Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trinnløs lading?

Startet av TNO70, mandag 12. oktober 2020, klokken 14:53

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Ladingen er nok trinnløs.

Pilotsignalet fra EVSE til kjøretøyet, er en firkantpuls som sendes tusen ganger i sekunder. Det er varigheten på pulsen, som sier hvor mye strøm bilen får lov å trekke, så jeg tolker det som et analogt signal.
Max strøm er 0,6A pr 10 µs. Så hvis du sender en puls på 110 µs, så får bilen lov å trekke 6,6A, etter mine beregninger.
https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Control_Pilot

Maxwell_400

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 30. november 2020, klokken 09:37
Ladingen er nok trinnløs.

Pilotsignalet fra EVSE til kjøretøyet, er en firkantpuls som sendes tusen ganger i sekunder. Det er varigheten på pulsen, som sier hvor mye strøm bilen får lov å trekke, så jeg tolker det som et analogt signal.
Max strøm er 0,6A pr 10 µs. Så hvis du sender en puls på 110 µs, så får bilen lov å trekke 6,6A, etter mine beregninger.
https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Control_Pilot
Jeg har prøvd "alt" fra og med 6A til 32A og det funker men opplever at 6A kan være litt ustabil på min bil. På 6A kan jeg stå fast på "initializing", styring fra appen trenger ikke å fungere og ladekabelen henger fast uansett hvor mange ganger jeg trykker på nøkkelen, da hjelper det bare å bryte strømmen. 8A og opp har aldri skapt problem.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA