Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestilt Enyaq?

Startet av torlie, torsdag 03. september 2020, klokken 10:14

« forrige - neste »

batterimannen

Sitat fra: telcontar på mandag 07. september 2020, klokken 12:05
Sitat fra: golo på mandag 07. september 2020, klokken 10:19
Selger hos lokale Skoda forhandler mente at pulje 2 ville få tilgang til konfigurator i dag men jeg har foreløpig ikke fått tilgang. Er det noen i 2. pulje som har fått tilgang?

Nope, ingen info enda

Det ble åpnet på onsdag forrige uke for pulje 1. Da ble det på forhånd sagt at det skulle gå 1 uke til neste. Så jeg har regnet med at det er til onsdag. Jeg er i gruppe 1.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

JohnMartin

Snakket med forhandler nå når jeg bekreftet bestillingen, og han sa at pulje 2 slapp inn imorgen ettermiddag

Magnito

Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på søndag 06. september 2020, klokken 17:49
... Man får ikke prøvekjørt eller engang prøvesittet før man skriver bindende kontrakt uten exit mulighet...
Hvordan kan dette være tilfelle? Dette blir vel ikke noe annerledes enn for Polestar eller Tesla, hvor man bruker en online konfigurator for bestilling av noe, da er det vel etter kjøpsloven som nettsalg å betrakte og man har 14 dagers angrerett. Dette kan de jo ikke fravike?

tornaldo

Du må skrive kontrakt i tillegg, som du får tilsendt på e-post for underskrift, eller i egen person i butikken.

Det er altså ikke nettsalg. Det er kun konfigurasjon du gjør på nett.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

chargedup

Akkurat det samme med feks EQC der man konfigurerte bilen på nett og måtte skrive under en kontrakt man fikk tilsendt på mail der det stod at avtalen var signert på selgers utsalgssted. De fleste tradisjonelle bilforhandlere ser helst at nettkjøp ikke gjøres mtp fjernsalg og angrerett.

Polestar, Tesla og Seat (som alle er "nykommere" og sannsynligvis tenker litt annerledes enn de andre) mener at selgere (som ofte har provisjon) og store lokaler er et fordyrende mellomledd. De tar derfor heller sjansen på å få noen få prosent/promille av bilene tilbake innen 14 dager.
Skoda har allerede x antall store bilforhandlere med x antall selgere ansatt og vil heller fortsette med sine store lokaler og lønne selgerne sine, enn å måtte ta tap på de x antall bilene som leveres tilbake på angrefrist.

Framover vil vi nok se flere og flere forhandlere prøve seg på rene nettsalg, er vel ganske få % som har levert tilbake sin PS2 eller Tesla (men dette er igjen biler med stor etterspørsel som forhandler ikke trenger å ta noe særlig tap på, kan godt hende % tallet hadde vært høyere om det var snakk om en fossil VW Polo feks).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Magnito

Vel, de må jo gjerne ha en drøss med selgere, men det forandrer jo ikke det faktum at man gjør en nettbestilling av et produkt man ikke har fått noen som helst anledning til å ta eller føle på.

Men det er kanskje derfor de har skilt ut så mange ting som ekstrautstyr da, for å kunne hevde at det er et skreddersydd produkt man ikke kan angre?

Syns likevel det virker syltynt forbrukerrettslig.

VoltWay

Det er ikke verre enn å la være å bestille inntil en har fått prøvekjørt.

makki

Hvorfor haster å skrive kontrakt nå? Uten å se/prøve kjøre? Mach-e kan du vente til å skrive kontrakt fremtil finansiering er orden altså ca midten av okt, og bilen leveres januar/februar 2021.

Magnito

Haster ikke med å skrive kontrakt. Ulempen er ingen kontrakt=mye lenger ventetid.

Mach-e har også mindre bagasjerom, lavere hengervekt, kan ikke ta taklast, og blir sannsynligvis en god del dyrere. Det er minuser i min bok.

Men syns Mach-e ser veldig bra ut, og rekkevidden er gull.

makki

Sitat fra: Magnito på tirsdag 08. september 2020, klokken 09:52
Haster ikke med å skrive kontrakt. Ulempen er ingen kontrakt=mye lenger ventetid.

Mach-e har også mindre bagasjerom, lavere hengervekt, kan ikke ta taklast, og blir sannsynligvis en god del dyrere. Det er minuser i min bok.

Men syns Mach-e ser veldig bra ut, og rekkevidden er gull.

Jeg var første gruppen men kansellert med pakke prisen var nesten 600000, så skal nå velges mellom mach-e(tidligst kø nr under 20) eller TMY(tidlig pris), mach-e kan leveres begynnelsen av 2021,men  tmy kansje 3/4 kvartall 2021.

chargedup

Sitat fra: Magnito på mandag 07. september 2020, klokken 22:33
Vel, de må jo gjerne ha en drøss med selgere, men det forandrer jo ikke det faktum at man gjør en nettbestilling av et produkt man ikke har fått noen som helst anledning til å ta eller føle på.

Men det er kanskje derfor de har skilt ut så mange ting som ekstrautstyr da, for å kunne hevde at det er et skreddersydd produkt man ikke kan angre?

Syns likevel det virker syltynt forbrukerrettslig.
Angrerettloven § 1.: Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbruker, når den næringsdrivende opptrer i næringsvirksomhet, og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler.
Definisjon fjernsalg ihht Angrrettloven § 5b: fjernsalg: avtale inngått ved organisert ordning for salg eller tjenesteyting uten at den næringsdrivende og forbrukeren er fysisk til stede samtidig, og der inngåelse av avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjonsmidler.

Hvis Skoda tvinger deg til å skrive under avtalen sammen med en selger i Skodas lokaler er kjøpet pr definisjon utenfor angrerettsloven slik jeg tolker det. Om du kan ta eller føle på varen er uvesentlig, det er feks mange utstyrskombinasjoner/motorstørrelser/utseender og innimellom til og med biler (Ferrari/Lamborghini ol) som bilforhandler ikke har inne og det har lite å gjøre med angrerettsloven.
Om Skoda gjør som Mercedes, altså sender deg en kontrakt på e-post der det står at avtalen er signert i selgers lokaler er det nok mer tvilsomt om de slipper unna angreretten ved en evt rettsak, men samtidig har man jo skrevet under på at avtalen ble inngått i selgers lokaler og de færreste forbrukere tar seg råd til en rettsak...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Magnito

Ja, det er vel åpenbart at de søker best mulig å følge lovens bokstav og hoppe bukk over intensjonen.

chargedup

Før Tesla/Seat (usikker på hvem som var først og om Seat leverer med angrerett) kom med mulighet for å bestille bilen på internett fantes det ingen biler som ble levert med angrerett. Angrerettsloven stiller uansett krav til at varen ikke er skreddersydd så der blir det uansett et tolkningsspørsmål på Enyaq når man kan velge mer enn på samlebåndsbilene Tesla og PS2...

Om man virkelig ønsker bilen, men ikke vil binde seg enda, burde man spørre selger om det er mulig å fravike standard kontrakt. Vet at det finnes flere som har fått igjennom at de kan trekke seg fram til etter prøvekjøring på andre biler, men Skoda er kanskje strenge på det?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Magnito

Ja, man bør vel ikke bestille bilen om man er litt i tvil.

Var vel et innlegg her et eller annet sted som viste til at selgerne nå hadde fått streng beskjed om ikke å fravike, etter at noen hadde postet at de hadde fått til dette.

For min del har jeg vel noen uker å tenke meg på inntil jeg idet hele tatt får mulighet til å bestille, og får vel også sett på bilen live på lørdag

Bigdrago

Dere som har bestilt, hvilke rente får dere opp ved evnt. kjøp med lån?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA