Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi etron 50 vs Outlander PHEV

Startet av Roy, torsdag 08. oktober 2020, klokken 18:34

« forrige - neste »

Roy

Målet er å redusere månedlig utgifter på bil, frigjøre gjeld og teste ut en bil i tre år, før vi går til innkjøp igjen.

Jeg har kommer så langt at det nå står mellom disse to bilene. Regnestykket mitt ser slik ut for leasing i 3år/45000km:

Audi etron 50 Advanced Business kampanje hos EA Bryn:
171576kr (mnd*12*3)
+130760kr
=302336kr
-18000kr/3/12=509kr/mnd bom
-54000kr/3/12=1500kr/mnd diesel
=230336kr mot A6. + 27k (hybrid) = 257k
Mnd: 4766kr/mnd leasing
-509kr
-2008kr
=2758kr/mnd utgifter
Til sparekonto: 5310kr/7318kr

Outlander PHEV S Edition hos Mitsubishi Ski:
121680kr
+90000kr
=211680kr
-27000kr/3/12=750kr/mnd diesel (tipper vi halverer)
Mnd: 3380kr
-750kr
=2630kr
Til sparekonto: 6620kr/7370kr
Outlander PHEV S Edition
+ service kostnader, men inkludert i lesing betyr også renter i tre år.

Besparelsen en regnet ut fra dagens lån dom koster oss 10k i mnd de neste tre årene i dieselbilen. "Billig om tre år», men da er nok alt annerledes for oss.

Utover det vurdere Outlander til Ok bil i tre år, mens Etron kanskje er en mer keeper. Rett og slett pga elektrisk rekkevidde. 45km virker litt lite, selvom vi har 90% lokal kjøring, så blir det endel lokal kjøring. Spesielt på vinter tross forvarming virker 45km å bli lite.

Er det noen feil i regnestykkene?

Er det noe jeg glemmer her?

Vi helle også mot Etron fordi vi føler Outlander er endel gammeldags innvendig. Knapper, display og midtkonsollen er veldig lav, og vi liker det mer kompakt. Sånn sett er Suzuki Across bedre, men den priser seg ut i konkurransen her.

Thomas Parsli

Du må regne med økte kostnader på en PHEV de neste årene, både bompenger og drivstoff kommer til å øke.

Oppgitt forbruk på Outlander PHEV stemmer sjeldent, sjekk her: https://www.spritmonitor.de/en/overview/31-Mitsubishi/280-Outlander.html

Jeg liker ikke Outlander PHEV og ville valgt Audi ;)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Roy

Forbruket med Outlander er forsiktig estimert til halvparten av dagens dieselbil. Noen oppnår mye bedre tall enn det, men ofte blir det mer enn 45km kjøring div dager i uka, så selvom vi lader hver natt, vil vi nok bruke noe bensin også.

Det er kan bli mindre bensinforbruk, jeg vet ikke helt. Finner så forskjellig verdier på forbruk uten strøm på batteri, så vet ikke. Det vil også øke i fordel Etron jo flere km vi kjører.

Roy

Over tre år så er fremdeles Outlander billigere totalt sett, da Etron sine besparelser ikke klarer å spare inn den totale forskjellen på de. Dette pga av et høyere innskudd, så rent økonomisk mnd og over tre år er Outlander PHEV billigst.

Kan finregne på drivstoff forbruk, også med langturene våre, men det tilkommer også litt for hurtiglading av Etron. Dog er vel hurtiglading billigere enn å kjøre hybriden uten å pluggen inn for lading.

Det er heller ingen fordel etter leasing å kjøpe ut enn å kjøpe en annen brukt, for Etron kunne vi vurdert å beholde.

Sa kostnaden over, er vi villig til å betale den, fremfor å spare den også.

elektro

#4
Disse bilene er ganske forskjellige. Har trådstarter kjørt begge?

E-tron er rask, stille, komfortabel, høyere opplevd kvalitet, har luftfjæring og langt bedre kjøreegenskaper, for å nevne noe. Den har heller ingen lokale utslipp, og bedre teknologi på alt fra assistentsystemer til lys. Jeg mener det er en no-brainer, med mindre dere har rekkeviddeangst og dundrer av gårde på motorveien med takboks annenhver fredag.

Leasing av elbil er i utgangspunktet ikke like gunstig som å kjøpe, eller lease plug-in hybrid, pga. momsreglene. Men dette regner jeg med at dere har vurdert. Ved kjøp binder man kapital, er avhengig av å i det hele tatt få lån, til gunstig rente, og man har en usikkerhet i restverdi. Men det lønner seg oftest til slutt. Og man kan beholde bilen kortere/lengre og kjøre så mye/lite man vil.

Men med utgangspunkt i leasing, er det bare disse bilene som er aktuelle? Eller sagt på en annen måte, hvilke krav har dere?

Må det være firehjulstrekk? Hva med plass? Kan ID.4 med bakhjulstrekk være et alternativ? Rimelig leasing hos f.eks. Leaseplan på den.. EDIT: 221' totalt for 36k km/3 år inkl. service og hjemmelaget. Leveres på nyåret. Hva med Skoda ENYAQ? Begge disse er antakelig rimeligere å lease enn e-tron 50 også med firehjulstrekk, og har mye lenger rekkevidde, men da er det levering først andre halvår neste år.

EDIT2: Beste elbilkjøp nå hvis dere kan leve med litt hjulstøy og sedan utforming (men overraskende god plass) er kanskje den oppgraderte Model 3 som nylig fikk prisreduksjon. Ingen leasing direkte fra Tesla, men 0,25% rente på lån i tre år, inntil 100%. Skoda hadde også noe 0% rente på ENYAQ så jeg.

Polestar 2 koster 3999/mnd. hos leaseplan med 100.000 inskudd.
Volvo XC40 Recharge 8490/mnd. uten innskudd, m. forsikring, service mm. inkludert. 3 mnd. oppsigelse, løpende. Er disse for små, kanskje? Sistnevnte tilbyr vel også gratis «hyttebil»..

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA