Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell plass i e-tron?

Startet av Stranda, lørdag 05. september 2020, klokken 12:48

« forrige - neste »

Stranda

Vi leaser en Skoda Kodiaq i dag, og trenger en ny bil om noen måneder. Har lyst på elbil. Kan montere lader hjemme, og rekkevidden til 50 vil dekke 95% av behovet vårt.

Men: For madammen er det uaktuelt å gå ned på bagasjeplass i forhold til det vi har i dag. Vi har ofte med oss mye stasj når vi først er på tur. 1-3 barnevogner (vanlig vogn + sykkelvogn og reisetrille, etc), reiseseng, kjølebag, skiustyr og så videre. På vinteren har vi 600 liter takboks, i tillegg til det vi får plass til inne i bilen.

Av det jeg har sett av e-tron, så har den mindre bagasjeplass enn Kodiaq. Hvordan opplever dere som har bilen dette i praksis?

Så vidt jeg har skjønt kan frunken ikke brukes til annet enn oppbevaring av kabler. Er det mulig å benytte rommet under gulvet i bagasjerommet bak til noe fornuftig?

Pitil

Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

Wendel

Nå er ikke jeg helt kjent med bagasjeplassen i en Kodiaq, men jeg gikk fra en 2017 mod Skoda Superb til E-tron og jeg må si at bagasjeplassen i Skodan var en del hakk større altså.. Savner plassen litt til tider. Så jeg trur nesten jeg kan garantere at dere må redusere litt på mengden bagasje.

turfsurf

Sitat fra: Stranda på lørdag 05. september 2020, klokken 12:48

Så vidt jeg har skjønt kan frunken ikke brukes til annet enn oppbevaring av kabler.
River man ut noe av plasten foran skal det være plass til litt mere.

Ellers kan jeg anbefale vogn som kan brukes både til sykkelvogn, trillevogn, joggevogn og mere. Vi var superfornøyde med det som nå er Thule charriot.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Med 3 barnevogner ville jeg holdt meg til Kodiak til det går over. eller gått for EQV.

Gulvet under bagasjerommet høyt  nok til sykkelhjelmer, sko, mindre myke bagger etc.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stranda

Sitat fra: e-tron owner på lørdag 05. september 2020, klokken 13:15

https://youtu.be/2IYpsPTTZ_k
Åtte banankasser ja. Sier ikke så veldig mye, når jeg aldri har prøvd samme øvelsen på Kodiaq-en. Men det går vel noen flere i den da.

Stranda

Sitat fra: Wendel på lørdag 05. september 2020, klokken 13:45
Nå er ikke jeg helt kjent med bagasjeplassen i en Kodiaq, men jeg gikk fra en 2017 mod Skoda Superb til E-tron og jeg må si at bagasjeplassen i Skodan var en del hakk større altså.. Savner plassen litt til tider. Så jeg trur nesten jeg kan garantere at dere må redusere litt på mengden bagasje.
Superb har vel noe mindre plass enn Kodiaq. Så hvis E-tron er enda mindre enn det, så spørs det om det holder.

Stranda

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. september 2020, klokken 15:17
Sitat fra: Stranda på lørdag 05. september 2020, klokken 12:48

Så vidt jeg har skjønt kan frunken ikke brukes til annet enn oppbevaring av kabler.
River man ut noe av plasten foran skal det være plass til litt mere.

Ellers kan jeg anbefale vogn som kan brukes både til sykkelvogn, trillevogn, joggevogn og mere. Vi var superfornøyde med det som nå er Thule charriot.
Ja, vi har sykkelvogn fra Thule som kan brukes til litt av hvert, men den er ikke optimal å sove i.

Stranda

Sitat fra: daktari på lørdag 05. september 2020, klokken 16:07
Med 3 barnevogner ville jeg holdt meg til Kodiak til det går over. eller gått for EQV.

Gulvet under bagasjerommet høyt  nok til sykkelhjelmer, sko, mindre myke bagger etc.
EQV har vel plass nok ja. Men det jo en annen type bil igjen. Og prisen en god del høyere.

elektro

#9
Sitat fra: e-tron owner på lørdag 05. september 2020, klokken 13:15

https://youtu.be/2IYpsPTTZ_k

Videoen over viser fint hvordan man kan benytte rommet under bagasjerommet. Dog fikk samme mann plass til like mange bananesker i Sportbacken, se video her;
https://youtu.be/_1lpYzPEXSw men i praksis er det nødt til å være plass til mer i quattroen. :) Du kan laste til taket med nettingvegg. Jeg fått plass til en Miele tørketrommel i e-tron quattro uten å hverken ta ut plata eller legge ned seteryggen.

Sportback videoen viser også hvordan du kan ta ut bunnplata og verktøyet i frunken og få plass til langt mer enn kabler. F.eks. en stor duffelbag. Sikkert også enkelte barnetriller. Jeg legger i stedet verktøy og ladekabler innerst, under plata i bagasjerommet. Du kan også ta ut hele plata på ferie ol. Type2 kabel kan også ligge under det ene forsetet og ladekladden muligens under det andre. Mener bagasjerommet i e-tron er litt undervurdert. Bruker selv ikke takboks til bagasje med to barn på 4 og 6 år. Men har ikke vogner. :)

Hvor stort bagasjerommet er ift. Kodiaq i praksis vet jeg ikke. Antakelig en del større, selv om e-tron vel er både lengre og bredere utvendig. Kodiaq har 720 liter oppgitt bagasjerom mot 650 i e-tron. Men er dette med full utnyttelse av alle rom i begge biler? Har deres Kodiaq flyttbare bakseter? Og i så fall, hvor langt frem kan dere ha dem med bakovervendte  barneseter?

Anbefaler deg å låne en bil og prøve selv. Også med barneseter. Og husk, det går også an å vurdere om man har den beste type barnevogn, barneseter til sin bil. :)

EDIT: Kjøpte 500 liter bark og jord i går kveld, etter jeg skrev det opprinnelige innlegget. Det var fortsatt plass innerst nederst mot seteryggen, øverst, ut mot luka, på sidene og under gulvet. Og i frunken..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Helt grei Sørlending

Vurderte en gang Kodiaq, men var ikke imponert over den praktiske plassen. Også smal i baksetet, sammenlignet med mange. Sikkert stort bagasjerom i liter, på grunn av høyde og firkantet form, men opplevdes smalt. Det gir lite utnyttbar plass på siden om du skal ha eksempelvis barnevogn eller hundebur inn.

Vi gikk for Volvo V90 da, og angret ikke på det. E-tron oppleves som sammenlignbart med denne, selv om formen er annerledes. Men det avhenger jo veldig av hva du normalt skal pakke med deg og hvor mye av plassen i høyde og lengde en får utnyttet.

elektro

Er også interessert i hva slags barnevogner det er snakk om. Kunne man hatt mindre vogner? Eller en kompakt tvillingvogn, om enn bare til bruk på ferie/tur? Er det snakk om to eller tre barn, egentlig? :)

Hadde selv en Model S da det stod på som verst, med klappsete som tok plassen under gulvet til og med. Gikk fint det. Med to bakovervendte barneseter. Brukte ikke takboks til bagasje, kun skistativ til ski. Men hadde kun én vogn med altså.. eller Nordic Cab pulk/sykkel/trillevogn.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Stranda

Sitat fra: elektro på søndag 06. september 2020, klokken 18:26
Er også interessert i hva slags barnevogner det er snakk om. Kunne man hatt mindre vogner? Eller en kompakt tvillingvogn, om enn bare til bruk på ferie/tur? Er det snakk om to eller tre barn, egentlig? :)

Hadde selv en Model S da det stod på som verst, med klappsete som tok plassen under gulvet til og med. Gikk fint det. Med to bakovervendte barneseter. Brukte ikke takboks til bagasje, kun skistativ til ski. Men hadde kun én vogn med altså.. eller Nordic Cab pulk/sykkel/trillevogn.
Det er snakk om (snart) to barn. Typisk en vogn med vognbag, samt en Thule sykkel/løpe/ski-vogn, og kanskje en liten reisetrille i tillegg. Dette alene vil fylle opp mye av plassen i bagasjerommet. Når vi i tillegg skal ha med reiseseng, klær, mat, skiutstyr og annet stasj, så blir det fort fullt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA