Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?

Startet av daktari, lørdag 12. september 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

hELgenen

#15
Han kunne vel ikke si noe annet uansett før det er offisielt - Det er vel visse regler som må følges slik at markedet blir informert samtidig. Men at Tesla vil begynne å levere batterier til andre...det må jo skje før eller siden.....og kanskje tiden er nå...


Ellemelle

#17
Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. september 2020, klokken 19:10
Jeg er dog opptatt av miljø - liker rett og slett ikke at det popper opp SC som ingen andre
enn Tesla eiere kan bruke. Det er noe ego over det hele
Men logisk tilnærming og forretningsmessig forståelse bør man ha med når man skal kritisere Teslas tilnærming.

Tesla har et ladenettverk som er skreddersydd det behovet deres kunder har.  De vet nøyaktig hvor mange ladere de trenger på hvert sted, siden de har full kontroll over alle bilene som bruker ladenettverket.

For å sitere Tesla i nyhetene nylig:
"– Vi ser at i perioden juni til august så fikk 95,9 prosent av Telsa-eiere som ladet i Norge koblet seg til en lader innen 2 minutter etter ankomst. I juli fikk 98,3 prosent koblet seg til innen ti minutter."

Hvis de skal åpne laderne for andre merkers brukere, så er Tesla altså nødt til å bygge nye ladere. Det er ikke slik at andre merkers brukere kan fylle igjen ledige hull i dagens kapasitet.

Ergo er det minimal besparingspotensiale i dette.


hELgenen

#18
Sitat fra: Ellemelle på lørdag 12. september 2020, klokken 20:41
Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. september 2020, klokken 19:10
Jeg er dog opptatt av miljø - liker rett og slett ikke at det popper opp SC som ingen andre
enn Tesla eiere kan bruke. Det er noe ego over det hele
Men logisk tilnærming og forretningsmessig forståelse bør man ha med når man skal kritisere Teslas tilnærming.

Tesla har et ladenettverk som er skreddersydd det behovet deres kunder har.  De vet nøyaktig hvor mange ladere de trenger på hvert sted, siden de har full kontroll over alle bilene som bruker ladenettverket.

For å sitere Tesla i nyhetene nylig:
"– Vi ser at i perioden juni til august så fikk 95,9 prosent av Telsa-eiere som ladet i Norge koblet seg til en lader innen 2 minutter etter ankomst. I juli fikk 98,3 prosent koblet seg til innen ti minutter."

Hvis de skal åpne laderne for andre merkers brukere, så er Tesla altså nødt til å bygge nye ladere. Det er ikke slik at andre merkers brukere kan fylle igjen ledige hull i dagens kapasitet.

Ergo er det minimal besparingspotensiale i dette.

Har du reist rundt i landet og sett alle ledige plasser på SC?
Det er faktisk temmelig mange som er ledige til enhver tid. Sjekk f.eks Tesla Bjørn side videoer der han kjører rundt land og strand og lader. Flere ganger har han kommentert hvor mange ledige plasser det er på SC.
Jeg bor faktisk slik til at jeg passerer SC temmelig ofte - og jeg har en Ionity stasjon som nærmeste nabo - og der er det mye mer trafikk.
Og til dette med logisk sans - jeg tror jeg er godt skodd der også - og det eneste logiske for miljøet på sikt er å dele på det ladenettverket som finnes istedenfor å bygge overkapasitet for å ta påskerush o.l.
Men jeg skjønner jo at slike tanker er skremmende - ingen vil miste en fordel man har...det er jo også logisk å tenke slik når man sitter i sin egen ego boble.....

hgs

#19
Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. september 2020, klokken 20:58
Sitat fra: Ellemelle på lørdag 12. september 2020, klokken 20:41
Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. september 2020, klokken 19:10
Jeg er dog opptatt av miljø - liker rett og slett ikke at det popper opp SC som ingen andre
enn Tesla eiere kan bruke. Det er noe ego over det hele
Men logisk tilnærming og forretningsmessig forståelse bør man ha med når man skal kritisere Teslas tilnærming.

Tesla har et ladenettverk som er skreddersydd det behovet deres kunder har.  De vet nøyaktig hvor mange ladere de trenger på hvert sted, siden de har full kontroll over alle bilene som bruker ladenettverket.

For å sitere Tesla i nyhetene nylig:
"– Vi ser at i perioden juni til august så fikk 95,9 prosent av Telsa-eiere som ladet i Norge koblet seg til en lader innen 2 minutter etter ankomst. I juli fikk 98,3 prosent koblet seg til innen ti minutter."

Hvis de skal åpne laderne for andre merkers brukere, så er Tesla altså nødt til å bygge nye ladere. Det er ikke slik at andre merkers brukere kan fylle igjen ledige hull i dagens kapasitet.

Ergo er det minimal besparingspotensiale i dette.

Har du reist rundt i landet og sett alle ledige plasser på SC?
Det er faktisk temmelig mange som er ledige til enhver tid. Sjekk f.eks Tesla Bjørn side videoer der han kjører rundt land og strand og lader. Flere ganger har han kommentert hvor mange ledige plasser det er på SC.
Jeg bor faktisk slik til at jeg passerer SC temmelig ofte - og jeg har en Ionity stasjon som nærmeste nabo - og der er det mye mer trafikk.
Og til dette med logisk sans - jeg tror jeg er godt skodd der også - og det eneste logiske for miljøet på sikt er å dele på det ladenettverket som finnes istedenfor å bygge overkapasitet for å ta påskerush o.l.
Men jeg skjønner jo at slike tanker er skremmende - ingen vil miste en fordel man har...det er jo også logisk å tenke slik når man sitter i sin egen ego boble.....

Andre merker har ikke tatt betalt for tilgang til ladenettverk ved kjøp. Det har Teslaeierne. Hva er urimeligheten i at noen ikke får bruke noe de ikke har betalt for? Utrolig at noen fortsatt sutrer over dette når man i så mange år nå har sett hvilken forettningsmodell som faktisk fungerer - og hvilke som ikke gjør.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

hELgenen

#20
Sitat fra: hgs på lørdag 12. september 2020, klokken 21:13
Andre merker har ikke tatt betalt for tilgang til ladenettverk ved kjøp. Det har Teslaeierne. Hva er urimeligheten i at noen ikke får bruke noe de ikke har betalt for? Utrolig at noen fortsatt sutrer over dette når man i så mange år nå har sett hvilken forettningsmodell som faktisk fungerer - og hvilke som ikke gjør.

Det er korrekt - andre merker og eiere av andre merker har ikke betalt noe for tilgang til ladenettverket.
Men det KAN de jo gjøre i fremtiden - det er jo ingenting i veien for at nettopp det kan skje.
Jeg sutrer ikke fordi ladenettverket til Tesla er så bra som det er - jeg synes det er fantastisk hva de har fått
til her. Men før eller siden tror jeg faktisk dette ladenettverket åpnes opp for flere. I hvilken form, hvordan osv. Det har jeg ingen anelse om - men det er naturlig at når det skjer - så vil noen måtte bla opp en del penger for å få det til. For miljøet - for utbredelse av elbilen - ville det være helt topp. En kan argumentere seg grønn og blå mot å slippe fri andre merker på Tesla ladere, men i bunn og grunn vil flertallet av argumentene som går imot ene og alene handle om frykt/antagelse om at Tesla kan tape på dette, og at dagens eiere vil miste en fordel man har som Tesla eier  og som man mener man har vært med på å betale for. Men som nevnt før - om noen blar opp XXXX antall millioner for å få tilgang så vil Elon faktisk måtte vurdere det seriøst. Og mannen har sagt at han vil dele både kunnskap og teknologi for å hjelpe, også konkurrenter, med elektrifiseringen av bilparken. Så jo - dette kan faktisk skje. Om det skjer nå er jeg i tvil om - men jeg er helt overbevist om at det før eller siden vil skje. Man kan bare ikke tapetsere veiene med et ladenettverk tilpasset kun ett merke. Det er og blir en illusjon å tro at dette vil vare og vare...


Se forresten annen tråd...kanskje det er nærmere enn vi tror

https://elbilforum.no/index.php?topic=52949.msg919674#msg919674

DagfinnN

Sitat fra: Amatøren på lørdag 12. september 2020, klokken 18:08
Tesla kunne jo for eksempel gjort følgende:

Tesla: X NOK/kWh
Andre: X+1,50 NOK/kWh
Tja - hvorfor ikke ta en Ionity: Andre X + 7,50 NOK/KWH
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Ser at FWD er praktiske, men de er fortsatt beheftet med mer feil og følgefeil enn vanlige dører.
Jeg forstår selvfølgelig at Elon ville ha dem - bilen blir jo ekstremt mye kulere og annerledes enn alle andre,og
det var trolig et poeng i seg selv. Så fjernet de dem for model y for her måtte de dra ned feilraten og gjøre
bilen billigere da marginene er mindre...

Ellemelle

#23
Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. september 2020, klokken 20:58
Har du reist rundt i landet og sett alle ledige plasser på SC?
Enkle mennesker, enkle løsninger.
Det hjelper ikke at alle laderne er ledige midt på natten eller midt på dagen. Det eneste som betyr noe er at laderne er ledige når man trenger de.

Som jeg har prøvd å forklare deg tidligere, så har Tesla 100% kontroll på hele prosessen. De vet hvem som kommer og de vet hvor du skal, de vet SoC og de kjenner lademønsteret. De vet temperaturen på batteriet, og de vet om du forlater bilen mens den lader. De har full kontroll.
Trenger de flere ladeplasser, så bygger de det. På rett sted. Til rett tid.

De andre bilmerkene?
Vel, hodeløse høns er vel den nærmeste tanke jeg får der. De aner ingenting om brukerne. Ingenting.

Så hvis Tesla skal åpne for disse, og samtidig fortsatt ha samme gode tilbud til egne Teslaeiere, er de nødt til å øke antall ladere dramatisk.

Hvilken fordel er det du mener vi er redd for å miste? Den eneste fordelen vi har, er at vi vet vi får ladet bilen uten å måtte stå i kø først. Og helt riktig, jeg har ikke lyst til å miste den fordelen på grunn av en gjeng hodeløse høns.

hELgenen

Det Tesla eiere frykter er jo kø på SC. Så lenge det ikke er kø er det trolig null problem for alle parter.
Men når køen dukker opp og det står f.eks VW.id3 og lader på en SC er det nok noen som vil reagere negativt ja. Men Tesla har faktisk et uløst problem. Og det er samme problem som alle leverandørene sliter med..og ja,jeg vet fordi jeg har inngående førstehånds kunnskap om det fra en av leverandørene..mange ladere står ubrukt i lange perioder,mens det er jevnt trykk på andre. Så det er masse ledig kapasitet både hos Tesla og de andre. De andre har store problemer med å gå i pluss  mange steder. Og Tesla sliter helt sikkert med det samme,masse ledig kapasitet på en del ladere.
Ved f.eks å gjøre en del av disse,la oss kalle det distriktsladerene,om til f.eks åpne ladere for alle,så øker de inntjeningen der den er lavest,de vil også "blokkere" andre fra å etablere seg på samme sted inntil trafikken blir høy nok. Og de løser er problem for alle andre elbiler enn Tesla også. Nemlig tilgang til SC der andre kanskje ikke er.
Dette er helt logisk..enkelt..
Så jeg er overbevist om at SC vil åpnes for andre også. Når og hvordan vet jeg ikke,men VW sjefen sa i alle fall at de jobbet hardt med å sikre bedre tilgang til ladere slik at man fikk større frihet,og at de hadde en 2 års horisont på dette. En del av løsningen KAN være å kjøpe seg inn i SC til Tesla,og da kanskje først og fremst der Tesla har ledig kapasitet. Nemlig i distriktene. Så kanskje vi får 2 SC stasjoner etterhvert..en for KUN Tesla og en annen åpen SC.

Ellemelle

Du misforstår. Det er ikke et uløst problem for Tesla at laderne ikke er i bruk.
I motsetning til alle andre operatører, driver de dette til kostpris for å gjøre sine egne biler attraktive.
Det er dermed ikke noe tap for Tesla å ha en lader stående ubrukt i 22 timer i døgnet.

RuneW

Sitat fra: hgs på lørdag 12. september 2020, klokken 21:13

ndre merker har ikke tatt betalt for tilgang til ladenettverk ved kjøp. Det har Teslaeierne. Hva er urimeligheten i at noen ikke får bruke noe de ikke har betalt for? Utrolig at noen fortsatt sutrer over dette når man i så mange år nå har sett hvilken forettningsmodell som faktisk fungerer - og hvilke som ikke gjør.

"Noen" finner anledning til å sutre og klage at bare Teslaer får lade på Tesla-ladere i alle mulige tråder. Hakk i plata der i gården.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

hELgenen

Sitat fra: Ellemelle på søndag 13. september 2020, klokken 01:17
Du misforstår. Det er ikke et uløst problem for Tesla at laderne ikke er i bruk.
I motsetning til alle andre operatører, driver de dette til kostpris for å gjøre sine egne biler attraktive.
Det er dermed ikke noe tap for Tesla å ha en lader stående ubrukt i 22 timer i døgnet.

Tesla vet selvfølgelig hvor mye de tjener pr SC,og hvor mye kostnad de har pr SC,hvor mange timer hver SC brukes osv. Når de ser på tallene og vet at tilgang til SC nettverket er etterspurt og de samtidig kan gi tilgang til andre på en del av dem uten f.eks risiko for omfattende kø,og dermed øke sin egen inntjening. Hvorfor skulle de ikke gjøre det? Tesla driver ikke veldedighet. I dag er det garantert overkapasitet på en del SC. At de i sum går i f.eks null på SC idag betyr ikke at de ikke vil ønske å gå i pluss i morgen. Enhver fornuftig bedrift regner på marginalinntekten ved hver beslutning. Tesla vil ikke sette opp SC på huttiheita i langtvekkistan uten at dette gir positivt bidrag i kontantstrømmen. En lavthengende frukt kan være å åpne en del SC for andre. Og til de som tror dette er sutring : Nei,jeg ser bare på hvordan Tesla kan tjene mer. Den eneste sutringen her kommer fra dere som er redd for å miste eget gullkort


turfsurf

Så teorien er at det er grunnet lovgivningen om at minimum 1 eller 2 stolper må være tilgjengelig for alle? Burde da gjelde i Norge og?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA