Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skvulpelyd ved stopp og start

Startet av Louise, mandag 24. august 2020, klokken 19:54

« forrige - neste »

Louise

Jeg har i dag oppdaget en lyd som høres ut som væske i bevegelse på høyre side av bilen. Det høres ut som væske som skvulper frem og tilbake. Lyden kommer omtrent kun ved start og stopp. Lyden kommer f eks ikke når jeg kjører over fartshumper. Noe lyd i sving, men altså mest i ganske rolig fart når bilen starter og stopper. Jeg ser ingen lekkasje under bilen, finner ingen fukt inni bilen. Noen som har opplevd dette, og har en ide om hva det kan være? Tar selvsagt kontakt med verksted for å undersøke.

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

Louise

OK. Er det en omfattende ting å få ordnet? Det høres ut som det kommer i underkant av dørene. Kanskje mest foran.

jkirkebo

Sitat fra: Louise på mandag 24. august 2020, klokken 19:54
Jeg har i dag oppdaget en lyd som høres ut som væske i bevegelse på høyre side av bilen. Det høres ut som væske som skvulper frem og tilbake. Lyden kommer omtrent kun ved start og stopp. Lyden kommer f eks ikke når jeg kjører over fartshumper. Noe lyd i sving, men altså mest i ganske rolig fart når bilen starter og stopper. Jeg ser ingen lekkasje under bilen, finner ingen fukt inni bilen. Noen som har opplevd dette, og har en ide om hva det kan være? Tar selvsagt kontakt med verksted for å undersøke.

Gjenglemt brusflaske under ett av setene? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Louise

Nei, dessverre. Skulle virkelig ønske det var så enkelt.

Wibla

Har du takluke? (jeg eier ikke e-Up, vet ikke om det er standard eller ei), men isåfall så kan det være noe tett drenering ut av kanalene, da vil det samle seg vann. Dette er vanligvis enkelt å fikse :)
2018 Tesla Model S 75D

Elmo

Sikkert vann inni dørbladet pga tett drenering.  Titt under døra og stikk en syl forsiktig i alt som ser ut som hull.
Ofte er dreneringen ett eller flere avlange "slisser" ytterst mot falsen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Louise

Sitat fra: Elmo på tirsdag 25. august 2020, klokken 09:31
Sikkert vann inni dørbladet pga tett drenering.  Titt under døra og stikk en syl forsiktig i alt som ser ut som hull.
Ofte er dreneringen ett eller flere avlange "slisser" ytterst mot falsen.
Prøvde det, men tror ikke vannet er der. Det kommer foran på høyre side. Kjente etter under matten, men kunne ikke kjenne fukt. Ser også tørt ut under og under panseret. Så kom jeg på en teori: vann i dekket? Litt usikker på om jeg bør løfte bilen opp med jekk for å undersøke dekket. For om det ikke er der vannet er, vil det jo få fritt fall innover i bilen. Men det kan samsvare med lyden av "bølgesvulp". Er det en mulighet?

Amatøren

#8
Tett drenering fra klima?

Opplevde det ved noen anledninger på en Audi A6 vi hadde. Veistøv som tettet enden av slangen.

A6en hadde en hylse i enden av slangen som var flatpresset så det var nesten ikke åpning for å ikke suge inn noe særlig 'faks luft' som ikke var nedkjølt eller passert pollenfilteret. Når så veistøv ble suget inn og traff kondensvann så klumpet det og det ble tett.

Fikk da også lettere kondens på innsiden av frontruten.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Louise

Bilen skal inn neste uke, så får jeg se. Satser på noe som er overkommelig økonomisk. Synd å si det, men etter 6 år med denne bilen, savner jeg virkelig min driftsikre Toyota Yaris.

epifant

Det skvulpet i min tidligere bruksbil også. Der var det gammelt løv som tettet dreneringshullene under frontruta og dannet et lite basseng under plastdekselet.
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

RJK

Sitat fra: Louise på tirsdag 25. august 2020, klokken 11:56
Sitat fra: Elmo på tirsdag 25. august 2020, klokken 09:31
Sikkert vann inni dørbladet pga tett drenering.  Titt under døra og stikk en syl forsiktig i alt som ser ut som hull.
Ofte er dreneringen ett eller flere avlange "slisser" ytterst mot falsen.
Prøvde det, men tror ikke vannet er der. Det kommer foran på høyre side. Kjente etter under matten, men kunne ikke kjenne fukt. Ser også tørt ut under og under panseret. Så kom jeg på en teori: vann i dekket? Litt usikker på om jeg bør løfte bilen opp med jekk for å undersøke dekket. For om det ikke er der vannet er, vil det jo få fritt fall innover i bilen. Men det kan samsvare med lyden av "bølgesvulp". Er det en mulighet?

Det er vel rimelig lett å teste om det er i dekket. Bare finn tak i en hammer, og bank litt i siden, og hør om lyden nederst er tydelig med stump, og oppe langt mer hul. Dog, har liten tro på at et dekk skal dra inn så mye vann uten at du merker at det lekker luft også, og stadig må etterfylles. Om ventil da hadde stått nederst, ville du fort hørt om trykkluften gikk i vannfyllt område.

Har langt mere tiltro på det med løv og skitt som har tettet, og så har vann samlet seg i et hulrom, slik som f.eks. Epifant nevner. Min forrige bil, en Opel Vectra som uansett skulle på dynga da jeg ikke så den som salgbar med de feil jeg kjente til, ble stående en stund før jeg fant ut at det var på tide. På den hadde det gått tett, og vann rant inn på passasjersiden, og laget en skikkelig vanndam, som hadde blitt så stor at det rant over til fotbrønnen i passasjersetet.

Siden jeg heller ikke fikk start på den etter at den hadde stått etpar måneder, så var det like godt å ringe NAF, og sende den med de til høggern. I motsetning til mitt forrige skrapeprosjekt, så ble det ikke denne gangen spørsmål om den var til salgs, og hva som var feil ellers. De er vel vanligvis realitvt flinke til å vurdere om det er bedre å gi vrakpanten + litt, og så fikse opp for videresalg. Den var tydelig ikke verdt å vurdere...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kaiat

Hadde tilsvarende lyd på en Renault jeg hadde. Der var det brukt noe slags støydempende vatt eller lignende i hjulbuene bak innerskjermen som var pakket inn i plastikk. Vel, av en eller annen grunn var det kommet en rift i plastikken. Dette gjorde til at plastikken fylte seg med vann som så skvulpet rundt. Stakk bare hull på plastikken, så var den saken ordnet. I dette tilfellet var det også slik at denne posen med støydempende vatt var rett under dreneringsslangen fra soltaket, så alt vannet fra det rant over posen.


carster

Dette har vi hatt flere ganger på vår E-up. Tett drenering i kammer i framkant av torpedoveggen. Noe de skal sjekke på service. Den ene gangen fikk vi inn flere cm vann stående i fotbrønnen på høyreside. Stakk en pinne ned i kammeret i motorrommet og da åpnet det seg og vannet flommet ut.
2022 ID.4 GTX
2017 e-Golf FL (solgt)
2015 e-UP

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA