Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslabjørn race; e-tron 55 vs. ID.3 58 kWh, Oslo-Trondheim-Oslo

Startet av elektro, søndag 20. september 2020, klokken 09:23

« forrige - neste »

elektro

Turen går vel fra Circle K Furuset til Klett, og kl. 10 i dag skal dette streames. Hva tror dere om utfallet? Hva er beste strategi?

Jeg tror e-tron vinner, med litt margin. Ikke mye. Har ikke regnet på det, men hvis det er en vanlig quattro med 20 tommers hjul, skulle det holde å lade på Ionity Elverum begge veier og på Klett med mindre det blir regn eller sterk vind.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

De skal kjøre Østerdalen, så da blir det uten mulighet for lynlading mye av veien. Da blir det nok ID.3 først, eller veldig jevnt. Dersom begge kjørte optimal (men forskjellig) rute og hver sin dal, ville tiden i følge ABRP blitt den samme.

Edit: De skal bare kjøre én vei, da blir det jevnere siden e-tron starter med mer energi ombord. Det ender vel litt på tilfeldighetene med lading etc da.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Ok, trodde det var tur/retur jeg.. men uansett trenger han vel ikke lade i Østerdalen hvis det blir greit vær, kun på Elverum.

PS! Ionity er også under bygging på Alvdal.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

eivhelle

Sitat fra: elektro på søndag 20. september 2020, klokken 09:23
Turen går vel fra Circle K Furuset til Klett, og kl. 10 i dag skal dette streames. Hva tror dere om utfallet? Hva er beste strategi?

Jeg tror e-tron vinner, med litt margin. Ikke mye. Har ikke regnet på det, men hvis det er en vanlig quattro med 20 tommers hjul, skulle det holde å lade på Ionity Elverum begge veier og på Klett med mindre det blir regn eller sterk vind.

Det er 340 km mellom Elverum og Klett. Så da holder det ikke å lade til 80% for Etron 55. Derfor tror jeg ID3 har en liten fordel på denne strekningen. Med ID3 ville jeg droppet å lade i Elverum og heller tatt et kortest mulig stopp på 50kW lader på et mer optimalt sted. For eksempel skulle 20 minutter i Alvdal holde for å komme til Klett med litt margin. På Klett ville jeg ladet så lenge jeg fikk over 50 kW og basert meg på nok et kort stopp på 50kW, akkurat nok til å komme frem til Elverum med litt margin.

Med etron 55 vil det nok være mest effektivt å lade på Elverum og Klett. Men begge steder må man lade til godt over 90% for å ha nok margin. Det er heller ikke optimalt for etron 55 å starte første ladesekvens med rundt 65 % SOC. Da er det ikke sikkert at batteriet er varmt nok til å oppnå full effekt.

Jeg tror dette kan bli jevnt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: Orbit på søndag 20. september 2020, klokken 10:09
De skal bare kjøre én vei, da blir det jevnere siden e-tron starter med mer energi ombord. Det ender vel litt på tilfeldighetene med lading etc da.

Kompenserer man batterikapasitet med forbruk, så stiller de vel ganske likt. Kanskje til og med en liten fordel for ID3.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Tellus

Etron lader vel såpass raskt også på 90% så jeg ville gått for kun en stopp. Hvis det er nordavind kan Elverum - Klett bli litt tøft. Da trenger nok e-tron fullt batteri samt at TB ikke er alt for tung på gasspedalen oppover dalen. Kjørte Elverum - Klett i sommer med i-Pace uten problemer ved å lade til 90% på Eleverum. Hadde mellom 10 og 20 % igjen ved ankomst. Da holdt jeg fartsgrensene.

eivhelle

Vil vel si at sammenligningstesten til slutt ble avgjort av andre ting enn egenskapene til bilene. Vinneren ble den med størst blære og mest erfaring i bruk av ladestasjonene.

Er heller ikke bra at man live streamer kjøring langt over fartsgrensene. Mener audien var oppe i 147 km/t på det meste, da han skulle ta igjen tapt tid etter en pissepause. Hvis man skal ha en nøytral test av bilene burde man streng talt kjørt på GPS hastighet tilsvarende fartsgrensene og trukket fra tid brukt til å trøble med ladere eller ekstra pissepauser.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

RJK

Nå har jeg ikke sjekket videoen, men sier du at toalettpauser ble utført når han ikke ladet eller trengte lading, altså stoppet var for å dekke "naturens behov", og det ikke ble brukt til å lade samtidig? Det normale er jo at dette utføres når man uansett må lade.


Men stemmer ikke det, så bør jo stoppet trekkes av fra brukt tid.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Med mindre det er veldig store forskjeller er slike race ikke særlig relevante. Hvis det skiller en pissepause så er det helt ubetydelig på en langtur på 50 mil.

RJK

Det kan man gjerne si, men på enkelte av disse testene/"race'ene", så er det fort slike ting som kan avgjøre hvem som er vinneren.


F.eks. den mellom Kona og TB sin TMX. Den hadde forsåvidt vært interessant å få en reprise på, med tanke på antall lynladere som er kommet til, økt ladefart på SuC, og ikke minst Kona sin forbedrede rekkevidde med nye dekk+.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på tirsdag 22. september 2020, klokken 01:53
Det kan man gjerne si, men på enkelte av disse testene/"race'ene", så er det fort slike ting som kan avgjøre hvem som er vinneren.


F.eks. den mellom Kona og TB sin TMX.
Godt eksempel Tidsforskjellen er totalt irellevant, det som var veldig viktig å vite var at du kjører like fort t/r Trondheim med en Ioniq 1. gen som en ladebegrenset Model X

elektro

Hørte at e-tron sjåføren hadde en del pauser utenom ladingen ja.. :) I tillegg var det vel var første gang han i det hele tatt brukte en hurtiglader? Uansett ble dette mer en test av ladeinfrastruktur. Jeg har ikke tenkt på at lading på Ionity Elverum med den nye strekningen på RV3 medfører en omvei på totalt ca. 6 minutter på Oslo-Trondheim, samt at den kommer litt tidlig for e-tron 55. (En artig ting er at Abetterrouteplanner sier at det tar like lang tid å lade på Grønn Kontakt ved Amfi/OBS på Elverum og fortsette på østsiden av Glomma opp til Tynset, som å ta avstikkeren fra RV3 til Ionity.)

Når Ionity på Alvdal er ferdig, kan man droppe Elverum på vei oppover med e-tron 55 og lade rett ved veien, samt at man kan ankomme med lav SOC, så da sparer man om lag 20 minutter oppover. På vei nedover blir det vel hips om happ om man lader 8-10 minutter på Ionity Alvdal og 8-10 minutter på Fortum v. Bolleland på Espa, eller om man legger inn en 15-20 minutter stopp på Elverum, pluss omveien det innebærer. I alle fall så lenge man ikke kappkjører. På Elverum har man jo også backupen med Grønn Kontakt, men også Trysiltrafikken. Er det 6 stk. 150 kW ladere med delt kapasitet der? På de kaldeste dagene, eller med skiboks, man kan med fordel gå for to-stopps strategi nedover uansett. Og med e-tron 50, begge veier.

PS! Bra resultat for ID.3 da, det er viktig. Ligner mer og mer på en el-folkevogn. :+1: Den vil jo også få kortet ned ladetiden med Ionity på Alvdal og kan da kjøre ca. samme strategi. Det kan nok bli litt press der noen dager i året, men det kommer nok flere lynladere i Østerdalen også.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tellus

Vinterstid kan Oslo - Alvdal bli litt tøft hvis man ikke passer på høyrefoten på motorveistrekningen.

daktari

Sitat fra: elektro på tirsdag 22. september 2020, klokken 21:55
Når Ionity på Alvdal er ferdig, kan man droppe Elverum på vei oppover med e-tron 55 og lade rett ved veien, samt at man kan ankomme med lav SOC, så da sparer man om lag 20 minutter oppover.
Dette er jeg høyst usikker på! Da skal man nok ligge under fartsgrensen. Min erfaring en vinter med I-pace (som er littegrann gjerrigere) var ca 60% SOC på Elverum, ladet vel ca 15 min der, men kom til Alvdal med ganske så lav SOC, under 10% - lavt nok til at jeg måtte senke farten på slutten. Det er 90-grense oppover Rv3 og en god del stigning til Alvdal. Det er en del trailer-trafikk som subber i 70, men lange fine forbikjøringsstrekker.  I tillegg ca 10 mil 4-felts motorvei. Oslo-Alvdal er ca 300 km. Uansett er det gode 4 timer kjøring opp dit, slik at en kort benstrekk på veien vil gjøre bra. Få 150 kWattere men mange enslige 50kw.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA