Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ë spacetourer

Startet av rødgrønn, tirsdag 08. september 2020, klokken 18:40

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 25. juni 2021, klokken 09:35
Ser ut som et ganske labert forsøk fra stelantis, undermotorisert samt tørst, man bør heller se på konkurrentene som eqv eller så kommer nå mercedes med et billigere alternativ eVito tourer.

https://motor.no/elbil/motor-tester-fem-elektriske-familiebiler-med-plass-til-sju/201302

Ikke tvil om at det er skuffende å vise så stort avvik fra WLTP i test. Men for de som er lokalkjent her, hvordan er hastighetene på den ruten som de har testet på?

SitatEn kinesisk nykommer med sju seter som standard og fire oppgraderte varebiler med sju seter – som også kan fås med åtte eller ni – får prøve seg i runden som brukes i verdens største elbiltest. Den går fra Oslo, via Gjøvik og oppover Gudbrandsdalen.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: vinterdekk på fredag 25. juni 2021, klokken 11:20
..
Ikke tvil om at det er skuffende å vise så stort avvik fra WLTP i test. Men for de som er lokalkjent her, hvordan er hastighetene på den ruten som de har testet på?
..

De 4 deltestene som inngår i europeisk typegodkjenning (WLTP kombinert) består av 1/4 bykjøring (opptil 56,5km/t - veldig lik NEDC bykjøring), 1/4 forstadskjøring (opptil 76,6km/t), 1/4 landeveiskjøring (opptil 97,4km/t) og 1/4 motorvei (opptil 131 km/t). De bilene som ikke kan kjøre fortere enn 130 km/t gjentar landeveiskjøring 2 ganger.

Disse firlingene har en toppfart på 130 som betyr at de kjører landeveisyklus 2 ganger i WLTP syklusen og oppnår et relativt WLTP kombinert resultat som alltid er mer gunstig enn for de som har toppfart over 131 km/t.

vinterdekk

Aha, så WLTP resultatet mister litt relevans når 1/4 av testene ikke passerer test syklus på samme måte som de andre bilene i NAF testen. Burde vært opplyst i parentes bak rekkeviddetallene i grunn. Takk.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 29. juni 2021, klokken 09:02
Aha, så WLTP resultatet mister litt relevans når 1/4 av testene ikke passerer test syklus på samme måte som de andre bilene i NAF testen. Burde vært opplyst i parentes bak rekkeviddetallene i grunn. Takk.

Det stemmer; skuffende at de ikke inkluderer motorveitesten (altså den siste 1/4 delen) med den toppfarten de kunne hatt  - selv om den er under 130 km/t. Da hadde WLTP kombinert vært mer sammenliknbart uansett biltype.
Selvfølgelig ville det tynt disse bilene mer, men siden varme og klima ikke er påslått i testen vil sluttresultatet uansett vært mer realistisk fordi vi i hverdagen faktisk bruker både varme og klima.

Min prøvekjøring av en Zafira-e i mildvær, men med noe regn og krevende topografi (store høydeforskjeller) gav en praktisk rekkevidde på ca 230km med det største batteriet og 5 passasjerer i bilen (dvs bilen sluttet å vise gjenværende km, viste bare streker og advarsel om at det var på tide å lade). Personlig synes jeg dette var et OK resultat - størrelse på bil og last i betraktning, men langt unna de som forventer å oppnå WLTP rekkevidde.

Moas

#34
Kjørte en 75 kWh utgave idag. I tørt vær og ca. 5'c. Ca. 30 km med 50/50 motorvei og 60 soner. Jeg brukte nesten 25% av batteriet på turen. Bilen lå godt på motorveien, men den var selvsagt ikke så stiv som en personbil.
2022 tm3 rwd - nå på sitt tredje ratt

Aixam elektrisk 2wd

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA