Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Service etter garantitiden?

Startet av mathiaeg, søndag 23. august 2020, klokken 09:57

« forrige - neste »

mathiaeg

Lurer på om noen har formening om det er nødvendig å følge serviceintervallene til punkt å prikke på en 2014 e-up!. Siste service ble tatt i fjor høst inkl. bremsevæskeskift. Nå skal bilen på EU-kontroll og jeg lurer på om jeg skal gidde å bruke 2000,- på service i tillegg. Hva tenker/gjør dere?

TB

#1
Service handler i stor grad om å betale noen for å sjekke at alt er i orden.
Så lenge garanti gjelder vil det gjerne være et krav fra produsenten å gjennomføre regelmessig service, men det må også være en sammenheng mellom manglede service og den feil som skal rettes på garanti. Et eksempel vil være at feilen har vært der lenge, og dermed blir dyrere å rette. Om service ikke er gjennomført vil en stå svakere enn om den er gjennomført.

Ved at garanti ikkje lengre gjelder, kan du selv gå over de ulike punkter og sjekker at alt er i orden, så kan du trolig spare pengene.

Selv tok jeg service med lengre mellomrom på en eldre fosilbil som ikke ble kjørt så langt.

Et siste spørsmål er om det er enklere å selge en bil som har komplett service historikk. Her har det nok større betydning for nyere og dyrere biler. Har du tenkt å beholde bilen flere år fremover så vil det neppe utgjøre noen forskjell av betydning på salgsprisen.

Nå skal det sies at service pris på e-UP er langt hyggeligere enn de fleste andre merker. Har erfaring med trillingene, og der koster service mer enn på e-UP.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

Jeg skal selv har EU-kontroll på en 2014-modell (Trilling) og har ikke tenkt å ta service på denne da alt synes å være i orden. Skulle det det dukke opp noen problemer/feil så får jeg nok tilbakemelding om det på kontrollen vil jeg tro.

Forøvrig er det nok en gang viktig å minne om at garanti og rettigheter etter loven, reklamasjon, er to helt forskellige ting, men blandes/byttes ofte om!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Kjøpte e-Up ny i 2013 og har aldri hatt den inne for inspeksjon. Pengene spart på det gjør at vi kan prise den konkurranse dyktig ved eventuelt salg

Har selv stelt bremsene ved tilbakemontering av sommerdekk. Ellers er det jo ikke noe å gjøre på disse bilene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: mathiaeg på søndag 23. august 2020, klokken 09:57
Lurer på om noen har formening om det er nødvendig å følge serviceintervallene til punkt å prikke på en 2014 e-up!. Siste service ble tatt i fjor høst inkl. bremsevæskeskift. Nå skal bilen på EU-kontroll og jeg lurer på om jeg skal gidde å bruke 2000,- på service i tillegg. Hva tenker/gjør dere?

Jeg vil si at det er svært viktig at du tar service, selv om garantien er utgått. EU-kontroll er IKKE service, og det er mange ting den ikke i det hele tatt kontrollerer som er viktig for å være sikker på at intet er i ferd med å ryke. Dessuten, tilstand på bremsene er best å sjekke nå, så kanskje kan skivene slipes rene for overflaterust, fremfor at du får mangellapp og må bytte skivene i stedet. Det kan fort bli dyrt.

Det som er det store spørsmålet, er om du betaler andre for å gjennomføre servicen, eller er kapabel til å gjøre det selv, og som flere peker på, om du har tenker på å beholde den til den går på dynga eller skal selges videre.

Det er riktignok ikke mye du får gjort med elmotor og batteri, og endel av det andre som er elbilspesifikt. Derimot så skal hjuloppheng, fjæringer, dempere og bremser sees etter, og smøres opp det som smøres skal. Og samtidig så bør du se over karrosseriet og tilsvarende før du tar den til EU-kontroll, slik at du kan fikse det du ser før du får påpakninger.

Er dette noe du kan ordne selv, Så bør du likevel være systematisk nok til å lage deg et eget "servicehefte" som viser dato og tid når ting er sjekket, og markere om dette er OK eller utbedret, alternativt må tas med verksted. Legg ved kvittering fra verksted for å vise at slike punkter er utbedret, eller kvittering på deler om du har reparert selv samt før på skjemaet dato når fikset.

En eier som kan "bevise" at ting er sjekket og eventuelt utbedret, vil oppnå bedre pris ved ettersalg, enn den som bare påstår slikt. Selv ville jeg hatt langt større tillit til en bil tatt vare på av en nøye eier/entusiast/hobbymekaniker eller mekaniker som fikser egen bil og kan vise til alt som er gjort, en en bil som er levert til service hvert år.

Men begge deler er langt bedre enn en bil der man ikke kan bevise/sannsynliggjøre at den er skikkelig ettersett, da man mistenker at det da bare er tidsspørsmål før noe kostbart ryker.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA