Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Cruisecontrol Enyaq iV vs ID.4

Startet av Poffen, fredag 25. september 2020, klokken 16:00

« forrige - neste »

Poffen

Stemmer det at cruisecontrol til Enyaq iV ikke er integrert i selve rattet?
Synes det er gå tilbake i utvikling å ha en egen spak slik som det ser ut til å være ut fra bilde. Har ikke sett bilen live, så derfor jeg spør.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

For ID.4 så ser det ut som integrasjon er på plass i rattet, men mulig jeg tar feil.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Skoda Enyaq iV 80X SL - I bestilling

ChristR

#1
Det ser ut til å være noen Cruise Control-relaterte knapper på høyre side:
Knapp for å veksle mellom moduser øverst til høyre, og hjulet brukes til å justere hastighet?


Min mine øyne er cruise control-spaken intuitiv og god, selvom den er gammel. Det er jo samme spak som satt i min 2005 Audi A3 (den hadde selvsagt ikke en distanse-justering) :laugh:

EDIT:
Her er et nærbilde
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

Poffen

Som sagt usikker. Oppdaterte mitt første innlegg. Se første bilde (gul sirkel).
Skoda Enyaq iV 80X SL - I bestilling

tornaldo

ACC på en spak er jo helt uproblematisk. Vil ikke si det betyr noe bra eller dårlig mtp utvikling. Poenget er at det er enkelt å bruke.

Alle Tesla har autopilot på en spak. Fungerer veldig fint. Du når jo den med hendene på rattet uansett, og kan gjøre det i blinde, minst like bra som å treffe en knapp med tommelen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Poffen

Har hatt både spak ved siden av og integrasjon i rattet i tidligere biler.
For min del har jeg vært mest fornøyd der ACC har vært integrert i rattet.

Hvis ikke Skoda kommer opp med noe mer konkret informasjon/bilder på sine sider,
så får en vel vente å se når demobilene blir tilgjengelig.  ;)
Skoda Enyaq iV 80X SL - I bestilling

OlaM

Ratt er bedre enn spak sånn generelt, men Enyaqs spak er nok bedre enn VWs rattknapper.
'21 3LR

batterimannen

Sitat fra: OlaM på lørdag 26. september 2020, klokken 11:41
Ratt er bedre enn spak sånn generelt, men Enyaqs spak er nok bedre enn VWs rattknapper.

De ID.3/ID.4 knappene ser forferdelig dårlig ut...
Ikke enig at det er bedre på ratt enn spak. Fungerer fint på Tesla med ACC på spak. Fungerer fint med blinklys og vindusviskere på spak.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

turfsurf

Sitat fra: batterimannen på lørdag 26. september 2020, klokken 12:55

Ikke enig at det er bedre på ratt enn spak. Fungerer fint på Tesla med ACC på spak. Fungerer fint med blinklys og vindusviskere på spak.
Samme her, liker spak bedre enn knapper på ratt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Torb

Spak fungerer i alle fall veldig greit på Kodiaq,
Mercedes EQA 350 4Matic

OlaM

Sitat fra: ChristR på fredag 25. september 2020, klokken 16:10
Det ser ut til å være noen Cruise Control-relaterte knapper på høyre side:
Knapp for å veksle mellom moduser øverst til høyre, og hjulet brukes til å justere hastighet?

Var på mobil før, har sett på stort bilde nå. Hastighet er opp/ned på spaken. Knappen med bil, felt og speedometer er Travel Assist av/på, den andre knappen med bil med fire bananer rundt er jeg ikke sikker på. Mario Kart power-ups? Parksensorer, 360 kamera?
'21 3LR

proton

Leste nettopp en norsk test av ID.3, som klagde veldig på den adaptive cruise control-en. Den leste skilter som ikke fantes, og senka farten unødig i tide og utide, uten at det var mulig å slå det av.

Er det noe tilsvarende funksjonalitet på Enyaq, eller har Enyaq en mer tradisjonell cruise control?

Kafk4

Sitat fra: proton på onsdag 14. oktober 2020, klokken 10:03
Leste nettopp en norsk test av ID.3, som klagde veldig på den adaptive cruise control-en. Den leste skilter som ikke fantes, og senka farten unødig i tide og utide, uten at det var mulig å slå det av.

Er det noe tilsvarende funksjonalitet på Enyaq, eller har Enyaq en mer tradisjonell cruise control?

Det er fult mulig å skru av. TeslaBjørn gjorde det i en av sine videoer av Id3

ChristR

Sitat fra: proton på onsdag 14. oktober 2020, klokken 10:03
Leste nettopp en norsk test av ID.3, som klagde veldig på den adaptive cruise control-en. Den leste skilter som ikke fantes, og senka farten unødig i tide og utide, uten at det var mulig å slå det av.

Er det noe tilsvarende funksjonalitet på Enyaq, eller har Enyaq en mer tradisjonell cruise control?

Prediktiv Cruisecontrol heter funksjonen. Den finnes som ekstrautstyr. Ligger i infotainmentpakken (7600,-), eller infotainmentpakke pluss (16800,-).
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

proton

Sitat fra: ChristR på onsdag 14. oktober 2020, klokken 14:07
Sitat fra: proton på onsdag 14. oktober 2020, klokken 10:03
Leste nettopp en norsk test av ID.3, som klagde veldig på den adaptive cruise control-en. Den leste skilter som ikke fantes, og senka farten unødig i tide og utide, uten at det var mulig å slå det av.

Er det noe tilsvarende funksjonalitet på Enyaq, eller har Enyaq en mer tradisjonell cruise control?

Prediktiv Cruisecontrol heter funksjonen. Den finnes som ekstrautstyr. Ligger i infotainmentpakken (7600,-), eller infotainmentpakke pluss (16800,-).

Bare lurer på om Enyaq sin prediktive cruise control nøyer seg med å avpasse fart etter bilen foran, eller om den også gjør forsøk på å tilpasse etter fartgrenseskilt, topografi osv. slik som ID.x.

Kafk4

Sitat fra: proton på onsdag 14. oktober 2020, klokken 14:20
Sitat fra: ChristR på onsdag 14. oktober 2020, klokken 14:07
Sitat fra: proton på onsdag 14. oktober 2020, klokken 10:03
Leste nettopp en norsk test av ID.3, som klagde veldig på den adaptive cruise control-en. Den leste skilter som ikke fantes, og senka farten unødig i tide og utide, uten at det var mulig å slå det av.

Er det noe tilsvarende funksjonalitet på Enyaq, eller har Enyaq en mer tradisjonell cruise control?

Prediktiv Cruisecontrol heter funksjonen. Den finnes som ekstrautstyr. Ligger i infotainmentpakken (7600,-), eller infotainmentpakke pluss (16800,-).

Bare lurer på om Enyaq sin prediktive cruise control nøyer seg med å avpasse fart etter bilen foran, eller om den også gjør forsøk på å tilpasse etter fartgrenseskilt, topografi osv. slik som ID.x.

Den har begge deler. Adaptiv og prediktiv (hvis du har kjøpt dette).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA