Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

11kW lader

Startet av Kim-, fredag 21. august 2020, klokken 20:39

« forrige - neste »

Kim-

Har noen bestilt og eller vet om den 11kW laderen kan brukes på 230V IT?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Daniel_0007

Nei regner med det er den samme som er i kona https://elbilforum.no/index.php?topic=50022.msg867546#msg867546

Per dags dato så er det vel kun model 3 som kan lade 11kw på 230 it 3 fas.
Model 3 2019 LR Rwd

Kim-

Takk for svar. Selgeren garanterte at den ville lade på 11kW på 230v, men da han blandet kW og kWh ble jeg skeptisk til svaret og «garantien» hans.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Kim-

Selger ringte meg opp, og sa han hadde gitt feil info om laderen. Han sa nå at for å utnytte 11kW må man ha 400V anlegg.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Thomas_so

Overtok nettopp min polske 2020 E-niro med 11kW lader.
Nei, man får ikke utnyttet 11kW på 230V IT
MEN den støtter 32A 1-Fas, så du får 7.4kW på 230V
ifølge et nederlansk forum har disse bilene 3stk 3.6kW ladere, som da kobles 2stk i paralell for å gi 7.4kW på 230V, mens på 3-Fas 400V/16A har man alle laderene i drift og får da 11kW

for å utnytte ALLE modus av bilen og laderen, må man faktisk ha en 22kW(400V/32A-3Fas) ladekabel; dette er fordi man må støtte å kjøre 32A på lederene selv om man kjører 1-fas, mens man trenger alle pinnene for å kjøre 3-Fas.

Jeg kjøpte en menneskes kabel av denne typen og gjorde første lading med 7.4kW med min Salto 572 lader.
2022 MG 5 Lux
2018 Kia Soul Excl.
x 2017 Hyundai Ioniq
x 2020 Kia E-Niro Exclusive
x 2016 Nissan Leaf Nordic Ed. 30kwh

gunsig

Med 32a kurs til ladestasjon, vil man da få 7, 4kw uavhengig av om det er 1-fas eller 3-fas kurs man har der?

Erik Ola Ulvestad

#6
Sitat fra: gunsig på tirsdag 08. desember 2020, klokken 12:27
Med 32a kurs til ladestasjon, vil man da få 7, 4kw uavhengig av om det er 1-fas eller 3-fas kurs man har der?
Kjem an på om du har IT eller TN nett.
Har du 230V IT nett i heimen og ikkje klarar å bruke hverken full symmetrisk 3fas eller kvasi open delta (2 fasar til ladetrinn, 3dj fas til N) i bilen , så er det maks 1fas 32A, 7.4 kW, ja.
Med 400V TN kan du få 3 x 16 A, 11kW.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

gunsig

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 08. desember 2020, klokken 18:05
Sitat fra: gunsig på tirsdag 08. desember 2020, klokken 12:27
Med 32a kurs til ladestasjon, vil man da få 7, 4kw uavhengig av om det er 1-fas eller 3-fas kurs man har der?
Kjem an på om du har IT eller TN nett.
Har du 230V IT nett i heimen og ikkje klarar å bruke hverken full symmetrisk 3fas eller kvasi open delta (2 fasar til ladetrinn, 3dj fas til N) i bilen , så er det maks 1fas 32A, 7.4 kW, ja.
Med 400V TN kan du få 3 x 16 A, 11kW.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

Har 230v IT :)
Men 3fas-laderen i bilen og ladestasjon klarer da å snakke sammen og konkludere med at her skal de hente ut 7,4kw via 1fas høres det ut som.

Da er jeg fornøyd og alt er tipp topp  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA