Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Kona i 1000 km test

Startet av elektrolux, mandag 17. august 2020, klokken 08:01

« forrige - neste »

elektrolux

3 tilfeldig utvalgte Kona ble kjørt på bane i simulert bykjøring og alle kjørte over 1000 km uten å lade.

Bilene brukte under 700 Whr/km noe en ellers kun ser på små 2 og 3 hjulere.

https://motor.no/dekra-elbil-hyundai/klarte-over-100-mil-simulert-bykjoring/177455
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Bør nevnes at det er på totalt flat bane og det var opp mot 30 varmegrader.

Men et meget godt resultat. Det burde en jo forvente av en bil med så bra rekkevidde under normale kjøreforhold.

Synes dog slike tester gir folk som kun leser overskrifter urealistiske forventninger til rekkevidde. Om akkurat disse bilene med akkurat disse menneskene hadde kjørt i Oslo sentrum i vanlig trafikk, tror jeg ikke de hadde kommet over 1000 km noen av dem.....

daktari

Simulert vs real life... høres ut som hypermiling. For å følge trafikken i en by må man gi på litt mer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på torsdag 20. august 2020, klokken 09:04
Simulert vs real life... høres ut som hypermiling. For å følge trafikken i en by må man gi på litt mer.

Kan vel ikke karakteriseres som hypermiling, selv om det kan ligne veldig. Her er det flere sjåfører, innlagte pauser og "start/stopp i trafikken, og ikke jevn, lav fart som ved hypermiling, som sikkert hadde gitt enda bedre rekkevidde.

For de fleste av oss er ikke rekkevidde i bytrafikk veldig kritisk, om ikke rekkevidden allerede er veldig lav. Det vi er mest opptatt av er rekkevidde langs veier der farta gjerne går i 80+, gjerne også endel langs motorvei, frem til første stopp eller vi når målet våres. Dersom rekkevidden er kortere enn det vi trenger, så er det ladefart, og spesielt der vi må lade flere ganger. Da blir fort spørsmålet hvilken hastighet kan man holde for ikke å tape rekkevidde per minutt inkludert ladestopp på veien.

Biler som skal kjøres langt, skal helst tåle 130 km/t, og lade så raskt at en kort pause rekker for å komme til neste sted der man må lade neste gang. Da rekker det ikke om man må dempe marsjhastigheten for å komme raskest frem. Og kjører man mye utenlands, og spesielt gjennom Tyskland og Autobahn, skal gjerne "beste fart" være endel høyere, gjerne i rundt 160-190 km/t.

Men klart, for de fleste her til lands så er 80 og 90-veier fort det vanlige, og med mye kjøring i bynære områder der det fort faller ned til 50 og lavere, og lite av strekningen går i 110 km/t, så blir faktisk denne rekkevidden mer interessant. Kona er tross alt en såpass liten bil, at det bare er et fåtall av oss som drar den med seg på ferietur med full oppakning, og oppsøker veiene forbi Sverige, Danmark og Tyskland.

Men kan garantere at den passer til det og, om du klarer deg med plassen i denne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

For min del er rekkevidde på reell bykjøring kortere enn på langtur langs norske landeveier. Bytrafikk med mye stopp, aksellerasjon i lyskryss, bremsing inn mot kryss osv. gir høyere forbruk enn jevn kjøring i 60-80 km/t som er typisk på langtur. I tillegg kjører jeg med AC/varme på også i byen, og det trekker også mer energi pr. km. enn på langkjøring pga. den lave snitthastigheten i by.

Med simulert bykjøring der jeg selv kunne velge hvordan og når jeg skal bremse og "gi gass" så kunne jeg nok fått lavt forbruk.

Slike ideelle banetester har veldig begrenset verdi.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Sitat fra: RJK på torsdag 20. august 2020, klokken 20:08
Sitat fra: daktari på torsdag 20. august 2020, klokken 09:04
Simulert vs real life... høres ut som hypermiling. For å følge trafikken i en by må man gi på litt mer.
Og kjører man mye utenlands, og spesielt gjennom Tyskland og Autobahn, skal gjerne "beste fart" være endel høyere, gjerne i rundt 160-190 km/t.
Kun 25% av tyske motorveier har fri fart og alle steder er anbefalt fart maks 130 km/t. Egen erfaring tilsier at selv på steder med fri fart så er det såpass mye trafikk at dette med fri fart blir litt teoretisk.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på fredag 21. august 2020, klokken 08:59
Sitat fra: RJK på torsdag 20. august 2020, klokken 20:08
Sitat fra: daktari på torsdag 20. august 2020, klokken 09:04
Simulert vs real life... høres ut som hypermiling. For å følge trafikken i en by må man gi på litt mer.
Og kjører man mye utenlands, og spesielt gjennom Tyskland og Autobahn, skal gjerne "beste fart" være endel høyere, gjerne i rundt 160-190 km/t.
Kun 25% av tyske motorveier har fri fart og alle steder er anbefalt fart maks 130 km/t. Egen erfaring tilsier at selv på steder med fri fart så er det såpass mye trafikk at dette med fri fart blir litt teoretisk.

Skal man tro de som kjører mye nedover, så er det absolutt mulig å dra på med fart, ihvertfall om man ikke treffer på rushtrafikken. Det er derfor tragisk at batteriene tømmes så fort når man vil dra på. Får knapt 2 timer på TMS/TMX D100 før man må lade.

Men jeg har knapt truffet noen få km da jeg kjørte fra Flensburg og retning Scandinavian Park shoppingsenter. Rakk å teste at bilen lett skvatt opp i 160 km/h, før jeg måtte dempe farten pga slutt på fri fart sone, og jeg måtte svinge av veien. Så erfaring med hvordan det faktisk er der, kan jeg ikke si at jeg har selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA