Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil/feilmeldinger med bilen

Startet av Sandra87, tirsdag 25. august 2020, klokken 23:27

« forrige - neste »

Sandra87

Hei. Lest at flere har flere feil og feilmeldinger med bilen.

Min hadde en del og har vært inne til oppdatering. Føler ikke verkstedsjefen hørte særlig på hva jeg hadde å si om hva som var feil, men sa at jada alle de tingene du nevner vil bli fikset med denne oppdateringen.

Men, nå er det flere feil/feilmeldinger enn før oppdatering. Skal det være sånn? Hva om man skal selge bilen?

Disse feilene/feilmeldingene har vi hatt de siste par tre månedene:
Pre sense midlertidig ute
Ryggekamera fungerte ikke
Adaptiv cruisekontroll ikke tilgjengelig
Parkeringsbrems feil mange ganger
Feil på tiden når spiller musikk fra Tlf
Klokka går feil ( 3 minutter PR mnd ca)
Plutselig ikke gikk ann å gire
Skiltlys defekt
Piper belte når bilen står i P og ingen sitter i setet
Koble til musikk ( vil ikke koble til ca 3 ganger i uka)
Går ikke ann få på lane assist

Nødstopp
Avstand
Pre sense
Appen

Dette er alt jeg har notert meg på telefonen og syns det begynner å bli litt mye og irriterende.

Sandra87

Og bilen hakker seg bortover når farten er under 15 km/t ca.
Og veldig dårlig lakkjobb foran ved hjulbuene. Så det første gang jeg vasket bilen. Men sikkert for sent å si ifra nå når bilen har gått 17.000

1000kwh

De kan fikse samme feil 2 ganger og så kan du begynne å presse med heving av kjøper. Det fleste bryr seg lite om at de har prøvd både 3 og 4 ganger, men man må stå på kravene.

Ingeniøren

"Min hadde en del og har vært inne til oppdatering. Føler ikke verkstedsjefen hørte særlig på hva jeg hadde å si om hva som var feil, men sa at jada alle de tingene du nevner vil bli fikset med denne oppdateringen."

Den har jeg og hørt men tror du det var ordnet. Litt oppgitt over den norske verstedstand....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektro

Bilen skal ikke hakke, og lakken skal du få utbedret hvis den er dårlig. Det bør være greit å se om det har vært sånn fra fabrikk eller ikke. Og det skal definitivt ikke pipe på belte når ingen sitter i setet, med mindre det ligger noe annet der. Uansett ikke når bilen står i P. Dette regner jeg med at verkstedet er enig i. :)

Skiltlys varsel er en kjent feil. Den er ikke reell, hvis du sjekker lyser antskelig begge lampene bak, og det finnes en software fiks.

Alle feilmeldingene med pre-sense, avstand, nødstopp, lane assist osv. kan inntreffe ved dårlig sikt. Eller hvis veien er ny, mangler merking, eller har blitt endret. Og kommer det én melding, kommer det gjerne flere. Bilen bil varsle om at du er «på egenhånd», det er ikke nødvendigvis noe feil. Hvor ofte skjer det, i hva slags vær, er det på samme sted? Sørg for at du har oppdaterte kart eller be Møller oppdatere dem. Det kan selvfølgelig være noe fysisk galt også, eller behov for kalibrering. På Teslaen måtte jeg få byttet kamera hardware da bilen var rimelig ny.

Feilmelding på parkeringsbremsen kan forårsakes av trege dørhåndtak, har du merket noe til det? Det kan sikkert også i sin tur føre til problemer med å få satt bilen i gir. Kort sagt er det mange ting som kan være følgefeil. Er jo også naturlig å tenke hakkingen i lav fart.. Inntreffer det samtidig? Ville sjekket om bilen faktisk ruller i en slak helling i N når du har meldingen. Ha vinduet åpent og hør om du hører noe skraping/subbing. På moderne biler generelt, og elbiler spesielt, går brekket av og på ganske ofte, som en sikkerhet. Dette kan også skape litt problemer. Jeg har hatt feilmelding på dette på flere biler, oftest i kaldt vær, etter vask ol. Forsvinner meldingen av seg selv etter en kjøretur er det oftest ikke noe å bry seg om. Når det er sagt, er det jo en rimelig konkret melding om noe fysisk som går på sikkerhet og den skal ikke komme gjentatte ganger, da må man finne kilden. Det regner jeg også med at verkstedet vil være enig i.

Ang. ryggekamera, får du aktivert kamera manuelt med knappen? Har det skjedd én gang, flere ganger eller er det hver gang? Klarer du å gjenskape det?

At klokken går feil har jeg opplevd også. Rart, men tror ikke det er mer enn tre minutter. Har ikke brydd meg noe mer om det. At Bluetooth tilkobling ikke skjer automatisk alltid, skjer også her. Da går jeg bare inn på Kilde og velger telefonen på nytt. Virker som det skjer hvis en annen telefon har vært koblet til, eller de to iPhonene som er koblet til befinner seg innenfor rekkevidde samtidig. Enten at begge sitter i bilen, eller at den kobler til den ene først, utenfor huset, så mister den tilkobling men jeg kjører av gårde. Kanskje. Vet ikke, har ikke brukt mye energi på det. Får alltid koblet til manuelt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

janbanan

Klokka kan settes til å stilles atomatisk fra GPS, det gjør du i MMI. Da viser den rett tid..
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

daktari

feilmeldingene med pre-sense, avstand, nødstopp, lane assist kan komme på når man bruker henger, kanskje noe med koblinger til hengerfestet?

Kan også skyldes manglende eller behov for kalibrering av kamera, radar og eventuelt lidar (2019).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: janbanan på onsdag 26. august 2020, klokken 09:40
Klokka kan settes til å stilles atomatisk fra GPS, det gjør du i MMI. Da viser den rett tid..

Bekrefter at min klokke går korrekt nå, det er bilde av en parabolantenne når jeg har på klokkevisning i instrumentdisplayet. Jeg kan aldri huske å ha stilt den selv.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

jonste


Må skille mellom meldinger og feilmelding ved bruk av henger.
Når henger kobles til, blir bilen meget travel med å varsle om hva som er koblet ut pga henger. Der er pre-sense, og generelt alt som bruker sensorer bakover nevnt hver gang. Unødvendige beskjeder kanskje, men de er nå der og plinger.

Har lagt merke til at pre-sense front ikke er så glad i plutselig motsol ut av tuneller. Da kobler den ut noen sekunder. Og varsler selvsagt om dette.

Sliter noen ganger med oppkobling via kablel til carplay. Dette problemet ordner seg med en restart av iCrap, har ikke funnet noe i bilen som løser det.

pst

Sitat fra: Sandra87 på tirsdag 25. august 2020, klokken 23:27
Hei. Lest at flere har flere feil og feilmeldinger med bilen.

Min hadde en del og har vært inne til oppdatering. Føler ikke verkstedsjefen hørte særlig på hva jeg hadde å si om hva som var feil, men sa at jada alle de tingene du nevner vil bli fikset med denne oppdateringen.

Men, nå er det flere feil/feilmeldinger enn før oppdatering. Skal det være sånn? Hva om man skal selge bilen?

Disse feilene/feilmeldingene har vi hatt de siste par tre månedene:
Pre sense midlertidig ute
Ryggekamera fungerte ikke
Adaptiv cruisekontroll ikke tilgjengelig
Parkeringsbrems feil mange ganger
Feil på tiden når spiller musikk fra Tlf
Klokka går feil ( 3 minutter PR mnd ca)
Plutselig ikke gikk ann å gire
Skiltlys defekt
Piper belte når bilen står i P og ingen sitter i setet
Koble til musikk ( vil ikke koble til ca 3 ganger i uka)
Går ikke ann få på lane assist

Nødstopp
Avstand
Pre sense
Appen

Dette er alt jeg har notert meg på telefonen og syns det begynner å bli litt mye og irriterende.
Du kan selvfølgelig velge hvilket som helst Audi-verksted til å utbedre garantiarbeid.
Hvis du føler at din forhandler / verksted har dårlig kompetanse på e-tron kan det kanskje være lurt å vurdere et annet ( kanskje større ) verksted - i alle tilfelle er det verkstedet som kan gjøre noe med de feilmeldingene du opplever ( og ikke dette forumet ).
Det skal selvfølgelig ikke komme ( gjentatte ) feilmeldinger fra en bil som er i orden.
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Sandra87

Takk for alle svar. Er jo Audi jeg har kjøpt bilen hos, så de burde jo ha peiling. Men har vel mer med verkstedsjefen å gjøre kanskje. Men skal prøve Audi i nabobyen, og se om det blir gjort noe/hjelper da.

Skiltlys defekt var bare en feilmelding tror jeg, sjekket ikke den dagen. Men sjekket dagen etterpå og da fungerte det. Gidder jo snart ikke sjekke om det virkelig er feil.

Angående klokka så får jeg gjøre som skrevet. Håper det ordner seg da.

Jeg bruker ofte knappen til 365- kamera (orker ikke alltid høre på alle pipelyder, så den skrus både av og på 😂) , så den fungerer. Bare et par ganger den ikke har fungert. Blir som lane assist, at det brått ikke går ann å skru på. Syns bare det er så rart, på en Audi som tross alt koster litt.

Alle feilmeldinger som gjelder assistensystemer må man kanskje leve med. Virker som alle har det.

Det med tilkobling av musikk er veldig irriterende. Samme med lakken, skal ikke være sånn. Og tviler på at de innrømmer at lakken var sånn når vi fikk den. Utrolig de ikke oppdaget det på den viktige og veldige nøyaktige og fine (selger sine ord) klargjøringa.

Hatt en Volvo i 5 år, 2 år gammel når vi kjøpte den. Aldri hatt noen problemer med verken ryggesensor, tilkobling til musikk eller ulike assistensystemer. Men ikke så mange av de som i audien så klart. 

Men kjenner jeg er litt lei. Kjøpte faktisk ny bil for å slippe å dra på verksted hele tiden. Har nok av andre ting å bruke tiden på

Nicolas Charrier

Hei

Jeg har en Audi 55 e-tron fra 2021. Når temperaturen kryper under 0 grader starter problemer med sentrallås systemet. Ofte vil ikke førerdøren låses opp og lar seg ikke åpne fra utsiden. Da må man inn via passasjerdøren og åpne førerdøren fra innsiden. Dette skjer kun når det er minusgrader.
Er det noen som har opplevd lignende problemer og finnes det en løsning på dette?

Øyvis Prøyvis

Jeg har ikke opplevd dette med mine biler, men umiddelbart høres det ut som om det er vann i låsemekanismen og at dette fryser. Har vinduet stått oppe/på gløtt en gang det regnet?
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA