Elbilforum.no

Bilmerker => Citroën (PSA) => ë-Jumpy/ë-SpaceTourer Business => Emne startet av: rødgrønn på tirsdag 08. september 2020, klokken 18:40

Tittel: ë spacetourer
Skrevet av: rødgrønntirsdag 08. september 2020, klokken 18:40
Er det noen som vet noe om denne bilen. Med minst fem seter.

https://www.citroen.no/citroen-universet/konseptbiler/spacetourer-e.html
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: daktarionsdag 09. september 2020, klokken 08:10
Dessverre. Men ligner den veldig på denne varianten fra Opel? Zafira e-life. 9 seter, €52.500,- med tysk mva.
https://www.autozeitung.de/opel-zafira-e-life-2020-preis-reichweite-199027.html
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: RJKonsdag 09. september 2020, klokken 08:16
Samme bilen, men forskjellig logo. Kommer og branded som Vauxhall, Citroên og Toyota.


Kan selvsagt være litt forskjell på interiør og eksteriør-detaljer, utstyr og ikke minst pris.
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 09. september 2020, klokken 09:25
Tror peugeot e-traveller kommer først, skal komme i oktober. Ingen pris enda såvidt jeg vet men varebilen koster 380 for 50 batteri og 420 for 75.
I og med det ikke er avgifter på elbiler i Norge så tviler jeg på versjonene med seter blir så mye mer.
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: Ebemandag 14. september 2020, klokken 14:21
Spacetourer Ë 4x4 (som du linker til) er vel en vanlig fossilbil? Tror det bare er en versjon av dagens fossile Spacetourer.
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)tirsdag 15. september 2020, klokken 11:44
Citroën ë-Spacetourer/Peugeot e-Traveller/Opel Zafira-e Life/Toyota ProAce Verso electric vil i prinsippet være samme bil, bygget på samme fabrikk med ulik front og logo + evt forskjell i garanti, telematikk (appløsning) og pris. For PSA utgavene som blir importert av BOS i Norge valgte man å ha samme pris på varebilutgavene av Citroën, Peugeot og Opel, sannsynligvis skjer det samme for personbilutgavene. Toyota velger egen prising og egen garantiordning.

Det første stedet man kan konfigurere en av disse i Europa er Opel Zafira-e Life i Tyskland.
https://www.opel.de/fahrzeuge/zafira-life/zafira-e-life/konfigurator.html

Om det betyr at Opel utgaven egentlig kommer først er usikkert, men i prinsippet kan alle 4 starte produksjon på samme tid siden forskjellene er svært små.
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: GeirOlavtorsdag 24. september 2020, klokken 10:17
Da er priser lagt ut 😃
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/elektrisk-favoritt-for-storfamilien-fra-421900-kroner?publisherId=16656993&releaseId=17892609
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: daktaritorsdag 24. september 2020, klokken 10:29
Hm, interessant, noen høydepunkter:
Sitat75 kWt batteri og 330 kilometer rekkevidde på 481.900 kroner.

Toppmodellen Shine har også utstyr som skinninteriør, fleksible seter i andre seterad, elektrisk skyvedører med fotsensor, Denon HiFi, panorama glasstak, navigasjon og headup-display. Dette utstyrsnivået starter på 551.900.

Takket være 100 kW hurtiglading og mulighet for et ombordlader på 7,4 kW eller 11 kW

Citroën ë-Spacetourer kommer i to lengder, 4,95 meter og 5,3 meter. Høyden er begrenset til 1,90 slik at den også lett går inn i parkeringshus.

Om du velger den lengste utgaven, kan du frakte ni personer og 1.500 liter bagasje, eller for en familie: Fem personer og 3.000 liter bagasje. Har du transportbehov utover dette, kan du glede deg over at bilen også kan trekke tilhenger på 1.000 kg.

Citroën ë-Spacetourer kommer til Norge mot slutten av året.
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: RJKtorsdag 24. september 2020, klokken 12:13
Da var det bare å vente på de andre søskenes priser og detaljer, og se hva som frister mest. En lang utgave som feriebil og til all annen ferdsel med bil, frister godt.


:)
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)torsdag 24. september 2020, klokken 15:47
Opel sine priser og konfigurator er klar i Norge:
https://www.opel.no/personbil/zafira-life/zafira-e-life/bygg-din-opel.html
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: RJKtorsdag 24. september 2020, klokken 23:15
Takker!


:)
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: Daniel_0007fredag 25. september 2020, klokken 09:49
Samme er peugeot https://media.ndp.awsmpsa.com/file/81/8/kundeprisliste-e-traveller-sept-20.722818.pdf

Ser ut som de legger seg ganske likt i pris
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: RJKfredag 25. september 2020, klokken 12:44
Lagt ut nå, er identiske startpriser på alle 3. Har ikke sammenlignet med prisen til Toyotaversjonen, men tror ikke den er veldig langt fra, heller.


https://bil24.no/prisene-er-klare-for-de-store-helelektriske-trillingene/ (https://bil24.no/prisene-er-klare-for-de-store-helelektriske-trillingene/)

Lagt ut av ToWalkOrDrive på EQV-sidene:

https://elbilforum.no/index.php?topic=48016.15 (https://elbilforum.no/index.php?topic=48016.15)

Toyota sin versjon (Prisene er visstnok ikke klare):

https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2019/norge-proace.json (https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2019/norge-proace.json)
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: kaiatfredag 25. september 2020, klokken 14:13
Slik jeg har forstått det, vil Toyota ikke levere elektrisk Proace i persjonbilversjon, kun som varebil.
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)mandag 28. september 2020, klokken 13:30
Sitat fra: kaiat på fredag 25. september 2020, klokken 14:13
Slik jeg har forstått det, vil Toyota ikke levere elektrisk Proace i persjonbilversjon, kun som varebil.

Toyota vil også komme med personbilutgave neste år:
https://www.mynewsdesk.com/no/toyota/pressreleases/toyota-proace-electric-gjoeres-klar-for-lansering-i-hoest-3000432
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: kaiatmandag 28. september 2020, klokken 15:48
Jeg fikk høre dette fra en kar som hadde forespurt om personbilvarianten hos en Toyota-forhandler. Dessuten ser jeg at Toyota kun har varebilvarianten på sine nettsider. Det blir ikke referert til noe personbilversjon der, hverken nå eller senere. Pressemeldingen er fra mai, så her kan Toyota ha endret oppfatning. Møller har jo f.eks. besluttet å ikke ta inn elektrisk Transporter da den blir for dyr, selv om pipa hadde en annen lyd tidligere i år.

Det betyr jo ikke at det ikke vil komme på et senere tidspunkt, men jeg registrerer at Peugeot, Citroen og Opel er veldig frempå med personbilvarianten. At Toyota ikke er det, er noe underlig - spesielt med tanke på at Toyota har en del taxi-kunder som burde være interessert i denne bilen.

Men vi får se hva som skjer.
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: sjokomelktirsdag 29. september 2020, klokken 08:48
Det kan jo også være at PSA ikke vil selge personbilutgaven til Toyota og beholde denne delen av markedet for seg selv.
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: Ebetirsdag 29. september 2020, klokken 14:49
Citroën oppgir100kw Chademo, mens jeg ser Peugeot oppgir 100 kw CCS.

Er dette en feil i prislista for Citroën? Rart om de leveres med forskjellig ladekontskt? 100kw chademo må vel være dårlig deal?
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: Ebetirsdag 29. september 2020, klokken 14:57
Noen som har erfaring med disse bilene i fossilvarianten? Tenker på kjørekomfort, støy osv? Er det typiske ombygd varebile-standard? Dvs dårligere enn «vanlige» personbiler?
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: kaiattirsdag 29. september 2020, klokken 15:27
Sitat fra: Ebe på tirsdag 29. september 2020, klokken 14:49
Citroën oppgir100kw Chademo, mens jeg ser Peugeot oppgir 100 kw CCS.

Er dette en feil i prislista for Citroën? Rart om de leveres med forskjellig ladekontskt? 100kw chademo må vel være dårlig deal?

Det er CCS. Jeg så også at det står Chademo i prislista, men leser du på de tekniske spesifikasjonene, er det derimot referert til "Combined Charging Standard" - altså CCS. Sannsynlig er ikke vedkommende som har skrevet prislista helt stø på diverse ladestandarder og C-Zero/Berlingo hadde Chademo.
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: GeirOlavtirsdag 29. september 2020, klokken 19:54
Jeg har meldt i fra om dette, og ser de nå har skrevet CCS i den interne kundeprislista, så det kommer nok en forandring i den offisielle prislisten.  :)
Sitat fra: kaiat på tirsdag 29. september 2020, klokken 15:27
Sitat fra: Ebe på tirsdag 29. september 2020, klokken 14:49
Citroën oppgir100kw Chademo, mens jeg ser Peugeot oppgir 100 kw CCS.

Er dette en feil i prislista for Citroën? Rart om de leveres med forskjellig ladekontskt? 100kw chademo må vel være dårlig deal?

Det er CCS. Jeg så også at det står Chademo i prislista, men leser du på de tekniske spesifikasjonene, er det derimot referert til "Combined Charging Standard" - altså CCS. Sannsynlig er ikke vedkommende som har skrevet prislista helt stø på diverse ladestandarder og C-Zero/Berlingo hadde Chademo.
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: suverintirsdag 06. oktober 2020, klokken 10:21
Sitat fra: Ebe på tirsdag 29. september 2020, klokken 14:57
Noen som har erfaring med disse bilene i fossilvarianten? Tenker på kjørekomfort, støy osv? Er det typiske ombygd varebile-standard? Dvs dårligere enn «vanlige» personbiler?

Jeg har Spacetourer i fossilvariant (2018 modell, 2.0 diesel, 8 seter).

Er superfornøgd med bilen. Komforten er upåklagelig, som en personbil, god støydemping, gode seter foran og bak. Veldig fleksibel seteløsning. Kjører den stort sett som fem-seter med stort bagasjerom, setter inn ekstra seter ved behov.

Må være en av de mest praktiske familiebilene som finnes og kunne gjerne tenkt meg den i elektrisk utgave :)
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: Ebetirsdag 06. oktober 2020, klokken 23:16
Takk! 😊

Har bestilt en Maxus Euniq 5, men vurderer disse nye bilene også.
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: GeirOlavonsdag 07. oktober 2020, klokken 18:05
Sitat fra: Ebe på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 23:16
Takk! 😊

Har bestilt en Maxus Euniq 5, men vurderer disse nye bilene også.

Husk at Maxus oppgir WLTP rekkevidde for bykjøring, mens Citroën oppgir den mere realistiske WLTP for blandet kjøring! Mange kommer til å bli lurt av Maxus sin rekkevidde...
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: Ebefredag 09. oktober 2020, klokken 17:04
Ja, har blitt oppmerksom på dette, så regner med 250 km på gode dager :)
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: RJKtirsdag 20. oktober 2020, klokken 10:11
Om man synes bilen er for kjedelig, så har man nå fått en spennende løsning, som jeg ihvertfall finner grisekul ut:

https://motor.no/caselani-citron-type-h-jumpy/na-kan-du-frakte-familien-i-retro-stil/182905 (https://motor.no/caselani-citron-type-h-jumpy/na-kan-du-frakte-familien-i-retro-stil/182905)

https://youtu.be/PNKUE9SmXv0 (https://youtu.be/PNKUE9SmXv0)


(https://image.motor.no/182917.jpg?imageId=182917&width=1058&height=604)
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: Daniel_0007mandag 18. januar 2021, klokken 10:32
Test av tvilling broren traveller, virker som en knakende bil hvis man klarer seg med rekkevidden.
Litt rart den har gamle xenon lys og ikke moderne el lys men men er vel bare å montere en led bar hvis man ikke er fornøyd
https://dinside.dagbladet.no/motor/elbil-for-storfamilien/73286976
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)fredag 22. januar 2021, klokken 00:01
Sitat fra: kaiat på mandag 28. september 2020, klokken 15:48
Jeg fikk høre dette fra en kar som hadde forespurt om personbilvarianten hos en Toyota-forhandler. Dessuten ser jeg at Toyota kun har varebilvarianten på sine nettsider. Det blir ikke referert til noe personbilversjon der, hverken nå eller senere. Pressemeldingen er fra mai, så her kan Toyota ha endret oppfatning. Møller har jo f.eks. besluttet å ikke ta inn elektrisk Transporter da den blir for dyr, selv om pipa hadde en annen lyd tidligere i år.
...
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 29. september 2020, klokken 08:48
Det kan jo også være at PSA ikke vil selge personbilutgaven til Toyota og beholde denne delen av markedet for seg selv.

Men nå er i alle fall Toyota offisiell med sin personbilvariant for de som fortsatt trodde den ikke kom:
https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2021/proace-verso-electric.json
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: Ebefredag 22. januar 2021, klokken 14:46
Spennende! Håper vi  får se en ladetest med 75kwt-batteriet snart. Dessverre kan det se ut som forbruket er ekstremt høyt... :-/
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: Daniel_0007fredag 25. juni 2021, klokken 09:35
Ser ut som et ganske labert forsøk fra stelantis, undermotorisert samt tørst, man bør heller se på konkurrentene som eqv eller så kommer nå mercedes med et billigere alternativ eVito tourer.

https://motor.no/elbil/motor-tester-fem-elektriske-familiebiler-med-plass-til-sju/201302
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: vinterdekkfredag 25. juni 2021, klokken 11:20
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 25. juni 2021, klokken 09:35
Ser ut som et ganske labert forsøk fra stelantis, undermotorisert samt tørst, man bør heller se på konkurrentene som eqv eller så kommer nå mercedes med et billigere alternativ eVito tourer.

https://motor.no/elbil/motor-tester-fem-elektriske-familiebiler-med-plass-til-sju/201302

Ikke tvil om at det er skuffende å vise så stort avvik fra WLTP i test. Men for de som er lokalkjent her, hvordan er hastighetene på den ruten som de har testet på?

SitatEn kinesisk nykommer med sju seter som standard og fire oppgraderte varebiler med sju seter – som også kan fås med åtte eller ni – får prøve seg i runden som brukes i verdens største elbiltest. Den går fra Oslo, via Gjøvik og oppover Gudbrandsdalen.
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)fredag 25. juni 2021, klokken 13:32
Sitat fra: vinterdekk på fredag 25. juni 2021, klokken 11:20
..
Ikke tvil om at det er skuffende å vise så stort avvik fra WLTP i test. Men for de som er lokalkjent her, hvordan er hastighetene på den ruten som de har testet på?
..

De 4 deltestene som inngår i europeisk typegodkjenning (WLTP kombinert) består av 1/4 bykjøring (opptil 56,5km/t - veldig lik NEDC bykjøring), 1/4 forstadskjøring (opptil 76,6km/t), 1/4 landeveiskjøring (opptil 97,4km/t) og 1/4 motorvei (opptil 131 km/t). De bilene som ikke kan kjøre fortere enn 130 km/t gjentar landeveiskjøring 2 ganger.

Disse firlingene har en toppfart på 130 som betyr at de kjører landeveisyklus 2 ganger i WLTP syklusen og oppnår et relativt WLTP kombinert resultat som alltid er mer gunstig enn for de som har toppfart over 131 km/t.
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: vinterdekktirsdag 29. juni 2021, klokken 09:02
Aha, så WLTP resultatet mister litt relevans når 1/4 av testene ikke passerer test syklus på samme måte som de andre bilene i NAF testen. Burde vært opplyst i parentes bak rekkeviddetallene i grunn. Takk.
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)onsdag 14. juli 2021, klokken 00:16
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 29. juni 2021, klokken 09:02
Aha, så WLTP resultatet mister litt relevans når 1/4 av testene ikke passerer test syklus på samme måte som de andre bilene i NAF testen. Burde vært opplyst i parentes bak rekkeviddetallene i grunn. Takk.

Det stemmer; skuffende at de ikke inkluderer motorveitesten (altså den siste 1/4 delen) med den toppfarten de kunne hatt  - selv om den er under 130 km/t. Da hadde WLTP kombinert vært mer sammenliknbart uansett biltype.
Selvfølgelig ville det tynt disse bilene mer, men siden varme og klima ikke er påslått i testen vil sluttresultatet uansett vært mer realistisk fordi vi i hverdagen faktisk bruker både varme og klima.

Min prøvekjøring av en Zafira-e i mildvær, men med noe regn og krevende topografi (store høydeforskjeller) gav en praktisk rekkevidde på ca 230km med det største batteriet og 5 passasjerer i bilen (dvs bilen sluttet å vise gjenværende km, viste bare streker og advarsel om at det var på tide å lade). Personlig synes jeg dette var et OK resultat - størrelse på bil og last i betraktning, men langt unna de som forventer å oppnå WLTP rekkevidde.
Tittel: Sv: ë spacetourer
Skrevet av: Moaslørdag 12. februar 2022, klokken 17:30
Kjørte en 75 kWh utgave idag. I tørt vær og ca. 5'c. Ca. 30 km med 50/50 motorvei og 60 soner. Jeg brukte nesten 25% av batteriet på turen. Bilen lå godt på motorveien, men den var selvsagt ikke så stiv som en personbil.