Ikke verst! Breakeven på ca 3000 hurtigladede km i året, hvis noen kan gå god for denne matten:
4,40 - 1,60 = 2,8 kr diff.
109 * 12 = 1308 kr i året
160 Wh/km på langtur, forsiktig anslag (høyere forbruk = raskere nedbetaling)
(1308 / 2,8) / 0,16 = ~2919 km
Men er det binding? Kan man melde seg inn i juni og ut i august?
e: ser ut som 12 mnd binding ja https://www.volkswagenag.com/en/news/2020/07/we-charge-volkswagens-new-charging-service-has-over-150-000-publ.html
e2: 4,40 kr/kWh og 160 Wh/km gir forresten 70 øre pr km, som fint tåler sammenligning med en svært økonomisk diesel.
Utgangsprisen uten abonnement er billigere enn Circle K, som tar 4,49 kr per kWh på hurtiglader, og 4,99 kr per kWh.
For å sammenligne med BKK, Fortum og GK, så må man sjekke hvor raskt bilen lader i praksis, da de har minuttprising som en del av prisen.
For egen del vil det si fort 50 kWh på 54 minutter, og derved reell ladepris før rabatt på 4,66 per kWh hos Fortum (2x54+3,50x2,50) og 4,25 kr per kWh hos GK og BKK (1,25x54+50x2,90).
Tar du årsprisen og deler på differansen, så får du antall kWh du må lade for å gå i null sammenlignet med ingen månedsavgift. Del dette på 12, så får du hvor mye du må lade per måned hos Ionity for at man skal komme i "break even".
Jeg kommer til ca 39 kWh per måned. Alt du lader på Ionity over det, er altså besparelse om du velger abonnementsløsning. Sammenlignet med GK som blir litt billigere før rabatt, så er differansen 2,65 per kWh, og jeg må da lade ca 41 kWh per måned for å gå i "break even". Igjen uten å ta hensyn til rabattordningen.
for biler som lader raskere (færre minutter på samme mengde kWh, eller flere kWh på samme eller lavere antall minutter), så må man regne over for å se hvor "break even" går for sin bil.