Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Slutt for citigo IV?  (Lest 861 ganger)

Daniel_0007

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 719
    • Vis profil
Slutt for citigo IV?
« på: Mandag 07. ſeptember 2020, klokken 23:55 »
https://insideevs.com/news/442756/skoda-citigo-killed-off-in-europe/

Ser ikke ut som skoda gidder å produsere fler av denne, litt rart å droppe en model etter 1 år men tipper dette var et tapsprosjekt siden bilen er så billig.
Model 3 LR Rwd

sjokomelk

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1664
    • Vis profil
Sv: Slutt for citigo IV?
« Svar #1 på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 16:08 »
De skal ikke slutte å lage den, men heller slutte å lage utgaven med Skoda-logo i grillen. Up, Mii og Citigo bygges etter hverandre på samme samlebånd i Slovakia. Det er vel snakk om tilpasning og omrokkering av modellutvalget internt hos VAG. Skoda skal kanskje ikke være det merket som har den aller minste bybilen lenger.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

TOO

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Sv: Slutt for citigo IV?
« Svar #2 på: Onsdag 09. ſeptember 2020, klokken 11:35 »
Fikk akkurat beskjed fra min leverandør at hvis jeg bestiller ny bil idag,  vil den produseres i april neste år. Priser for 2021 modell ligger nå ute på nettet. Bare Style utgaven kan kjøpes, pris ca kr 210000. Citigo lever videre!!!!

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2078
    • Vis profil
Sv: Slutt for citigo IV?
« Svar #3 på: Onsdag 09. ſeptember 2020, klokken 11:52 »
Volkswagen er sluttet å tegne nye kontrakter på e-up.
Etterspørselen har eksplodert i Tyskland og ventetiden er nå 22 måneder. Man forventer at om ca 22 måneder starter produksjonen av avløseren ID1 eller ID2, slik at det ikke har noen hensikt å skrive flere kontrakter.
e-up koster forresten ca 11000 euro i Tyskland.
Men Norge har vel en kvote av alle 3 trillingene som ikke er fulltegnet?

Elmo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8324
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Slutt for citigo IV?
« Svar #4 på: Torsdag 10. ſeptember 2020, klokken 18:14 »
e-up koster forresten ca 11000 euro i Tyskland.
Det rimer da dårlig med ca. 210.000 kr i Norge :o ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 - HW2.5 - FW: 2020.36.11   og Seat Mii 2020. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2078
    • Vis profil
Sv: Slutt for citigo IV?
« Svar #5 på: Torsdag 10. ſeptember 2020, klokken 18:33 »
e-up koster forresten ca 11000 euro i Tyskland.
Det rimer da dårlig med ca. 210.000 kr i Norge :o ??

Etter sponsing.

Hansi

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1020
    • Vis profil
Sv: Slutt for citigo IV?
« Svar #6 på: Fredag 11. ſeptember 2020, klokken 01:00 »
Jeg likte svært godt denne kommentaren til Afterburner på tilsvarende artikkel for e-UP https://insideevs.com/news/442678/volkswagen-closed-order-book-e-up-forever/#comments:

Sitat
Sorry but I'm not buying into the narrative " VW wasn't making any money out of these triplets". I'm not gonna get into the story the OEMs want the readership and customers to believe.

Firstly, the MSRP between 2014 and 2019 has been lowered. You're pretty dam sure they were making a profit.
Secondly, the production lines have long been subject to economy of scale, the model is based on an ICE model with parts wildly available, that platform has been made profitable for a long time.
Finally, the HUGE public incentives in the EU (7k€ off in France, 9k€ in Germany, along with local incentives from cities and regions) is directly falling into VW 's pockets. Yeah at least they're banking that up.
They are just greedy and wanna push for more expensive EVs and forcing the hand of consumers by nipping the demand in the bud. Absolutely shameful.
To them the triplets are merely compliance cars aimed at reached the CO2 threshold for 2020. They reached that long ago, so now, no need to sell more! This is rug merchant mentality.
I have some major EV1 vibes and I do not like it.
Buskerud
Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Radiobil1

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 591
    • Vis profil
Sv: Slutt for citigo IV?
« Svar #7 på: ſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 15:28 »

e-up koster forresten ca 11000 euro i Tyskland.
Det rimer da dårlig med ca. 210.000 kr i Norge :o ??

Etter sponsing.


Kan fort bli litt bruktimport etterhvert da. Spørs hvilke regler de enkelte land setter for å slippe dem ut med rabatten.

Så spørs det vel når VW kommer med ID1 og 2, men tipper de vil melke trillinger lenge, evt utenfor europa når de andre nye små kommer.
« Siste redigering: ſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 15:31 av Radiobil1 »
2015 e-up!, 90 000 km  -  2018 e-golf, 30 000 km