Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min første besøk noensinne på ei Tesla Servise Senter

Startet av ElMarkus, fredag 11. september 2020, klokken 19:35

« forrige - neste »

ElMarkus

 Ja, det har sanerligen vart en hyggelig å lærerik dag som ny Tesla X eier. Å få bekante meg med en Tesla Service Senter.

Facts:

Tesla X 60D årsmodell 2016 Sort med Onyx felger 22


På vei til Lillestrøm fra Brumunddal. Vet ikke hvorfor jeg ikke svingte inn på Nebbenes for lading som sist jeg kjørte samme vei?

Vel dette er jo en 60D å følte at batteri begynte fort at ta slutt når jeg vart ca 15 minutter fra plassen jeg skulle til.

Men som ny i Tesla verden så er det ikke alt som går på skinner akkurat nå. Vart på vei til bilens første EU kontroll noensinne. Spent hvordan dette skal slutte. Spesielt om alt det som man har hørt om dårlige bremser på Elbiler da de blir brukt så lite.

Men roet meg med at på annonsen til bilen stod det at EU kontroll blir utført innen levering. Så dette får bli på forhandlerens konto uansett. Slik jeg har fått inntrykk av under hele kjøpe perioden.

09:00 stod vi da der. Utenfor verksted som skulle utføre EU kontroll. Gikk en sving derfra når bilen skulle sjekkes. Ble ringt tilbake etter litt av en hyggelig stemme som sa at bilen er klar. Gikk sirka 45 minutter så tenkte. Dette gikk jo greit. Når de har brukt såpass litt tid så er nok bilen helt sikkert i orden. 👍🏻😁


Vel..... Det vart den ikke. Men det vart ikke store problemene heller. Han kom til ordet bremse der jeg stod ved skranken. I mitt hode sirkulerte bare, akkurat bremsene. Jeg visste det....

Men ikke sa nikke! Deg vart selve bremse lyset i spoileren bak ved bakruten/vindu som ikke lyste.

Okej? Øh hva nå? Sa at kanskje jeg bare skulle kjørt til Tesla siden bilen fortsatt har 5 års garanti i behold? Da spurte han i skranken hvem som skal ta å betale for kalaset? Han som har bestilt, forhandler sa jeg 😁

Dette vart greit. Men han ville uansett at jeg skulle forhøre med forhandler som jeg kjøpte bilen av, hva jeg skulle gjøre med den bremselys i vingen bakpå

Sagt å gjort. Stakk over å spurte hva nå? Med en hyggelig tone. Det kommer man langt med. Joda, han syntes som meg at kjør bilen til Tesla på Karihaugen som ikke vart langt vekke. Det er jo garanti på bilen enda. 👍🏻

Kjørte dit å ble hyggelig mottatt selv uten boking av tid av noen slag. Forklarte at jeg kom fra Brumunddal å hadde hatt EU kontroll av bilen. Å at bakre bremselys på vingen bak ikke fungerte å bilen gikk ikke igjennom EU kontroll på grunn av det.

Hørt så mye negativt om Tesla Servise. Så ble jo litt paff at man ble så hyggelig motsatt selv om jeg i prinsipp trasket rakt inn fra gata.

Det sluttet med at en kundemottaker kom ut å såg på lysene. Jepp lyser ikke 😁

Men de hadde ikke tid der å da og arbeidet krever at vingen tas i fra hverandre. Øvre å undre del. Etter litt funderinger oss imellom Kom vi fram til at bilen kan stå hos dem å jeg kunde få leiebil å kjøre hjem med.

Må si at alt virket veldig betryggende. Man virkelig følte at man ble godt å seriøst mottatt. Husk dette er min første møte med en Tesla Servise Senter.

Kjør inn bilen så ordner vi resten der inne.

Det vart der inne at jeg tenkte.... hvorfor ikke samtidelig høre om ikke dem kan se over bilen innen de berømte 5 åren på garanti eller man har kjørt over 100 000km. Hadde jo allerede bestilt en slik kontroll i Brumunddal uken etter. Nå var jo bilen inne uansett.

Ikke noen problem sa den hyggelige unge damen bak skranken. Alt skulle gåes over med tanke på 5 års garantien. Jeg nevnte spesielt at de skulle syne minnet i den store skjermen nøye. MCU?    Da man har lest mye om det her på forum.

Det er greit sa hun å nevnte at minnet muligens er fullt eller at det trenges en oppdatering. HVa vet jeg? 😂

Uansett var det visst ikke gratis å få en 5 års garanti kontroll. Skjønner på ei måte det. Kom dit å påpekte feil ved bremselys i samband med EU kontroll. Nå skulle hele bilen ses over. Greit det at det koster ca 3500:-

Som helt ny med Tesla eller Elbil over hode så føller jeg at dette trengte jeg å bilen få gjort.

Garanti på saker som går i stykker

Å full sjekk av bilen innen garanti går ut

Er 2 forskjellige ting.

Uansett hyggelig kundebehandling å leiebil gratis tils bilen er klar.

Vart det fler saker jeg fant Som ikke vart i orden så bare ta bilde å send in til Brumunddal Tesla Senter å be om servise. 👍🏻

Vel.... Reiste dit med en Tesla X å kom hjem med en Tesla S.

Det ER forskjell. Greit å få prøve forskjellige Tesla biler for å se forskjell. Bilene er ulike rent fysisk.  Naturlig nok.

Men akkurat denne Tesla S med kun 30 000km på telleren vart mer urolig. Autopilot ville bremse kraftig flere ganger. Styre ratten trengte mer kraft å rørelser for å skjønne at jeg vart til stede fra tid til annen når Autopiloten vart i modus. Av å til forsvant den ur modus fordi jeg måtte riste ratten såpass for at den skulle reagere på kommando.

På min Tesla X trenger du knapt flytte på ratten så er det godkjent. Ergo ei 2016 modell.

Å så ville den gjerne langt til høyre når man kjørte på motorvei fil å det kom en innkjøringsfil på høyre side.

Atter igjen så har jeg ikke følt dette i min Tesla X

Nå blir ikke dette noen vitenskapelig prøve på noen måte. Bare mine nye opplevelser av en hyggelig dag med mye Tesla.

Bilder under.

Ikke lag kø, da blir jeg sprø:)
2016 TMX 60D
(Min første Elbil kjøpt september 2020)
97 000km på turteller.
Reservert: CyberTruck fra dag 1. (Når den nå kommer) :)
Bor på Haramsøya ved Ålesund.

ElMarkus

Ikke lag kø, da blir jeg sprø:)
2016 TMX 60D
(Min første Elbil kjøpt september 2020)
97 000km på turteller.
Reservert: CyberTruck fra dag 1. (Når den nå kommer) :)
Bor på Haramsøya ved Ålesund.

ElMarkus

Ikke lag kø, da blir jeg sprø:)
2016 TMX 60D
(Min første Elbil kjøpt september 2020)
97 000km på turteller.
Reservert: CyberTruck fra dag 1. (Når den nå kommer) :)
Bor på Haramsøya ved Ålesund.

Ellemelle

Men hvorfor kjøre fra Brumunddal til Lillestrøm, kunne du ikke bare tatt EU-kontroll (og påfølgende reparasjon) i Brumunddal?
Du er jo så heldig å ha eget Teslaverksted der :-)

ElMarkus

Fordi bilen er kjøpt i Lillestrøm å forselger ville det slik.  ;)

Som sagt det gikk på hans konto.
Ikke lag kø, da blir jeg sprø:)
2016 TMX 60D
(Min første Elbil kjøpt september 2020)
97 000km på turteller.
Reservert: CyberTruck fra dag 1. (Når den nå kommer) :)
Bor på Haramsøya ved Ålesund.

ElMarkus

Andre gang hos en Tesla senter. Denne gang i Brumunddal. Topp servise atter igjen. Påpekte 2 ting som ikke vart ordnet på forrige gang. Det for de ikke hadde direkte tid den gang. Dels bytte av beslag på baklukens mekanisme. Ikke noen stor sak da det er kun rust på ei brikke å mutter som holder armen på plass ( se bild )

Og ei USB port til midterste seterad i midten som vart trykket inn.  Vart egentlig ikke ei garantisak. Men jaggu meg så fikset dem det og uten kostnad.

Forrige eier har nok vart uheldig på noen sett da også koppholder mekanismen vart ur spår.

All heder så langt til de Tesla servise senter jeg har vart i kontakt med.  :+1:

Ikke lag kø, da blir jeg sprø:)
2016 TMX 60D
(Min første Elbil kjøpt september 2020)
97 000km på turteller.
Reservert: CyberTruck fra dag 1. (Når den nå kommer) :)
Bor på Haramsøya ved Ålesund.

ElMarkus

Ikke lag kø, da blir jeg sprø:)
2016 TMX 60D
(Min første Elbil kjøpt september 2020)
97 000km på turteller.
Reservert: CyberTruck fra dag 1. (Når den nå kommer) :)
Bor på Haramsøya ved Ålesund.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA