Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EV320

Startet av Stikkkontakt, onsdag 12. august 2020, klokken 11:46

« forrige - neste »

Tellus

Interessant.

Rart at dette ikke har vært markedsført som en generell feature ved 2021 modellen. Mener å ha lest at dagens I-Pace har hardware for å kunne lade på maks 107 kW så hvis dette med 120 kW lading er korrekt så må Jaguar ha byttet noe i ladesystemet i bilen.

Blir uansett veldig spennende å se hva salgs informasjon som faktisk er korrekt. Foreløpig tar jeg dette med en liten klype salt i og med at det ikke kommer fra Jaguar sentralt.

Ellers ser jeg de har en Advanced variant til under 630K som inneholder det meste fornuftige utstyret. Den burde selge veldig bra.

Kires

Litt av «problemet» er veldig høy pris på hengerfeste hos Jaguar. De skal ha 19k for det, så kommer vinterhjul i tillegg. Da er man fort på 670k for mellom versjonen. Virker ikke som det er mye rabatter å få?
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. august 2020, klokken 18:42
Interessant.

Rart at dette ikke har vært markedsført som en generell feature ved 2021 modellen.

Begrensinger i lading pr idag er knyttet opp til LG Chems avtale med JLR. Det er LG Chem som holder igjen. JLR er i kontinuerlig dialog ang dette og det er mulig det har kommet et gjennombrudd.

Tellus

Det er selvfølgelig HW begrensinger i bilen også. Har som sagt lest at denne skulle være 107 kW, men det kommer ikke fra noen offisiell kilde.

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. august 2020, klokken 21:26
Det er selvfølgelig HW begrensinger i bilen også. Har som sagt lest at denne skulle være 107 kW, men det kommer ikke fra noen offisiell kilde.

Jeg tenkte først og fremst på det snevre temperaturvinduet og korte tiden 100kw tillates. Om det er 120kw på EV320 og 107 på dagens biler har den selvsagt en ny hardware.

RJK

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 18. august 2020, klokken 19:58
Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. august 2020, klokken 18:42
Interessant.

Rart at dette ikke har vært markedsført som en generell feature ved 2021 modellen.

Begrensinger i lading pr idag er knyttet opp til LG Chems avtale med JLR. Det er LG Chem som holder igjen. JLR er i kontinuerlig dialog ang dette og det er mulig det har kommet et gjennombrudd.

Dette er selvsagt en ulempe med å kjøpe fra en ekstern leverandør, fremfor å styre dette inhouse. Men for en liten bilprodusent, så er vel dette en "kostnad" man velger, da alternativet blir endel dyrere før man kommer opp i et visst volum.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Tror de har bytte fra LG til Samsung batteri - det løser sikkert den floken.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Stikkkontakt

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 19. august 2020, klokken 09:52
Tror de har bytte fra LG til Samsung batteri - det løser sikkert den floken.

Ifølge i-pace-bloggeren Abu Dhabi Dude har man kommet til enighet med LG om å øke ladehastigheten til 120kw. Det er det bilen er laget for. Først må bilen oppgraderes til TCU 19.2 før den nye batteriprogramvaren kan installeres.


Electric cars in Norway

#24
HelEl :+1: :+1: takker for info :+1:

Her i denne 18 timers gml Dinside.no artikkel  forklares den nye lavere prisen på en god måte. Se bilder og lenke under. Et meget klokt grep for å tilpasse seg dagens elbil situasjon, slik jeg ser det. Veldig gode biler, de jeg har kjørt.

Håper også hengerfeste hos Jaguar blir billigere, som nå koster 19k ifølge et innlegg overfor.

Dette mener jeg nå må være et av markedets beste nybil kjøp :+1: Smart trekk av Jaguar :+1:

https://www.dinside.no/motor/110000-kroner-billigere/72751173

Espen Hugaas Andersen

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/70Xp2V/jaguar-slipper-billigere-i-pace

Som jeg skrev i kommentarfeltet der, det er egentlig veldig rart om de har byttet ut motorene til mindre motorer. Det ville være ca null forskjell i kostnad.

Antar dette enten er en SW-begrensning, eller at dette er 2. sortering av motorene. Det siste kan egentlig forklare at det er limited edition, om de f.eks har fått bedre kontroll på motorproduksjonen nå, og det ikke vil produseres flere motorer som ikke takler full effekt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Maxwell_400

Hengerfestet er levert av Brink og koster rundt GBP 500,- og selve monteringsjobben er stipulert til ca. 1 time så 19K er overpriset ja.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Stikkkontakt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. august 2020, klokken 10:00
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/70Xp2V/jaguar-slipper-billigere-i-pace

Som jeg skrev i kommentarfeltet der, det er egentlig veldig rart om de har byttet ut motorene til mindre motorer. Det ville være ca null forskjell i kostnad.

Antar dette enten er en SW-begrensning, eller at dette er 2. sortering av motorene. Det siste kan egentlig forklare at det er limited edition, om de f.eks har fått bedre kontroll på motorproduksjonen nå, og det ikke vil produseres flere motorer som ikke takler full effekt.

Har det vært mye motorhavari på I-Pace? Det har gått meg hus forbi.
Men ja. Motorene er de samme.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 20. august 2020, klokken 10:32Har det vært mye motorhavari på I-Pace? Det har gått meg hus forbi.
Men ja. Motorene er de samme.
Har ikke påstått at det har vært motorhavari. Men akkurat hvor mye effekt man får ut av en elmotor kommer til stor grad an på hvor nøyaktig den er maskinert og satt sammen. Det er helt klart en mulighet at motorene som benyttes her ikke klarte å oppnå 400 hk i benk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ardevd

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. august 2020, klokken 10:42
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 20. august 2020, klokken 10:32Har det vært mye motorhavari på I-Pace? Det har gått meg hus forbi.
Men ja. Motorene er de samme.
Har ikke påstått at det har vært motorhavari. Men akkurat hvor mye effekt man får ut av en elmotor kommer til stor grad an på hvor nøyaktig den er maskinert og satt sammen. Det er helt klart en mulighet at motorene som benyttes her ikke klarte å oppnå 400 hk i benk.

JLR Engineering har ihvertfall fortalt meg at motorene helt fint kan yte mye mer enn 400hk. De ville derimot være sikre på at de kunne gi maks effekt fra 0-100 km/t x 10 uten at effekten skulle bli redusert som følge av varmeutvikling og da landet de på den effekten vi har i dag.

Ville ikke vært bekymret for motorhavari.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA