Den store software tråden

Startet av Havvo, ons 30. sep 2020, kl. 13:54

« forrige - neste »

Havvo

Hei,

Jeg prøvekjørte ID3 i går. Ble imponert over all "hardware", men veldig skuffet over software. Spesielt navigasjonen. Dette var virkelig steinalder og minnet meg om en Tomtom fra 1990.

I denne tråden kan rykter og fakta om oppgraderinger og forbedringer i software diskuteres. Slik jeg har skjønt kommer OTA på ID3?

Hvilken kartleverandør bruker VW? Google maps? Her mangler jo egentlig alt:

Forbruk, batteristatus ved ankomst, forslag til hurtigladere underveis, live traffic, satelittkart osv osv. Hva kommer og hva kommer ikke.

Zoom inn og ut på kart i dagens modell var også hakkete og lite responsiv. Jeg ble ganske forbauset over at VW er så langt bak Tesla og Polestar på infotainmentbiten.

Noen som vet hva som skal forbedres og hvilke OTA som jobbes med?

hELgenen

Er det ikke støtte for Android Auto da?

Har selv erfaring med Tesla og Polestar 2 - synes ikke de er noe fantastisk heller.
Jeg liker faktisk bedre god integrasjon av Android Auto. Da er det mobilen som styrer det meste og definerer
hvor kjapt ting går.
Det eneste jeg savner der er støtte for ennå høyere oppløsning i tråd med det hardware på mobilen støtter og en haug mere apper, men systemet åpner jo opp for det. 
Jeg trodde faktisk at Polestar 2 sin integrerte Android variant skulle gå sirkler rundt Android Auto - men det var ingenting som tydet på det når jeg kjørte Polestar 2. Faktisk manglet til og med satelittvisning av kart slik Tesla i det minste har.

Men enhver bil som har Android Auto støtte er mer enn bra nok for de fleste - det gjelder bare å bli kjent med systemet og se hvilke muligheter som faktisk ligger der.

Havvo

Jeg har aldri brukt Android Auto. I min Tesla Model 3 har jeg alt jeg trenger, og i min Leaf 40 bruker jeg Apple Carplay med kabel fra mobilen.

Jeg har en ID4 i bestilling til info, men er litt skeptisk. Hvis jeg skal bruke Android Auto: Da må jeg ha en android telefon, så da er jeg ikke hjulpet med min iPhone.

Generelt spørsmål: Hvis jeg skal bruke Android Auto eller Apple Carplay, så vil jeg jo miste masse navi funksjonalitet i bilen? Jeg mener da retningspiler i det lille displayet foran rattet samt navi-trinn i headupdisplay med tilhørende augmented reality piler og det som kommer av snacks her?

Man må liksom velge mellom bilens navi og få alle funksjoner eller heller velge apple/android og miste mange av bilens funksjoner?

hELgenen

Ja - du vil nok miste " augmented reality piler" vil jeg anta.

Vanskelig å få i pose og sekk, men generelt sett så mener jeg Android Auto fungerer bra med google maps - ofte
bedre enn disse integrerte greiene - men vil du se piler og ekte bilder som på EQC - vel da fungerer det nok ikke.

DagRune

Er det noen som har fått oppdatert softwaren i det hele tatt?

DagfinnN

Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

elektro

Sitat fra: DagfinnN på tir 20. okt 2020, kl. 08:15
Oppdatering trenges ja:
https://motor.no/bil-elbil-problemer/slar-alarm-om-trobbel-med-vws-nye-storselger/183705?fbclid=IwAR0s-EalEtVYYhl_E3CH2AhfqWZ4f2qbx349fHY43u10Z_cY5ROiOqOLH00

Herlig balansert artikkel. ;)

Det er vel en grunn til at bilene heter 1ST, men det er jo alltid noen som skal "ringe avisen". Alle som har fulgt Teslabjørn sine langtester av bilen, vet at det har det vært lite alvorlige feil og problemer å spore på mange tusen kilometer, selv om han selvfølgelig ikke er vært fornøyd med all layout og funksjonalitet per i dag. Jeg har prøvekjørt bilen to ganger, og heller ikke hatt noen feil.

Navi fungerte fint, hverken mer eller mindre. Den fant både en adresse som har skiftet gatenavn siste året, og andre systemer sliter med, og et relativt nytt hotell ut fra navnet, så det må være et slags nettsøk.

Hvis de får på plass en ruteplanlegger for ladestopp og batterprosent ved ankomst, begynner det å ligne noe. Og rutevalg/waypoints, det er et must. Og så håper jeg at de har dyttet inn en prosessor som er kraftig nok til at det ikke hakker når man zoomer ut og inn, at dette er løsbart med programvare. Annen grafikk flyter jo fint.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

andre1980

Ny software patch er klar og tar for seg følgende problemer:

Airbag varsel
Problemer med ryggekamera
Sort skjerm
Auto-hold slutter å virke
Solkjerm (antar dette gjelder for panoramatak i max)

Spurte Møller bil i dag. Bombe at de sa nei det var ingen oppdateringer, og de hadde heller ikke hørt om dette. Volkswagen selv har publisert det på first movers club på facebook, og flere har fått oppdateringen allerede. Ny firmware versjon er 0570.

Strøm Tycoon

Sitat fra: andre1980 på tor 22. okt 2020, kl. 18:24
Ny software patch er klar og tar for seg følgende problemer:

Airbag varsel
Problemer med ryggekamera
Sort skjerm
Auto-hold slutter å virke
Solkjerm (antar dette gjelder for panoramatak i max)

Spurte Møller bil i dag. Bombe at de sa nei det var ingen oppdateringer, og de hadde heller ikke hørt om dette. Volkswagen selv har publisert det på first movers club på facebook, og flere har fått oppdateringen allerede. Ny firmware versjon er 0570.

Henter bil i morgen, første jeg skal sjekke.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA