Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kempower Hurtigladere

Startet av Radiobil1, fredag 16. oktober 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

Radiobil1

Er det planlagt flere hurtigladere som benytter Kempower sitt utstyr?

Etter å ha sett på hvordan de har tenkt, og laget praktiske løsninger for hurtiglading, både for utbygger og ladekunder så ville det overraske meg om ikke flere vil bruke disse.

Tenker særlig på S-serien deres: https://kempower.com/charging-solutions/products/s-series-charging-system/

Kamuflars

Jeg har veldig sansen for disse laderne, men en ulempe er at de (enn så lenge) ikke kan levere mer enn 120kW per stolpe.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Magnus Hansen

Det er flere hensyn som må tas. Innkjøpspris. Hvor dyrt og komplisert de er å drifte. Serviceapparat til leverandør. Og sikkert mange andre ting.

goggo

ST1 (Shell bensinstasjoner) sier i forbindelse med NAF sin FB stream for et par dager siden at de jobber med prosjektering av flere slike installasjoner.
Jeg vil anta at den nye Shell stasjonen ved Tvedestrand blir den første, den skal vel åpnes i løpet av noen uker nå tror jeg.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Kamuflars

Sitat fra: goggo på lørdag 17. oktober 2020, klokken 21:08
ST1 (Shell bensinstasjoner) sier i forbindelse med NAF sin FB stream for et par dager siden at de jobber med prosjektering av flere slike installasjoner.
Jeg vil anta at den nye Shell stasjonen ved Tvedestrand blir den første, den skal vel åpnes i løpet av noen uker nå tror jeg.

Mvh
Hugo

Vet du om de bygger ut selv, eller i samarbeid med Recharge, E.On eller lignende?
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

goggo

Vet ikke, men den ved Bolleland driftes av Recharge som også har ladere ved en god del andre Shell stasjoner.
Det var en fyr ved navn Bård Granerud fra ST1 som sa dette i en kommentar på NAF streamen, du får sende ham en melding og spørre om ST1 sine planer for hurtiglading. Det er flere enn deg som r nysgjerrig på dette, Kamuflars :)

Søk på "NAF Elbil" på FB så finner du dette, en av de siste postene der.
Det var jeg som spurte om dette, og han svarte på min kommentar. Jeg sitter på mobil nå og det er jo håpløst å søke på FB og paste linken inn her. Jeg er en gammel gubbe som er avhengig av PCen min for å være produktiv :)

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

knute

#6
Sitat fra: Kamuflars på lørdag 17. oktober 2020, klokken 19:44
Jeg har veldig sansen for disse laderne, men en ulempe er at de (enn så lenge) ikke kan levere mer enn 120kW per stolpe.
Jeg har besøkt den nye stasjonen på Shell Tvedestrand / Grenstøl, og 4 av CCS-laderne er merket med 150kW både på selve laderne og i app, så de har tydeligvis fått opp effekten litt.

Nå har ikke jeg bil som tar mer enn 75kW'ish maks, så jeg fikk ikke testet dette i praksis.

Edit: Jeg ser jo at det står 120kW maks i de tekniske spesifikasjonene til Kempower (https://kempower.com/wp-content/uploads/2020/04/kempower-s-series-general-brochure-A4-eng.pdf), så enten er infoen der utdatert, eller så det noen ugler i mosen mtp. merkinga.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Kamuflars

Min uttalelse var basert på spesifikasjonene oppgitt av Kempower. Ser at laderne i Tvedestrand ligger inne med 120kW i PlugShare også. Jeg mistenker kanskje at merkingen på stolpene egentlig er der for å vise priskategori, ikke maks output.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

ThomasEL

Youtuber Kris Rifa (som driver med noe a la Bjørn Nyland, bare i mindre skala), har å ved to anledninger hatt kjempeproblemer med Fortums Kempower ladere ved Shell Tvedestrand (E18).

Bilen han kjører, en Audi e-tron S, har koblet seg greit opp, og det grønne ladelyset blinker som normalt. Men bilen tar ikke til seg noe strøm. Viser 0kW, og batteriprosenten stiger heller ikke.

Noen som vet om det har vært et generelt problem med e-tron og Kempower? Eller er den denne spesifikke bilen som er vrang, mon tro..?

Han forsøkte vel fire ulike ladestolper, og han kom tilbake flere dager senere og opplevde det samme igjen...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Elbileier fra Sandnes

Ladet på Shell Tvedestrand i går. Tok mange forsøk før jeg fikk ladingen til å starte. Usikker på om det var kontakt med bilen som var veldig følsom, eller om det var ladebrikka fra Elbilforeninga som ikke fungerte som den skulle. Prøvde til slutt med Fortum appen og trykket ladepistolen godt inn i kontakten på bilen. Da startet ladings til slutt. Jeg likte QR-koden som gjorde at man kunne følge ladestatus på mobilen.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

Kamuflars

#10
Jeg hadde samme problem på Espa/Bolleland, men det er visstnok verken brikke eller laderen som er problemet, men derimot kommunikasjonen mellom laderen og systemet som går tregt.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: Kamuflars på søndag 28. februar 2021, klokken 16:59
Jeg hadde samme problem på Espa/Bolleland, men det er visstnok verken brikke eller laseren som er problemet, men derimot kommunikasjonen mellom laderen og systemet som går tregt.
Ja, da jeg starting fra Fortum appen, stod det og kvernet kanskje et minutt før ladingen startet. Jeg holdt på å gi opp og kjøre videre. Så her er det forbedringsmuligheter. Ellers var Shell Tvedestrand et virkelig flott ladestopp med rastebenker, lekeplass, hundeluftegård, m.m., og godt med antall ladere.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

Radiobil1

For et flott Kempower anlegg de har fått opp langs E18 ved avkjørimg til Tvedestrand.
Tror det var 16 stk 50kw og 4 stk 150 kw ladere. Sjekket ikke spisetilbudet, men grei størrelse Shell bensinstasjon gjør vel at tilbidet er ok.


Prøvde for gøy skyld noen minutter på en 150kw lader på Golfen. Det funka kjapt, og hadde et veldig bra grensesnitt på displayet på pumpa. Kommer til å lade der flere ganger.

Lars_F

Hva tenker dere om lastbalansering slik som Kempower har? Vi i BKK har diskutert dette mye, men har foreløpig holdt oss til at laderen skal kunne levere full effekt uansett om du er alene på stasjonen eller om det er biler på alle ladere. Nå bruker vi ladere som deler effekten og kan lade to biler samtidig, men vi lastbalanserer ikke på noen av våre stasjoner.

Lastbalansering betyr at dersom det f.eks. er 400 kW tilgjengelig fra trafo til hele ladestasjonen, så vil effekten du får tildelt variere utfra hvor mange andre som er på stasjonen og lader samtidig. Dvs. ene dagen kan du få 200 kW og andre dagen 25 kW.

Tenker dere at dette er greit?
Jobber med hurtiglading i Eviny

automat

Jeg tenker at å få koblet bilen til lader, slik at man slipper å stå i ladekø er viktig. Men jeg tror jeg vill blitt skuffet over å få kun 25kW. Her tror jeg man trenger en minste garanterte effekt, på f.eks 50kW.

Jo mer smart og dynamisk en ladestasjon klarer å fordele effekt, jo mindre ulempe for meg som kunde. Når en 150kW delt lader reserverer 75kW til en egolf, så er det litt kjipt å stå på det andre uttaket å få kun 75kW istedet for 100 pluss. Særlig hvis egolfen topplader, og kun trekker 10-20kW. Hvis ladestasjon aktivt og dynamisk fordeler tilgjengelig effekt over mange ladeuttak, vil jeg som kunde merke mindre til lastdelingen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA