Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes det en aggregatortjeneste for de norske ladeoperatørene?

Startet av The_M, søndag 11. oktober 2020, klokken 17:35

« forrige - neste »

The_M

Er på jakt etter en god aggregator som funker på tvers av alle ladeoperatørene i Norge. Har søkt og har ikke funnet at noe slikt eksisterer, vet at Plugsurfing funker med Fortum og Ionity (ikke at over 11kr/kWh er særlig forlokkende). Er selv registrert på kryss og tvers, men merker at jeg blir lei av henvendelsene fra foreldrene mine hver gang de er ute og skal lade (2-3 ganger i året).

Har nå en gammel-tante som venter på en ID.3 og bare vet at jeg kommer til å være den som får henvendelsene også der.

Vet at VW også lanserer "We Charge", har registrert meg i appen, men ser ikke ut som jeg kommer videre uten å være i besittelse av en ID.3 som jeg eier. We Charge opereres av Elli.eco (underselskap av VW), og de skryter på sine hjemmesider av at du får tilgang, https://www.elli.eco/en/mobility-service-provider, til 1 132 ladere i Norge, og om de gjør som alle andre og teller antall plugger så er jo ikke det akkurat et oppløftende tall.

NO: {
  name: "Norway",
  description: "1,132 Chargers"
},


Elbilforeningen skrev i januar følgende:
SitatVed årsskiftet var det i alt 13.786 offentlig tilgjengelige ladepunkter i Norge. Av disse var totalt 2.362 raskere ladere (DC):

Hurtigladere: 1.366 (+ 29 %)
Lynladere: 226 (+ 804 %)
Tesla superladere: 770 (+ 37 %)
(https://elbil.no/kraftig-vekst-i-antall-lynladere/)

Savner en "doro"-app/opplevelse for lading som bare funker uavhengig av bilmerke og modell, og forteller brukeren hva de skal gjøre. Når brukerne (spesielt de eldre, eller de som ikke interesserer seg) nesten alltid lader hjemme blir det raskt en fremmed opplevelse hver gang de skal ut og lade, spesielt om det er ny type ladestasjon og/eller annen operatør. Ladekostnaden er ikke et problem for denne brukerdemografien, men det må funke. Ikke sånn som ladeopplegget til EasyPark...

Ideelt sett burde det vært en tjeneste som funket med Ionity, Fortum, Grønn Kontakt, BKK, E-On/Clever, Oslo Kommune (er jo teknisk sett via Fortum, men funker f.eks. ikke å starte via Fortum-appen), Lade i Norge, m.fl. Avinor burde vel også inn på lista, men har via bekjentskaper inntrykk av at de er et stykke unna å tilby tredjeparts-API for lading.

Tips mottas med takk!


Asbjornel


Erik Ola Ulvestad

#2
Ser at www.hubject.com  har norske aktørar på partnerlista, så det er jo lov å håpe.

Er det fleire enn meg som ser stigande etterspørsel etter roamingservices for elbillading?

Vi har agentur for italienske GEWISS som også har sitt JoinOn ladestasjonkonsept (3,6kW AC til 300kW DC) og som er integrert med Hubject. Det kunne vore interessant å introdusert dette i Norge.
Så er du ein ladestasjonaktør, destinasjoneigar eller whatever, gi oss i Malthe Winje (www.mwg.no) ein lyd.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Orbit

Sitat fra: The_M på søndag 11. oktober 2020, klokken 17:35
Vet at VW også lanserer "We Charge", har registrert meg i appen, men ser ikke ut som jeg kommer videre uten å være i besittelse av en ID.3 som jeg eier.
....
Ideelt sett burde det vært en tjeneste som funket med Ionity, Fortum, Grønn Kontakt, BKK, E-On/Clever, Oslo Kommune (er jo teknisk sett via Fortum, men funker f.eks. ikke å starte via Fortum-appen), Lade i Norge, m.fl. Avinor burde vel også inn på lista, men har via bekjentskaper inntrykk av at de er et stykke unna å tilby tredjeparts-API for lading.
Du trenger ikke eie en VW-bil for tilgang. "We Charge Free"-abonnementet krever ikke registrering av bil. De viser stasjoner fra Ionity, Fortum, Grønn Kontakt, E-On/Clever, Oslo Kommune (med noen hull i kartet, men som sannsynlgivis fungerer i praksis), og Defa Cloudcharge (Lade i Norge). Angivelig skal RFID-kortet de leverer kunne starte lading på alle disse (bestilles i app). Prisstrukturen er operatørens egen pris pluss 3,20 NOK per lading, utenom Iontiy som koster 8,40 kr/kWh.

Finner ikke BKK, unntatt de gamle stasjonene de arvet fra Arctic Roads!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

goggo

Si til "gamlingene" (jeg er selv en slik gamling :)  ) at det er lurt å melde seg inn i Elbilforeningen eller NAF så de får en ladebrikke (RFID) fra en av dem.
Så hjelper du dem (det er jo en engangsjobb) å registrerer denne brikka hos alle operatørene så de får en stressfri og enkel bruk av hurtigladestasjonene uten å knote med APPer og SMS betaling etc.
https://elbil.no/lading/registrer-ladebrikken-fra-norsk-elbilforening/
Nøyaktig samme prosedyre for NAF brikka, men NAF har ikke så god hjelpeside for dette.

Så fester de bare brikka på bilnøklene og deretter er det enklere å hurtiglade elbilen ved hjelp av denne brikka enn det er å fylle drivstoff på den gamle bilen.

Hvis de velger NAF medlemskap kan de få gratis NAF kredittkort som du registrerer hos alle operatørene for de så får de også 15% rabatt hos alle operatørene og de får samlefaktura en gang i måneden for all hurtiglading.

Funker som en drøm, og de kan lade hos alle de norske operatørene pluss kommuner etc. Det fungerer også hos Ionity, da det belastes via Circle K.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Asbjornel

Jeg tenker også at brikke er det enkleste. Men det må vel oppdateres hver gang kredittkortet går ut på dato. Så det kan være litt mer enn en engangsjobb pr familiemedlem, men de fleste kan jo dette med webshopping, så dersom de bare trenger å logge inn og oppdatere, så får de det sikkert til.
Viktig å gjøre folk selvhjulpen, selv om interessen er lav.

Ser for meg et marked for e-faktura, Klarna osv her så lenge det er såpass uoversiktlig som det er i dag.

RJK

Nye bankkort blir oppdatert via tjeneste for dette, så om du knytter det mot NAF kredittkort, så skal det skje automatisk, og intet å gjøre manuelt. I skjemaet bekrefter du vel autogiro/efaktura-avtale i tillegg, så det burde også skje sømløst.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Asbjornel

Mulig du har rett. Jeg bare mener at Netflix mm sender varsel om at kort snart går ut på dato, og at man må huske å oppdatere i netflixkontoen sin. Tenkte det var likt for ladeoperatørene.


Marius Kotsbak

Sitat fra: RJK på søndag 11. oktober 2020, klokken 22:16
Nye bankkort blir oppdatert via tjeneste for dette, så om du knytter det mot NAF kredittkort, så skal det skje automatisk, og intet å gjøre manuelt. I skjemaet bekrefter du vel autogiro/efaktura-avtale i tillegg, så det burde også skje sømløst.

Vel, har du sett det i praksis? Altså at man får nytt kort med nytt nummer og ikke bare samme med ny kode bakpå? Mulig det var litt spesielt nå fordi jeg ble flyttet fra kort fra Gjensidige bank til Nordea Direct, men måtte iallefall inn på alle tjenester on legge inn nytt kortnummer.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Så lenge kortet oppdateres pga at det løper ut på tid, så fungerer dette for meg allerede. Dette er opplevd i praksis, da mine to kort som er knyttet opp som mulige kort å trekke fra har løpt ut på dato, og erstatningskort har blitt sendt ut. Det var altså ingen behov for å endre dette manuelt på noen av ladebrikkene eller appene mine.

Dersom du pga misbrukt eller sperret kort, eller har endret kontonummer og må ha et helt nytt kort, så er dette dessverre og heldigvis ikke automatisk. Da er jo akkurat poenget at det SKAL slutte å virke steder der det er knyttet til. Det er en sikkerhetsfunksjon som man ikke kan forvente at blir forbigått. Da blir det akkurat som når du vil benytte et kort fra en annen bank, og det må selvfølgelig oppdateres manuelt.

Men det var ikke det du snakket om i innlegget ditt, dette du tar opp nå er en helt annen problemstilling.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

The_M

@RJK: Det må jo bare være fordi operatørene ikke sjekker utløpsdatoen du har lagt inn. Alle (kan selvsagt være noen som har gått under radaren) øvrige tjenester jeg bruker spør om nytt kort når jeg har fått nytt med samme nummer og CVC. Ikke fått nytt kort mens jeg har hatt elbil, så det har jeg ikke fått testet.

Mamma måtte legge inn nytt kort hos Grønn Kontakt, men godt mulig hun fikk nytt kortnummer.

@Orbit: Jeg fulgte bruksanvisningen til VW, men kom meg aldri til en side hvor jeg kunne tegne et abbonement. Ser nå at jeg kanskje har lastet ned feil app... "We connect" vs. "We connect ID."?

Øvrige kommentarer: Joda, vel og fint at man legge inn ladebrikken og kredittkortet hos fem forskjellige operatører, men det burde virkelig ikke være nødvendig. Lett å argumentere for når man skal lade ofte, men når man primært lader hjemme og trenger hurtiglading to-tre ganger i året så er det veldig mye styr for veldig lite.

Forsøkte jo dette med foreldrene mine også, men det er alle de andre greiene som er problematiske. F.eks. så sto de på en ABB-lader i mørket og skjønte ikke hvor de skulle holde RFID-brikken. De kan jo godt være oppegående nok når de sitter hjemme i sofaen, men mange mister nok noen IQ-poeng når de står ute en sur høstkveld i sidelengs regnvær og bare skal få startet laderen. En annen gang fikk de ikke startet lading... Displayet viste en eller annen variant av "ute av drift", men ikke eksplisitt nok til at de skjønte at betydde noe annet enn at de ikke hadde startet ladingen enda. Neste stopp var en annen lader som ikke startet. Leste ikke RFID-brikken, ingen feilmeldinger. Der var det heldigvis flere ledige, og neste virket.

Ikke har de kontroll på hvordan de skal finne ladere. Lett når de vet hvor de er. Zapp begynner å bli fin, men sist jeg sjekket den manglet både Tesla-ladere og fornuftig ruteplanlegging. Var inne kjapt nå og ser den har blitt bedre. Lov å håpe at Schibsted lar den får leve. Mangler fortsatt muligheten til å funke som en aggregator for betaling - som er det jeg er på jakt etter.

Lett for oss som er rutinerte å tenke at "det er bare", men hvis man tar et steg tilbake og tar på seg hatten til noen som ikke er interesserte nok til å vanke på et elbilforum så er det utrolig mange begredelige opplevelser med å være elbileier.

Svigerinnen til tanten min kjørte en Zoe fra Stavanger til Oslo. Hadde ikke planlagt turen i det hele tatt. Kjørte hjemmefra med under 50% på batteriet. Slike folk finnes. SMS-lading, hotellovernatting, og sjokkregning dagen derpå.

Fortum-appen logger deg ut for et godt ord. Circle-K appen er grusom, og om du for moro skyld forsøker å taste inn en laderID manuelt så viser den deg alle laderne på stasjonen, for det var helt sikkert det du ville ha opp? Grønn Kontakt, er vel... akseptabel, men den er ivrig på å overdrive tilgjengelige ladere. Fint at CCS-pluggen er ledig liksom, men det hjelper lite når det står noen og bruker Chademo-pluggen...

Zapp-appen ser ut til å blitt et godt utgangspunkt. Om den bare fikk mulighet til å knytte betalingskort og RFID-brikke, samt manuelt starte ladere hos de ulike operatørene.

Vollis47

@The_M. Du peker her på det grunnleggende problemet for å få folk flest til å velge elbil; problemene med å lade andre plasser enn hjemme.

Jeg er selv i gruppen Eldre, har hatt elbil i litt over 5 år; fire forskjellige. Og til tross for at jeg er over middels interessert i teknologi, så synes jeg det er alt for mye kluss med å få hurtigladet en elbil når en er på tur. Så det var en stor lettelse å ende opp med en Tesla.

Elbilforeningen har gjort mye for å få det til å bli lettere, men jeg tror myndighetene må gjøre noe overfor ladeoperatørene slik at disse blir mer samkjørte. Og da mener jeg ikke bare norske myndigheter. Det er helt nødvendig at EU sørger for en standardisert betalingsmåte. Jeg har såvidt prøvd meg i Danmark med vår elbil nr 3, en Kia Soul. Og det var mildt sagt et mareritt. Mye hyggeligere med Tesla. Jeg sier ikke dette for å reklamere for Tesla, men for å påpeke at det er et forbedringspotensiale her.

Nissan gjorde en innsats i tidlige år med sitt samarbeid med Fortum og ved å gi ladebrikke med inkluderte ladetid.Det var en fin ordning selv om den jo bare gjaldt for Fortum. De store Europeiske bilprodusentene burde ta et skikkelig initiativ overfor ladeoperatørene. Ionity virker jo som en fadese uten like; sett fra bilistenes side.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

goggo

Nå må ikke vi elbil entusiaster gjøre dette vanskeligere enn det egentlig er.

Det er mye snakk om dårlige APPer her,  men mitt innspill er da bruk en felles RFID (Elbilforeningen eller NAF) i stedet, da det fungerer veldig mye bedre og mere likt mellom operatørene.

Ja, jeg er enig i at det er mye som kunne vært bedre, men nå som de eldre endelig begynner å kjøpe elbiler så må vi entusiaster juble og hjelpe dem og ikke påføre dem tvil og eder og galle fordi ikke alt er Tesla-perfekt når det gjelder lading ennå.

Hvis dere ikke gidder å hjelpe gamlingene med en 1 times engangsjobb hvert andre år med å sette opp alle kontoene når kredittkortet fornyes, så send en PM til meg så skal jeg hjelpe dem for dere :)

Og husk også at det er fullt lov å gå bort til både unge og eldre på ladestasjonene og spørre om de trenger hjelp hvis dere ser at de plundrer med å få dette til.
Senest for noen dager siden støtte jeg på en familie med nyinnkjøpt 24KWh Leaf på vei fra Oslo hjem til Sandefjord med bilen de hadde hentet.
Heldigvis var gamlemor mer teknisk oppegående enn gubben og vi fikk installert en ladeapp for henne slik at de kunne komme seg hjem og senere bestille en RFID fra NAF der de allerede var medlem.

mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Øyvind.h

Sitat fra: goggo på mandag 12. oktober 2020, klokken 10:04
Og husk også at det er fullt lov å gå bort til både unge og eldre på ladestasjonene og spørre om de trenger hjelp hvis dere ser at de plundrer med å få dette til.

Når folk sliter setter de stort sett pris på hjelp :) Jeg forsøkte å bistå en med BMW i3 på Rugtvedt/Lasses (Fortum) når han hadde holdt på noen minutter. Flyttet sågar bilen min for at han skulle få teste stolpen jeg stod på, og vurderte da å la han teste min brikke for å utelukke den (men vi skulle dra etter få minutter, så jeg konkluderte med at det ikke var en god idè).

Etter lang testing, support osv viste det seg at det var feil ved bankkortet. Sier litt om manglene i brukergrensesnitt om det kan ta så lang tid å oppdage at et kort er sperret.
Og det var vel faktisk samme issue når jeg spurte en med eGolf på Circle K Minnesund om hun trengte hjelp. Der var det noe autentisering med BankID og oppdatering av betalingsinfo som også måtte til.
Litt synd det skal være så komplisert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Har litt vansker med å anbefale det, siden jeg ikke finner en måte å sjekke priser for alternativene, men Hyundai har startet sin Hyundai Charging Service, og der holder det å registrere seg hos Hyundai. Da kan du lade hos de fleste, men bare forholde seg til en brikke/app.


Med fare for at jeg tar feil, flere av de andre begynner nå med tilsvarende, men ikke alle er "gratis" inntil brukt, men ser og at VW har sin VW go Free, som jeg tipper er lignende. E-tron, Porsche, MB, BMW, Ford og Jaguar har sine løsninger som mer eller mindre fungerer tilsvarende, men flere av dde har kanskje ikke en "gratisservice" (betales vel med påslag eller at de får andel av summen det lades for), så det blir nok bedre etterhvert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA