Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utstyrspakker 1st edition

Startet av Trond.m, torsdag 24. september 2020, klokken 07:00

« forrige - neste »

Trond.m

Utrolig irriterende med pakker dersom det ikke er mulig med tilvalg.

I utgangspunktet er 1st perfekt utstyrt for mitt behov, men har en vesentlig mangel. De har valgt å legge sikkerhetsnett for bagasje på Max. Så en liten detalj som koster ca 1000 kroner gjør at 1st ikke er aktuell. Det eneste jeg kan håpe på er at det er fester i B-stolpen så netting kan ettermonteres for en fornuftig pris. At VW legger viktig sikkerhetsutstyr som lastenett og side assist på Max synes jeg er kritikkverdig.

Max med 21 tom hjul og panoramatak vil jeg ikke ha. Så da blir det vel ikke id.4 på meg før de åpner for tilvalg.

ChristR

Sikkerhetsnettet kan vel ettermonteres? Eller kanskje de åpner opp for ekstrautstyr på 1st?

Men, jeg fikk også samme "problem". Jeg er ofte inn og ut av bilen i jobb, og derfor har jeg lyst på Keyless Entry. Den ligger i Max-pakken.
Så spørs det hva prisforskjellen mellom 1st og Max er, men jeg tipper det er snakk om mer enn 50 000.

De skal ha skryt for å ha tatt med ryggekamera, delbart baksete og skiluke i rimeligste versjon denne gang da! :P
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

ihaal

Enig i det som er sagt. En rimelig 1st edition med blindsonevarsling (for min del) kunne vært veldig aktuelt. Synes det er kynisk av VW å lansere "godt utstyrte" modeller som manglet helt essensielt utstyr som blindsonevarsling.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ihaal på torsdag 24. september 2020, klokken 07:53
Enig i det som er sagt. En rimelig 1st edition med blindsonevarsling (for min del) kunne vært veldig aktuelt. Synes det er kynisk av VW å lansere "godt utstyrte" modeller som manglet helt essensielt utstyr som blindsonevarsling.

Jeg har ikke helt forstått det med blindsonevarsling. For min del er det bare plagsomt. Hvis en kjører i en slags kø i en 4-feltsvei i høyre feltet så skal dette lyset blinke hver gang en bil kjører forbi i venstre feltet... for liksom å gni det inn...? Er poenget at en skal oppdage noen som tar en livsfarlig forbikjøring på 2-feltsvei? Eller er poenget at du skal slippe å snu på hodet når du skal skifte felt? Syntes bare det var plagsomt da jeg lånte en Volvo XC60, og ga meg ingen nytte som jeg la merke til.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Nytteverdi kommer helt an på implementering.
I nåværende bil legger jeg ikke merke til lyset i speilet med mindre jeg ser den veien.
Derimot blinker og piper det om jeg starter feltskift når det ligger noen i nabofilen.
Fungerer perfekt. Trygt og godt implementer.
I en civic jeg hadde som lånebil en gang fungerte det ikke bra. Den pep i situasjoner den ikke skulle reagert på.

I tillegg gir det meg en ekstra trygghet å se at biler i andre felt varsles visuelt om at jeg ligger der. Ikke alle er like flinke på blindsone, og kan finne på å bytte felt litt på sparket. Når jeg ser dioden i andres speil vet jeg at de varsles av speilet, selv om de ikke skulle se meg tydelig i speil/blindsone.

I Teslaen var det litt mer hipp som happ. Blindsone var vel bare buer på hver side av bilen ved speedometer. Ingen visuell varsling der en naturlig titter (speil).

Kan hende volvo har valgt en mer intens og inngripende løsning enn Mercedes, men det funker i hvert fall bra i Merca.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#5
Alle blindsonevarslere jeg har vært borte i gir bare et lyssignal når biler er i blindsonen. Synes det er en veldig nyttig funksjon, såfremt man ikke stoler «blindt» på den 😏.
Virker veldig bra i e-tron fra samme konsern. Dessuten er det vel alltid mulig å slå av en assistent man ikke liker.

ToWalkOrDrive

Ja, kanskje det er en vane og. På Volvoen (svensker er jo verdens mest sikkerhetsopptatte folk) så var lyset så kraftig at sidesynet mitt fanget det opp hver gang noen kjørte forbi. Ganske forstyrrende...på samme måte som om en skulle prikke meg på skulderen hver gang noen kjører forbi. Men lånte bare bilen noen timer, så hjernen hadde gjerne blitt vant til det etter hvert.
Tesla Model Y                         2021-

Trond.m

Tilbake til id.4 😏

Etter å ha tenkt litt mer over det, så synes jeg det er få kameler man må svelge for å velge id.4 1st. Synes bilen er veldig komplett utstyrt. Varme i frontrute og ratt er er topp, og rekkevidden er i toppklasse 👍

makki

Hengerfeste er det vel inkludert i prisen?

Kires

2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

ihaal

426 000 var jo egentlig overraskende lavt. Kanskje det er mulig å forhandle om vinterdekk også...  :laugh:
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Elkjell

Viktigste pakke mangler etter min mening. Ser ut som begge versjoner bare har den nye versjonen av Lane assist , som ikke engang kan holde bilen midt i filen.
Ingen Travel assist

Edison

Sitat fra: Kires på torsdag 24. september 2020, klokken 12:57
Jepp, standard med hengerfeste

Er det? I prislista som ligg ute står det at det kostar 19 400 kr (!)


Edison


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA