Disse bilene er ganske forskjellige. Har trådstarter kjørt begge?
E-tron er rask, stille, komfortabel, høyere opplevd kvalitet, har luftfjæring og langt bedre kjøreegenskaper, for å nevne noe. Den har heller ingen lokale utslipp, og bedre teknologi på alt fra assistentsystemer til lys. Jeg mener det er en no-brainer, med mindre dere har rekkeviddeangst og dundrer av gårde på motorveien med takboks annenhver fredag.
Leasing av elbil er i utgangspunktet ikke like gunstig som å kjøpe, eller lease plug-in hybrid, pga. momsreglene. Men dette regner jeg med at dere har vurdert. Ved kjøp binder man kapital, er avhengig av å i det hele tatt få lån, til gunstig rente, og man har en usikkerhet i restverdi. Men det lønner seg oftest til slutt. Og man kan beholde bilen kortere/lengre og kjøre så mye/lite man vil.
Men med utgangspunkt i leasing, er det bare disse bilene som er aktuelle? Eller sagt på en annen måte, hvilke krav har dere?
Må det være firehjulstrekk? Hva med plass? Kan ID.4 med bakhjulstrekk være et alternativ? Rimelig leasing hos f.eks. Leaseplan på den.. EDIT: 221’ totalt for 36k km/3 år inkl. service og hjemmelaget. Leveres på nyåret. Hva med Skoda ENYAQ? Begge disse er antakelig rimeligere å lease enn e-tron 50 også med firehjulstrekk, og har mye lenger rekkevidde, men da er det levering først andre halvår neste år.
EDIT2: Beste elbilkjøp nå hvis dere kan leve med litt hjulstøy og sedan utforming (men overraskende god plass) er kanskje den oppgraderte Model 3 som nylig fikk prisreduksjon. Ingen leasing direkte fra Tesla, men 0,25% rente på lån i tre år, inntil 100%. Skoda hadde også noe 0% rente på ENYAQ så jeg.
Polestar 2 koster 3999/mnd. hos leaseplan med 100.000 inskudd.
Volvo XC40 Recharge 8490/mnd. uten innskudd, m. forsikring, service mm. inkludert. 3 mnd. oppsigelse, løpende. Er disse for små, kanskje? Sistnevnte tilbyr vel også gratis «hyttebil»..