kr

Bygrense
Enveis betaling, inn til Oslo   
                    Bensin/ladbar hybrid                           Diesel                    Elbil
Utenom rush   21 kr                                          25 kr                           5 kr
I rushtiden   28 kr                                            31 kr                           10 kr
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Bigdrago

I tillegg er det foreslått av diesel kan bli 1.1%billigere. Og elbiler må begynne å betale veiavgift.
Nå vurderer jeg å avbestille Enyaq🤔
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Svein_H

Bu-fuckings-hu, det er så synd på oss som kjører elbil!

Jeg kan gjerne tredoble bomutgiftene for min Zoe, og likevel er det billigere for meg å jobbpendle med den fremfor Focusen som stort sett står parkert og kun brukes på ferieturer med campingvogn eller når jeg må dra henger.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Magnus Hansen

Sitat fra: Svein_H på onsdag 21. oktober 2020, klokken 21:00
Bu-fuckings-hu, det er så synd på oss som kjører elbil!

Jeg kan gjerne tredoble bomutgiftene for min Zoe, og likevel er det billigere for meg å jobbpendle med den fremfor Focusen som stort sett står parkert og kun brukes på ferieturer med campingvogn eller når jeg må dra henger.

Noterer meg at insentivene i alle fall ikke har vært kraftige nok til at du har kvittet deg med fossilbilen  :-1:

Olemann


Dette visste vi, bestemt for lenge siden.

Gleder meg heller over de nesten 10 årene jeg har spart tusener av kroner og timer med unngått kø på å være tidlig ute med å orke elbil, og de 10 årene før det igjen jeg koste meg helt køfritt i kollektivfeltet med Caravelle minibuss.

Klar at slike fordeler ikke varer evig, vil man ha fordeler må man hoppe på mens det er få som bruker dem, den dagen alle vinner 1. premie i lotto er det også noen som har bomma litt på allokering av gevinst/fordeler.

El varebil, eller el-MC er for tiden redskapen for dem som vil suge de feteste dråper ut av fordelskrukka.   

Vi andre får heller skue bakover for å bevare smilet  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA