Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

oroar

Sitat fra: hELgenen på søndag 12. september 2021, klokken 11:37
Sitat fra: oroar på søndag 12. september 2021, klokken 10:54
Sitat fra: hELgenen på søndag 12. september 2021, klokken 10:23Men pga. støyen i TMY ville jeg kanskje tatt med støydempende headset til fruen

Du har mange fornuftige innlegg, men akkurat nå tror jeg noen har tatt telefonen din og tuller med deg.
Enten det eller så angrer du veldig på ditt kjøp av ID4 og prøver desperat å forsvare kjøpet overfor deg selv. Enkel psykologi det at når noen rakker mye ned på noe er det eget valg som er problemet.

Tull - jeg er fornøyd med eget valg. Har en id.4 og en id.4 gtx er på vei. Synes hjulopphenget er bra - bilen er stille og mer enn rask nok for mitt formål. Jeg funderte på TMY, men dessverre ble fokus på ytelser satt foran egenskaper som f.eks nyttelast, lastsikring - og jeg synes bilen støyet og ga fra seg en del lyder på ujevn vei. Stiv var den også - jeg er mer i komfort alderen med barn som må tas hensyn til. Forøvrig må alle som vurderer disse bilene prøvekjøre - det er et must uansett hva man leser her inne.

Ok, jeg var usikker om du var seriøs eller ikke. Dine poster bærer sterkt preg av at du har tatt et valg og egentlig ikke er interessert i å diskutere bilene, men å forsvare ditt valg og da bruker litt sterke ord.
Jeg har lest 2-sifret antall poster fra folk som har gått fra 3 til Y og samtlige er strålende fornøyd med lydnivået. Aldri lest det motsatte.  Det er svært sannsynlig at det kun er et bittelite mindretall som trenger støydempende headset pga støyen i TMY. Derfor havner det i kategorien tullekommentar i min bok.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

andy99

Sitat fra: oroar på søndag 12. september 2021, klokken 13:47
Sitat fra: hELgenen på søndag 12. september 2021, klokken 11:37
Sitat fra: oroar på søndag 12. september 2021, klokken 10:54
Sitat fra: hELgenen på søndag 12. september 2021, klokken 10:23Men pga. støyen i TMY ville jeg kanskje tatt med støydempende headset til fruen

Du har mange fornuftige innlegg, men akkurat nå tror jeg noen har tatt telefonen din og tuller med deg.
Enten det eller så angrer du veldig på ditt kjøp av ID4 og prøver desperat å forsvare kjøpet overfor deg selv. Enkel psykologi det at når noen rakker mye ned på noe er det eget valg som er problemet.

Tull - jeg er fornøyd med eget valg. Har en id.4 og en id.4 gtx er på vei. Synes hjulopphenget er bra - bilen er stille og mer enn rask nok for mitt formål. Jeg funderte på TMY, men dessverre ble fokus på ytelser satt foran egenskaper som f.eks nyttelast, lastsikring - og jeg synes bilen støyet og ga fra seg en del lyder på ujevn vei. Stiv var den også - jeg er mer i komfort alderen med barn som må tas hensyn til. Forøvrig må alle som vurderer disse bilene prøvekjøre - det er et must uansett hva man leser her inne.

Ok, jeg var usikker om du var seriøs eller ikke. Dine poster bærer sterkt preg av at du har tatt et valg og egentlig ikke er interessert i å diskutere bilene, men å forsvare ditt valg og da bruker litt sterke ord.
Jeg har lest 2-sifret antall poster fra folk som har gått fra 3 til Y og samtlige er strålende fornøyd med lydnivået. Aldri lest det motsatte.  Det er svært sannsynlig at det kun er et bittelite mindretall som trenger støydempende headset pga støyen i TMY. Derfor havner det i kategorien tullekommentar i min bok.
Å gå fra en veldig støyende bil som M3 til en litt mindre støyende MY, hjelper ikke i forhold til om MY er mer eller mindre støyende enn feks id4. MY er mer støyende enn Id4, ingen tvil om det. Testene til TB viser hele 2 dB forskjell.
Samt at bakre motor i My også støyer en del, spesielt på regen. Folk må tåle at det skrives negativt om sin bil, spesielt når det er basert på fakta og reelle tester.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Counterpointer

Sitat fra: andy99 på søndag 12. september 2021, klokken 14:05
Sitat fra: oroar på søndag 12. september 2021, klokken 13:47
Sitat fra: hELgenen på søndag 12. september 2021, klokken 11:37
Sitat fra: oroar på søndag 12. september 2021, klokken 10:54
Sitat fra: hELgenen på søndag 12. september 2021, klokken 10:23Men pga. støyen i TMY ville jeg kanskje tatt med støydempende headset til fruen

Du har mange fornuftige innlegg, men akkurat nå tror jeg noen har tatt telefonen din og tuller med deg.
Enten det eller så angrer du veldig på ditt kjøp av ID4 og prøver desperat å forsvare kjøpet overfor deg selv. Enkel psykologi det at når noen rakker mye ned på noe er det eget valg som er problemet.

Tull - jeg er fornøyd med eget valg. Har en id.4 og en id.4 gtx er på vei. Synes hjulopphenget er bra - bilen er stille og mer enn rask nok for mitt formål. Jeg funderte på TMY, men dessverre ble fokus på ytelser satt foran egenskaper som f.eks nyttelast, lastsikring - og jeg synes bilen støyet og ga fra seg en del lyder på ujevn vei. Stiv var den også - jeg er mer i komfort alderen med barn som må tas hensyn til. Forøvrig må alle som vurderer disse bilene prøvekjøre - det er et must uansett hva man leser her inne.

Ok, jeg var usikker om du var seriøs eller ikke. Dine poster bærer sterkt preg av at du har tatt et valg og egentlig ikke er interessert i å diskutere bilene, men å forsvare ditt valg og da bruker litt sterke ord.
Jeg har lest 2-sifret antall poster fra folk som har gått fra 3 til Y og samtlige er strålende fornøyd med lydnivået. Aldri lest det motsatte.  Det er svært sannsynlig at det kun er et bittelite mindretall som trenger støydempende headset pga støyen i TMY. Derfor havner det i kategorien tullekommentar i min bok.
Å gå fra en veldig støyende bil som M3 til en litt mindre støyende MY, hjelper ikke i forhold til om MY er mer eller mindre støyende enn feks id4. MY er mer støyende enn Id4, ingen tvil om det. Testene til TB viser hele 2 dB forskjell.
Samt at bakre motor i My også støyer en del, spesielt på regen. Folk må tåle at det skrives negativt om sin bil, spesielt når det er basert på fakta og reelle tester.
Du er klar over at ekstremt mange ikke klarer å høre forskjell på 2 db? Og det er ingen måling på hvilken frekvens(er) det er.

Dette betyr ikke at det ikke er forskjell, men at det er enkelt målbart og objektivt er ikke riktig. Har vært i mange hjemmekinoer som er målt med avansert utstyr av profesjonelle og to db er avhengig av at en har såkalte «gullører» for å oppfatte. Å da sette opp TB med en håndholdt måler til noen hundrelapper som en standard er litt for enkelt. Det er bedre enn ingen måling, men må anvendes med ekstrem forsiktighet.

SurSnasen

Sitat fra: Tahamre på søndag 12. september 2021, klokken 13:33
men har lest et par kommentarer som sier at demperene vil bli litt bedre etter bruk. At de kanskje er stivere en vanlig i starten og etter frakt. Kan det være noe i det? At de er stivere en ID4 er greit, men at de kan bli bedre en mange klager på etter hvert.

Så langt 680 kilometer tilbakelagt i min Model Y på de to ukene jeg har hatt den. Og jeg kan ikke akkurat si jeg merker noe forbedring. Legger jeg mye velvilje til så kanskje har bilen blitt bittelitt stillere. Men det er nok mer sannsynlig at det er pga man tilvenner seg lydene.
Bilen er dessverre like stump over enhver ujevnhet nå som ved overtagelse.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 12. september 2021, klokken 11:33

Ta bilen en tur på klinete grusveier - da tettes bakruten full av våt skit - da fungerer ikke noe annet enn vindusvisker.  Nå kjører jeg personlig ofte på grusveier - så for mitt bruk betyr faktisk fravær av vindusvisker en del.

Vi har 15km med grusvei til hytta. Hverken I-Pace, TMS/3/X ble grisete på bakruta. I3 ble det, og den har visker.

Vil gjerne vite spesifikt hvilke biler du har hatt dette problemet med som ikke har visker fra fabrikk.

Tilgrising kommer av turbulens bak bilen, og legger seg på bakluka på biler med skrå bakrute. De som må ha visker er de bilene med liten forskjell i vinkel mellom luke og rute.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 12. september 2021, klokken 13:21
Ift differanser...

Bjørn sier her i denne videoen at MY ikke tar vei ujevnheter like bra som ID.4 GTX med luft dempere...


GTX har ikke luftdempere, men adaptive.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: andy99 på søndag 12. september 2021, klokken 14:05
MY er mer støyende enn Id4, ingen tvil om det. Testene til TB viser hele 2 dB forskjell.

Hele 2dB forskjell i lydeffekt altså? Du vet at man regner 3dB som den minste økningen man kan kan ha i lydtrykk for å oppleve det som en markant forskjell.

Det er greit å ha ett edruelig forhold til lydmålinger.

Ellers tror jeg nok ID.4 er en god del stillere der det er grov asfalt eller mye løsgrus.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. september 2021, klokken 15:20
Sitat fra: andy99 på søndag 12. september 2021, klokken 14:05
MY er mer støyende enn Id4, ingen tvil om det. Testene til TB viser hele 2 dB forskjell.

Hele 2dB forskjell i lydeffekt altså? Du vet at man regner 3dB som den minste økningen man kan kan ha i lydtrykk for å oppleve det som en markant forskjell.

Det er greit å ha ett edruelig forhold til lydmålinger.

Ellers tror jeg nok ID.4 er en god del stillere der det er grov asfalt eller mye løsgrus.
Bruk av logaritmer innebærer at tilsynelatende små tallendringer i dB egentlig er store forskjeller målt i lineær skala. Dobling av lydtrykk er for eksempel en økning med 3 dB, uansett hvor på skalaen man befinner seg. Økning av lydnivå fra 40 dB til 43 dB eller fra 100 dB til 103 dB innebærer altså i begge tilfeller en dobling av lydtrykket."

Så 2dB er faktisk mye..

Kilde :

https://hmts.no/fagomraader/?Article=10
"

z4rd

Skjønner du egentlig innholdet i det du copy/paster selv?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Sitat fra: z4rd på søndag 12. september 2021, klokken 17:19
Skjønner du egentlig innholdet i det du copy/paster selv?

Jada. Har 7 års universitetsutdannelse med realfag. Så jo,jeg forstår jo litt. Men egentlig har jeg lært at uansett hvor mye jeg lærer så lærer jeg bare hvor lite jeg egentlig har lært. Lyd er forsåvidt et vanskelig tema,men 2dB er såpass forskjell at det merker man

z4rd

Gratulerer med formell utdanning. Det er flere her som har et vitnemål eller to.
MEN... 2dB med hva? Hvilke frekvenser snakker vi om? Mener du at det ikke spiller noen rolle? 2dB er 2dB? Det er noe med overføringsverdien fra teori og labmiljø til praksis her.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

spirrevipp

...og i tillegg så er det noe greier med forskjell på lydtrykk og opplevd forskjell i volum.  :-X
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

tornaldo

Kan ingenting om lyd, men dette sier seniorforsker Truls T. Gjestland i SINTEF angående lyd i bil:

Generelt kan man si at 2-3 desibel så vidt er en hørbar forskjell, sier Gjestland. 5-6 desibel er derimot en veldig tydelig forskjell i lydnivå, mens 10 desibel vil oppfattes som en dobling av lydstyrken.

Hvis man legger til at opptakene er gjort av en amatør, og at utstyret neppe er det fremste som leveres på markedet, må man ta dette med en klype salt. Det er litt merkelig at Nyland nå tydeligvis er sannhetsvitne på forskjellen på støy mellom ID4 og TMY, mens han i andre tilfeller blir avfeid relativt raskt.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Rosstopher

Helt riktig tornaldo. Og 2 dB målt en gang av en amatør med billig utstyr er helt unyttig. Benekter ikke at Y støyer mer enn ID4, men TB sin test beviser ikke det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Dieselgubben

Utrolig mye flisespikkeri når det gjelder støy.

- Først mener man at Teslabjørn ikke har godt nok utstyr til å måle db.
- Deretter mener man at 2-3 db forskjell ikke er hørbar. Så da er plutselig målingene til Teslabjørn ok igjen.

Sånn går no dagan. Og i mens virker det som om det er et godt marked for lydisoleringskit til TMY og TM3.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA