Bremser og regen.

Startet av Olemann, ons 07. okt 2020, kl. 11:32

« forrige - neste »

Olemann

Leste i en amerikansk test av en prototype at bilen bruker trommelbremser bak, virker på meg som rimelig gammeldags og "billig".  Noen som vet om dette også gjelder prod.utgaven?

Leste samme sted at regen nivå er koblet til kjøremodus, slik at det er i sport man har mest regen, likevel ikke nok til enpedalkjøring.   
Noen som vet om ikke regen nivå kan predefineres for hvert kjøremodus?  Det er jeg vant til med min eNiro og oppfatter som en nødvendighet ettersom kjøremodus (bl.a. følsomhet ved gasspådrag) ikke har noen sammenheng med hva man ønsker av regen nivå.

golo

Jeg ser på trommelbremser bak som veldig positivt. Slipper å bytte nesten ubrukte men rustet bremseskiver. Dette er et problem til og med på biler med forbrenningsmotor og enda større problem på hybrid- og elbiler pga nedbremsing fra regenerering. Tipper flere kommer til å følge etter.

Thomas Parsli

Trommelbrems er bra, så lenge du ikke skal kjøre på Nürburgring :)

* God nok bremseeffekt
* Umiddelbar bremseeffekt (ikke problem med fukt/salt på skiver)
* Lite vedlikehold (lukket system)
* Langt billigere (lengre levetid på deler)

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tomatchili

Något som jag funderar på är hur generering med bakhjulsdrift fungerar på vintern? Alla vi som kört t.e.x. en Volvo 240 och dragit i handbromsen vet ju vad som händer om man bara bromsar med bakhjulen när det är glatt: man snurrar runt sin egen axel. Kan vara kul på en tom parkeringsplats, men mindre kul t.e.x. på väg ner för strynefjellet.
Kommer man få väldigt lite regenering under vintern, då elektroniken måste styra mycket bromskraft till framhjulen för att undvika skrens?

1317142119

@tomatchili

Vanskelig å svare før noen har prøvd bilen, men det er med ganske stor sikkerhet redusert regenerering på vinteren. På BMW i3 styrer elektronikken dette meget presist. Den har ganske ekstrem regenerering, siden den har enpedalskjøring. Til tross for det, kan du bråslippe gasspedalen i en sving uten at det byr på problemer. Bilen kjenner etter hvor glatt det er og justerer regenereing basert på det. Det skjer raskere enn at du klarer å legge merke til det, for det eneste som skjer er at du kjenner den ikke regenererer noe særlig lenger.

Jeg har full tillit til at VW har løst det like elegant. De ville ikke lansert en bil som var farlig å kjøre på vinteren  :)

Olemann

Håper virkelig den har regen på nivå med i3 og eNiro, slik at enpedal fungerer og at dette kan settes som default for alle kjøremodi.
Drømmen er som med min eNiro å komme ned på et forbruk på 12 tallet også ved fjellkjøring, da må hard regen til.

Rust på bremseskiver;  Dette handler mest om opplæring/kjørestil.  Mine 3 første år som elbilist hadde jeg dette problemet, de siste 6 årene (3 ulike biler) har dette ikke vært noe problem. Men man må lære seg å bremse skivene rene før parkering, spesielt om vinter.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Thomas Parsli på ons 07. okt 2020, kl. 11:59
Trommelbrems er bra, så lenge du ikke skal kjøre på Nürburgring :)

* God nok bremseeffekt
* Umiddelbar bremseeffekt (ikke problem med fukt/salt på skiver)
* Lite vedlikehold (lukket system)
* Langt billigere (lengre levetid på deler)

* Roterer lettere = mer effektive

SveinJ

Sitat fra: Olemann på ons 07. okt 2020, kl. 17:28
Håper virkelig den har regen på nivå med i3 og eNiro, slik at enpedal fungerer og at dette kan settes som default for alle kjøremodi.
Drømmen er som med min eNiro å komme ned på et forbruk på 12 tallet også ved fjellkjøring, da må hard regen til.

Rust på bremseskiver;  Dette handler mest om opplæring/kjørestil.  Mine 3 første år som elbilist hadde jeg dette problemet, de siste 6 årene (3 ulike biler) har dette ikke vært noe problem. Men man må lære seg å bremse skivene rene før parkering, spesielt om vinter.

Jeg opplever regen på min i3 til å gi mange overraskelser på vinteren, om man ikke passer på hvordan føret er. Har opplevd sleng flere ganger, men lærte etterhvert hvordan det skulle passes på.
Regen på id3 er «myk» og på langt nær like brutal som på i3. Blir nok samme på id4. Trommel bremser er bra, ganske sikkert mer avansert enn det man ser på tilhengere :-)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

1317142119

Sitat fra: SveinJ på ons 07. okt 2020, kl. 18:41

Jeg opplever regen på min i3 til å gi mange overraskelser på vinteren, om man ikke passer på hvordan føret er. Har opplevd sleng flere ganger, men lærte etterhvert hvordan det skulle passes på.
Regen på id3 er «myk» og på langt nær like brutal som på i3. Blir nok samme på id4. Trommel bremser er bra, ganske sikkert mer avansert enn det man ser på tilhengere :-)
Litt OT for tråden, men da bør du ta bilen på en sjekk hos BMW før du skader deg. Det er åpenbart noe feil på bilen din. En av de tingene som går igjen hver vinter på Facebook er nettopp spørsmål om hvorfor regen virker så dårlig på vinter sammenlignet med sommer (fordi bilen holder seg godt innenfor marginene for at man skal unngå å skli).

02jan

Jeg håper regen ikke er som på i3. Enpedalkjøring kjekt i tett og rask bytrafikk, men på landevei og motorvei vil jeg helst slippe både regen og tvangsholde foten på gasspedalen.

Håper jeg kan selv bestemme grad av regen etter eget ønske under kjøring.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

SveinJ

Sitat fra: 1317142119 på ons 07. okt 2020, kl. 19:05

Litt OT for tråden, men da bør du ta bilen på en sjekk hos BMW før du skader deg. Det er åpenbart noe feil på bilen din. En av de tingene som går igjen hver vinter på Facebook er nettopp spørsmål om hvorfor regen virker så dårlig på vinter sammenlignet med sommer (fordi bilen holder seg godt innenfor marginene for at man skal unngå å skli).

Ikke noe galt med bilen, bare min høyre for som ikke alltid er like følsom!
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

Strøm Tycoon

Sitat fra: 1317142119 på ons 07. okt 2020, kl. 19:05

Ditto!

Aldri opplevd noe i nærheten av dette med i3, og har kjørt dem siden 2015. Model S RWD, heller ikke antydning til problemer på vinteren.

Olemann

Nettopp, det er derfor jeg ønsker hard regen for selv å bestemme grad av regen under kjøring.  Det gjør jeg enten med innstilling eller med gasspedalen.
Om bilen ikke har mulighet for hard regen så bestemmer bilen for meg, jeg vil bestemme selv...

Sitat fra: 02jan på ons 07. okt 2020, kl. 19:56
Jeg håper regen ikke er som på i3. Enpedalkjøring kjekt i tett og rask bytrafikk, men på landevei og motorvei vil jeg helst slippe både regen og tvangsholde foten på gasspedalen.

Håper jeg kan selv bestemme grad av regen etter eget ønske under kjøring.

02jan

Å kunne ha mulighet til å bestemme regen nivå selv, er vi enige på. Men ville heller kunne sette/justere regen nivå med spak, knapp eller padder ved/på rattet.
Jeg kjørte over 100.000 km med i3, uten å bruke cruis controll, på korte landeveisturer 15-40'mil ble det litt slitsomt å finne - seile punktet i pedalen for å få bilen til å rulle , uten å ha følelse for at bilen kjører med håndbrekket på.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Olemann

Selvsagt setter man regen styrke med spak eller innstilling (de aller fleste elbiler kan det).  Mitt poeng er bare at om denne ikke kan settes til hard regen, så har man ingen mulighet for hard regen heller.
Ønsker man myk så setter man den bare i myk, så får man det man vil. (snakker om eNiro og forhåpentligvis ID.4)

Kjørte over fjellet fra Stavanger (Suleskar - Dalen) i sommer, og hadde ikke hatt sjans til å komme til Drammen uten å lade dersom min eNiro ikke lot seg stille inn på hard regen.   Veiene over fjellet er så bratte at jeg ellers måtte bremset og tapt energi. Bremset 5-6 ganger på hele turen på over 40 mil, og det skyldes kun hard regen (og god planlegging etter å ha kjørt elbil i 9 år.)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA