Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?

Startet av daktari, lørdag 12. september 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

Ellemelle

De bildene viser jo en del av problemet: VW har ladekontakten på høyresiden, en VW vil dermed blokkere to ladeplasser hos Tesla.

Og til han som ikke skjønner noe som helst: Tesla har laget dette nettverk av en eneste grunn: De skal selge biler. Og de har solgt bil til meg ihvertfall, uten dette nettverket ville jeg ikke ha kjøpt Tesla.

Hvis de åpner nettverket for andre biler og dette medfører ladekø, vil de selge færre biler. Samtidig vil noen lettere kunne velge et annet bilmerke siden de endelig får tilgang til et ladenettverk drevet av en profesjonell aktør.

Ellemelle

Sitat fra: turfsurf på søndag 13. september 2020, klokken 09:08
Så teorien er at det er grunnet lovgivningen om at minimum 1 eller 2 stolper må være tilgjengelig for alle? Burde da gjelde i Norge og?
Den teorien var vel basert på en påstand om at den franske loven var endret?
Lovendringer har normalt ikke tilbakevirkende kraft, så dette ville i så fall ha gjeldt ladestolper satt opp etter at loven trådte i kraft (i Frankrike).

kodax

Sitat fra: Amoss på søndag 13. september 2020, klokken 08:37
Bare litt mer bakgrunn for det man ser:
https://cleantechnica.com/2020/09/13/non-tesla-electric-cars-can-now-charge-for-free-on-some-european-tesla-superchargers/


... sånn, nå kan dere fortsette å krangle ;)
Dette fortjener en egen tråd, både fordi det er svært interessant og fordi det kanskje ikke har noe med Battery Day å gjøre: https://elbilforum.no/index.php?topic=52968.0
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 13. september 2020, klokken 09:08
Så teorien er at det er grunnet lovgivningen om at minimum 1 eller 2 stolper må være tilgjengelig for alle? Burde da gjelde i Norge og?

Ja, å tro at en eller annen Tesla gruppe i Norge skulle kunne påvirke Stortinget til å ikke vedta en slik lov er med respekt å melde helt utenkelig. Det er også en fornuftig regulering ut fra et miljøhensyn. Så jeg er 100% overbevist om at dette vil skje. Jeg er også 100% overbevist om at noen steder vil sikkert flere SC være åpne for alle - tenker da på SC med lav grad av utnyttelse. Der Tesla kan tjene ekstra så vil de selvfølgelig gjøre det.
I den vurderingen inngår selvfølgelig også bilsalget og gevinsten fra dette. Nei - enkelte Tesla eiere må kanskje gå litt i seg selv og arbeide med villfarelsen om at de har betalt til Jesus og er utvalgt av Gud til å ha enerett på SC. 

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på søndag 13. september 2020, klokken 09:23
De bildene viser jo en del av problemet: VW har ladekontakten på høyresiden, en VW vil dermed blokkere to ladeplasser hos Tesla.
På de stedene man rygger inn ja. Kan funke litt bedre på de som er "drive through". Men når man ser hvordan t.o.m. Teslaeiere greier å feilparkere, så kan jo dette bli morro.

Fakta er vel at mange ikke engang vil komme til å lade hvis de skal stille seg på korrekt oppmerket plass. De med ladeport foran på høyre side eller rett foran bør jo gå greit, og de med ladeport rett bak. I tillegg til alle med "riktig" plassering selvfølgelig.

En interessant ting her er at det ser ut til at SuC v3 snakker CCS protokollen, ikke Tesla protokollen som v2 (og ombygde) gjorde. Det er nok grunnen til krav om ombygging for X og S (i tillegg til kablene selvfølgelig).

Smart tenkt av Tesla. Da kan de lett tilpasse seg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Og igjen, en slik lov i Norge ville ikke fått tilbakevirkende kraft. Teslas nettverk i Norge er tilnærmet ferdig utbygd.
I tillegg tar det gjerne tid før nye lover er rettskraftige.
Forøvrig gjør disse "jesus og gud" kommentarene meg flau på dine vegne.

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på søndag 13. september 2020, klokken 09:53

Forøvrig gjør disse "jesus og gud" kommentarene meg flau på dine vegne.
Pass på å sitere når du ikke poster rett under, det kan bli litt feil...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Ja - kommentaren om Jesus og Gud var satt litt på spissen i debattens hete.
Men jeg tror at Tesla kommer til å endre alle laderne sine slik at de kan håndtere alle biler
Når de først må lage et opplegg for V3 laderene - så må de håndtere fakturering osv.
Dermed er det kanskje bare noe Software de må rulle ut på de andre for alt er på plass.
Dette vil være en ren kommersiell vurdering fra Tesla sin side, men kan ikke fatte noe annet
enn at dette også vil være god butikk for Tesla på sikt.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 13. september 2020, klokken 09:46
Jeg er også 100% overbevist om at noen steder vil sikkert flere SC være åpne for alle - tenker da på SC med lav grad av utnyttelse. Der Tesla kan tjene ekstra så vil de selvfølgelig gjøre det.
I den vurderingen inngår selvfølgelig også bilsalget og gevinsten fra dette.
Vil nok en gang i fremtiden skje, men at de som allerede er bygd og som bygges nå vil åpne generelt vil ikke skje.

SuC v2 er ikke teknisk kompatible med CCS (nei, ikke de med Combo2 plugg heller), og alle SuC er lagt opp med kabler og plassering til å passe med Tesla (dvs ladeport venstre bak, og ganske langt bak og).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 13. september 2020, klokken 10:29
7. Mer Info om SC v3 og tilgang for andre
Meldingen der blir som følger: det er en liten sofwareglipp som tillater CCS uten reg å lade. Den blir fikset og vi er tilbake til status quo.

There is no such thing as a free lunch....

Øggen

Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. september 2020, klokken 18:03
Når en tenker på hvor mye infrastruktur vi faktisk har laget til felles gode for alle så er det helt hinsides at Tesla har fått bygge ego ladere langs disse veiene. Vi snakker ikke om bensinstasjoner som selger noe alle fossiler trenger fra standardiserte pumper,men strøm alle elbiler trenger fra en ladeplugg de fleste kan bruke,men ikke får lov å bruke.  Skjønner jo Tesla folket vil ha denne fordelen for seg selv. Men objektivt sett,bort med følelser og holdninger,så ville et frislipp bety enormt for elbilsaken. Jeg vet ikke når et frislipp vil skje,men jeg tror at det vil skje en eller annen gang . Vi kan ikke bygge ned mer og mer natur langs veiene til flere ego ladere. Før eller siden må nok Tesla folket innse at ladenettverket vil bli gjenstand for et politisk press som ender med frislipp..Mulig langt frem i tid,men det vil skje

Slik går det når misunnelsen e større enn kjønsdrifta.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øggen på søndag 13. september 2020, klokken 23:02
Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. september 2020, klokken 18:03
Når en tenker på hvor mye infrastruktur vi faktisk har laget til felles gode for alle så er det helt hinsides at Tesla har fått bygge ego ladere langs disse veiene. Vi snakker ikke om bensinstasjoner som selger noe alle fossiler trenger fra standardiserte pumper,men strøm alle elbiler trenger fra en ladeplugg de fleste kan bruke,men ikke får lov å bruke.  Skjønner jo Tesla folket vil ha denne fordelen for seg selv. Men objektivt sett,bort med følelser og holdninger,så ville et frislipp bety enormt for elbilsaken. Jeg vet ikke når et frislipp vil skje,men jeg tror at det vil skje en eller annen gang . Vi kan ikke bygge ned mer og mer natur langs veiene til flere ego ladere. Før eller siden må nok Tesla folket innse at ladenettverket vil bli gjenstand for et politisk press som ender med frislipp..Mulig langt frem i tid,men det vil skje

Slik går det når misunnelsen e større enn kjønsdrifta.

Så hvis det ikke fantes noen jernbane mellom Alta og Hammerfest, og samfunnet/politikerne ikke fant det lønnsomt å bygge jernbane mellom de to stedene, burde da myndighetene nekte private aktører å bygge jernbanen? Og hvis det gikk gjennom å bygge den, burde da myndighetene ekspropriere den? Høres litt Sovjetunionen ut... ville jo kvelt ethvert privat initiativ... hvis noen dyrker epler i hagen...bør alle ha rett til å kjøpe dem?? Eller burde dyrkingen aldri vært tillatt i utgangspunktet?
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. september 2020, klokken 08:24
Sitat fra: Øggen på søndag 13. september 2020, klokken 23:02
Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. september 2020, klokken 18:03
Når en tenker på hvor mye infrastruktur vi faktisk har laget til felles gode for alle så er det helt hinsides at Tesla har fått bygge ego ladere langs disse veiene. Vi snakker ikke om bensinstasjoner som selger noe alle fossiler trenger fra standardiserte pumper,men strøm alle elbiler trenger fra en ladeplugg de fleste kan bruke,men ikke får lov å bruke.  Skjønner jo Tesla folket vil ha denne fordelen for seg selv. Men objektivt sett,bort med følelser og holdninger,så ville et frislipp bety enormt for elbilsaken. Jeg vet ikke når et frislipp vil skje,men jeg tror at det vil skje en eller annen gang . Vi kan ikke bygge ned mer og mer natur langs veiene til flere ego ladere. Før eller siden må nok Tesla folket innse at ladenettverket vil bli gjenstand for et politisk press som ender med frislipp..Mulig langt frem i tid,men det vil skje

Slik går det når misunnelsen e større enn kjønsdrifta.

Så hvis det ikke fantes noen jernbane mellom Alta og Hammerfest, og samfunnet/politikerne ikke fant det lønnsomt å bygge jernbane mellom de to stedene, burde da myndighetene nekte private aktører å bygge jernbanen? Og hvis det gikk gjennom å bygge den, burde da myndighetene ekspropriere den? Høres litt Sovjetunionen ut... ville jo kvelt ethvert privat initiativ... hvis noen dyrker epler i hagen...bør alle ha rett til å kjøpe dem?? Eller burde dyrkingen aldri vært tillatt i utgangspunktet?

Du snur alt på hodet - veien er der allerede - finansiert av fellesskapet.
Nå er spørsmålet hvordan de som har bygget veien synes det bør være mhp. ladestruktur langs veien.
EU har allerede diskutert dette og kommet frem til at man bør regulere ladestruktur langs veiene til felles beste for alle.

Ellemelle

Du snakker som om Tesla har hatt noen fordeler når de satt opp disse laderene.
I motsetning til Fortum, Grønn Kontakt og BKK, har Tesla bygd opp alt dette uten noen form for offentlig støtte.

Det er absolutt ingenting i veien for at hvem som helst kopierer Tesla og setter opp tusenvis av ladere i morgen den dag, men du finner ikke noen som vil gjøre det, fordi det vil være et gedigent tapsprosjekt.

hELgenen

Sitat fra: Ellemelle på mandag 14. september 2020, klokken 09:10
Du snakker som om Tesla har hatt noen fordeler når de satt opp disse laderene.
I motsetning til Fortum, Grønn Kontakt og BKK, har Tesla bygd opp alt dette uten noen form for offentlig støtte.

Det er absolutt ingenting i veien for at hvem som helst kopierer Tesla og setter opp tusenvis av ladere i morgen den dag, men du finner ikke noen som vil gjøre det, fordi det vil være et gedigent tapsprosjekt.

Ja - Tesla hadde jo den fordelen av veiene faktisk var der.... Det skiller seg forøvrig ikke fra f.eks Grønn Kontakt,Fortum osv. De så også den samme veien. MEN - og her kommer et viktig poeng - staten som eier av veiene ønsker å ha kontroll på hvordan ladestrukturen skal bygges. De ønsker ikke ville tilstander langs veiene der markedet helt selv skal bestemme. Det vil på sikt gi monopol der en aktør står igjen som seierherre og staten,miljøet og kundene igjen som tapere. Så staten kommer med reguleringer, lovendringer,tilskuddsordninger osv.  Nå har EU bestemt at noe må gjøres - de ønsker ikke at markedet alene skal forsøke å tapetserere veiene med nye ladere - så de lager regler. Spilleregler alle må følge for å skape en sunn konkurranse mellom aktørene

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA