Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-niro får også hengerfeste!

Startet av Chris Neumann Ruud, torsdag 10. september 2020, klokken 18:15

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

_OE_

Wow hele 300kg.... endelig blir det ferietur med camping vogn

#FTS#

vinterdekk

#2
Bravo! Litt knapt, men nok til å dekke manges behov bare man er ekstra nøye med hvor mange kilo last man har i liten henger.

Sitat fra: _OE_ på torsdag 10. september 2020, klokken 19:21
Wow hele 300kg.... endelig blir det ferietur med camping vogn

Uavhengig av motordrivverk, ikke alle biler i denne størrelsen er gode camping vogn slepere. Niro'en min kan feks bare trekke en liten campingvogn, og må i tillegg kjøre i sportsmodus for å hente alle hestekreftene til motbakker (sportsmodus lader i større grad batteriet enn normal modus).
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Tjomsas

Sikkert en god forklaring, men hva er det som gjør at 19 og 20-modellene ikke kan få? Er det spesifikk typegodkjenning kun for 21-modellen?

geear

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 10. september 2020, klokken 21:07
Bravo! Litt knapt, men nok til å dekke manges behov bare man er ekstra nøye med hvor mange kilo last man har i liten henger.

Sitat fra: _OE_ på torsdag 10. september 2020, klokken 19:21
Wow hele 300kg.... endelig blir det ferietur med camping vogn

Uavhengig av motordrivverk, ikke alle biler i denne størrelsen er gode camping vogn slepere. Niro'en min kan feks bare trekke en liten campingvogn, og må i tillegg kjøre i sportsmodus for å hente alle hestekreftene til motbakker (sportsmodus lader i større grad batteriet enn normal modus).
E-Niro har med sine 204 el-hk mer enn nok krefter til å trekke betydelig tyngre henger, mye mer krefter enn PHEV.

RJK

Sitat fra: Tjomsas på torsdag 10. september 2020, klokken 21:49
Sikkert en god forklaring, men hva er det som gjør at 19 og 20-modellene ikke kan få? Er det spesifikk typegodkjenning kun for 21-modellen?


Unnskyldningen er vel at reglene ikke tillater at typegodkjenningen endres for eksisterende kjøretøy, slik at produsenten må gå god for hvert enkelt kjøretøy, noe som rett og slekt koster mer enn det smaker. Derfor gjelder det bare de som kommer etter en ny typegodkjenning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: geear på torsdag 10. september 2020, klokken 23:58
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 10. september 2020, klokken 21:07
Bravo! Litt knapt, men nok til å dekke manges behov bare man er ekstra nøye med hvor mange kilo last man har i liten henger.

Sitat fra: _OE_ på torsdag 10. september 2020, klokken 19:21
Wow hele 300kg.... endelig blir det ferietur med camping vogn

Uavhengig av motordrivverk, ikke alle biler i denne størrelsen er gode camping vogn slepere. Niro'en min kan feks bare trekke en liten campingvogn, og må i tillegg kjøre i sportsmodus for å hente alle hestekreftene til motbakker (sportsmodus lader i større grad batteriet enn normal modus).
E-Niro har med sine 204 el-hk mer enn nok krefter til å trekke betydelig tyngre henger, mye mer krefter enn PHEV.

Jeg er ikke uenig med deg, 300 kg virker lite og jeg har ingen forklaring. Hvorfor ikke 400 kg feks? Eller 450kg? Det er verdt å merke seg at Niro PHEV ikke er tiltenkt å trekke henger originalt og i feks USA. Kia har på fabrikk lagt til bedre kjøling og bremser på de modellene som er registrert til 1300 kg hengervekt i Norge. Så selv om bilen har nok motor betyr det ikke at fabrikanten kan/vil registrere hengervekt, Kia har gjort en lokal tilpasning i dette tilfelle med klargjort hengerfestepakke til plugin/hybrid modellen.

En annen motivasjon for hengerfeste på 21 eNiro har nok med at Kia kommer med de første dedikerte elbilene i 2021 og utover. Hengerfeste er etterspurt og Kia har og vil få veldig god tilgjengelighet på eNiro med ny elbilmodell tror jeg.

https://insideevs.com/news/423054/kia-plans-electric-car-sales-expansion-europe/

På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

oroar

Finnes det tilhenger til bil med maks totalvekt 300 kg?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Håvar

#8
Det betyr ikke noe hva tillatt totalvekt på henger er så lenge aktuell totalvekt (egenvekt + last) ikke overstiger 300 kg. Det er dog ganske begrenset hva en kan laste, de fleste hengere har en egenvekt på 150 kg+
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Loff

Fins absolutt hengar med mindre egenvekt enn 150 kg

https://www.melhusmotor.no/products/norgeshengern-mini-registrerbar-atv-henger2?gclid=EAIaIQobChMI2J2j-rqd7AIVkdeyCh1FxQufEAQYAiABEgI6h_D_BwE

Masse gammelt rart på Finn også. Hadde combi-camp med max avgangsvekt 300kg ein gong i tida, tipper du kan få ein slik ganske lett om du fjernar alt unødvendig.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Øyvind.h

Om du ikke skal laste tungt kan Nor-trailer 212 være et alternativ. Veier bare 137kg.
163kg klarer den hengeren fint.
Du må derimot ikke finne på å laste den opp mot oppgitt maksvekt, for det er ikke en solid henger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vidar1979

Er det noe i veien for å trekke betydelig tyngre henger? For min del opplagshenger med båt på og totalvekt på ca 1T.

Olemann

#12
Rent bortsett fra at det er ulovlig og at en ulykke kan inntreffe er det jo også en viss ulempe å måtte selge hus og hytte og bil for å betale erstatninger ettersom forsikringsselskapet kan kreve deg for erstatning de betaler ut...


Sitat fra: Vidar1979 på mandag 15. februar 2021, klokken 09:52
Er det noe i veien for å trekke betydelig tyngre henger? For min del opplagshenger med båt på og totalvekt på ca 1T.

1000kwh

Sitat fra: Olemann på mandag 15. februar 2021, klokken 10:53
Rent bortsett fra at det er ulovlig og at en ulykke kan inntreffe er det jo også en viss ulempe å måtte selge hus og hytte og bil for å betale erstatninger ettersom forsikringsselskapet kan kreve deg for erstatning de betaler ut...


Sitat fra: Vidar1979 på mandag 15. februar 2021, klokken 09:52
Er det noe i veien for å trekke betydelig tyngre henger? For min del opplagshenger med båt på og totalvekt på ca 1T.
Nå synser du bare! Han lurer på om selve hengerfestet løsner fra bil ;) 

Olemann

Jeg synser?  Dessverre gjør jeg ikke det, men det er jo opp til han å vurdere hva han vil gjøre, jeg bare bruker litt av min tid og kompetanse for å opplyse saken, og vil tro han verdsetter det :-)

Ingen har spurt om hengerfestet kan løsne, men meget mulig det også er noe man kan diskutere.

Sitat fra: 1000kwh på mandag 15. februar 2021, klokken 10:54
Sitat fra: Olemann på mandag 15. februar 2021, klokken 10:53
Rent bortsett fra at det er ulovlig og at en ulykke kan inntreffe er det jo også en viss ulempe å måtte selge hus og hytte og bil for å betale erstatninger ettersom forsikringsselskapet kan kreve deg for erstatning de betaler ut...


Sitat fra: Vidar1979 på mandag 15. februar 2021, klokken 09:52
Er det noe i veien for å trekke betydelig tyngre henger? For min del opplagshenger med båt på og totalvekt på ca 1T.
Nå synser du bare! Han lurer på om selve hengerfestet løsner fra bil ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA