EV320

Startet av Stikkkontakt, onsdag 12. august 2020, klokken 11:46

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ardevd på torsdag 20. august 2020, klokken 10:57JLR Engineering har ihvertfall fortalt meg at motorene helt fint kan yte mye mer enn 400hk. De ville derimot være sikre på at de kunne gi maks effekt fra 0-100 km/t x 10 uten at effekten skulle bli redusert som følge av varmeutvikling og da landet de på den effekten vi har i dag.

Ville ikke vært bekymret for motorhavari.
Om det stemmer så peker det mer i retning av SW-begrensning. Interessant å se om de kan låses opp mot betaling eller jail-breakes.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 19. august 2020, klokken 14:28
Ifølge i-pace-bloggeren Abu Dhabi Dude har man kommet til enighet med LG om å øke ladehastigheten til 120kw. Det er det bilen er laget for. Først må bilen oppgraderes til TCU 19.2 før den nye batteriprogramvaren kan installeres.
Dvs at de gamle bilene også oppgraderes til 120kW?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Uansett om motorene er de samme blir det jo litt som i fossilbilverden der de ofte bruker samme motor på forskjellige HK uttak for å kunne selge bilen til differensiert pris. Gitt at Jaguar tjener penger på 600' vil de heller selge den billige varianten enn at en konkurrent får et salg bare fordi de har bil i kundens prisklasse. Om motorene faktisk er forskjellige eller ikke har relativt lite å si, Jaguar gjør sine beslutninger ut ifra om det lønner seg å bytte motorer eller bare SW begrense de.
Audi har jo begynt med det samme bare motsatt rekkefølge med e-tron 60S (puttet inn enda en motor), Tesla har performance og SR utgaver og lager alle biler med FSD (uten at man trenger kjøpe det), VAG og Ford kommer nå med forskjellige str på batteri, hjultrekk og ytelser. Akkurat som på fossilbilene ønsker man å differensiere pris i forhold til ytelse, hjultrekk og utstyr slik at man kan tiltrekke seg alle potensielle kjøpere.

Model 3 LR AWD kan man med software nå låse opp til å få raskere ytelser enn Model 3 Performance, men så har det jo også tatt noen år før tredjepart har fått det til. Tviler på at det samme skjer med I-pace med det første, kundepotensialet for tredjepart er relativt lite i forhold til Model 3.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Stikkkontakt

Motorene benyttes også i i-Pace racingserien. Der booostes de vel ca 30% over en kortere periode.

Electric cars in Norway

Jeg har heller ikke på andre diskusjonsfora som reddit eller på Youtube merket meg at motorhavari har vært et tema.. 

Og det ville vært postet mye om dette dersom det var motorhavari. 

Tellus

Garantert samme motorer.

Dette ser kun ut til å være en en rabattordning hvor Jaguar fortsatt håper et signifikant antall kunder fortsetter å kjøpe 400 modellen. Ganske opplagt at Jaguar ikke tror de kan selge hele produksjonen og trenger noe for å stimulere salget. Ved å introdusere denne modellen som en tidsbegrenset kampanje kan de når som helst trekke den ut av markedet igjen. De kunne selvfølgelig bare rabattert 400 modellen med ca 100K, men da er det nok langt vanskeligere å øke prisene igjen. Dessuten reduseres nå evnt. missnøye hos de som allerede har kjøpt bil.

Med 3-fase lading 40-20-40 baksete og raskere lading er det ikke så mye å utsette på I-Pace lengre. At hengerfestet koster 20K spiller nok ingen stor rolle for potensielle jaguarkunder. En dobling av trekkvekten ville vært mye viktigere.

Øystein Hermansen

Hvis det er samme hardware i EV320 og EV400, og begrensningen bare ligger i software, så kan det ikke være for å øke inntjeningen.  Det vil jo koste like mye for JLR å bygge EV320 som EV400 versjonen.  Og prisøkningen var jo begrunnet med endring i valutakurs og ingen/lite inntjening for JLR i Norge.  I UK er jo prisen på 2021 og 2020 modellen av EV400 ikke så forskjellig sist jeg sjekket. 

Så sant hardwaren er identisk (med unntak av 3-fase 11kW ladning og ny infotainment) så må det være markedsmessige årsaker til at de har laget en EV320 model som selges for en rimeligere pris.

Er det noen som har sett priser på EV320 i andre land?

Tellus

Hvis Jagur  mener de kun makter å selge totalt 12.000 EV400 med dagens prismodell så håper de nok på å selge noe sånt som 8.000 EV400 og 12.000 EV320 med den nye modellen.

Da er sikkert bedriftsøkonomien i dette hyggelig uansett.

Hvis de derimot ender opp med 1.000 EV400 og 15.000 EV320 så er det ikke sikkert det går opp, men da kan de jo stoppe dette tilbudet og finne på noe annet.


turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Sitat fra: Øystein Hermansen på torsdag 20. august 2020, klokken 13:11
Hvis det er samme hardware i EV320 og EV400, og begrensningen bare ligger i software, så kan det ikke være for å øke inntjeningen.
Inntjeningen (fortjeneste) pr bil vil selvfølgelig bli lavere, men de regner vel med at inntjeningen totalt vil øke når de får solgt flere biler.
Hvorfor velger ikke Jaguar en mindre motor? Kanskje de beregner at det vil koste mer i form av testing osv i forhold til besparelsen på x antall gram med kobber spart osv. Er tross alt bare snakk om 80hk, model 3 LR AWD har fått ca 50hk (?) ekstra ved hjelp av OTA oppdateringer fra tidlig i 2019, så antall hk er lett (for produsent) å endre med software.

Jeg tror Jaguar vil slite med å selge EV400 i Norge til 750' så lenge EV320 er i salg. Samtidig må vi huske på at Jaguar ikke er et billigmerke i andre land (i Norge er 600' en ganske folkelig pris på bil/SUV) og for "luksuskundegruppen" (som bilen tilhører i utlandet) er det for noen viktig å ha den største motoren (evt dyreste utstyret osv) uavhengig om de faktisk bruker det. Tror ikke det var mange i Norge som kjøpte nye familiebiler med 0-100 på under 7 sek til 600' før elbilenes inntog, så vi som elbileiere har nok blitt ganske så bortskjemt.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Sitat fra: chargedup på torsdag 20. august 2020, klokken 14:29
Jeg tror Jaguar vil slite med å selge EV400 i Norge til 750' så lenge EV320 er i salg.
Dette er jo akkurat det samme som vi så med HK avgift tilpassede modeller. Samme bil, men elektronisk begrenset. Folk valgte stort sett den billigste. Vi ser jo at de fleste aksepterer en tregere bil for 100-150k kroner. Salget av etron 50 beviser jo greit dette, der er jo og rekkevidden vesentlig dårligere.

150k er godt betalt for 1,6 sek dårligere aks, 20km/t lavere toppfart og 200Nm mindre dreiemoment.

Men det frister ikke å bytte, etter 4 biler på rad med 0-100 på <= 5 sek...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Oddaa

Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. august 2020, klokken 14:52
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. august 2020, klokken 14:29
Jeg tror Jaguar vil slite med å selge EV400 i Norge til 750' så lenge EV320 er i salg.
Dette er jo akkurat det samme som vi så med HK avgift tilpassede modeller. Samme bil, men elektronisk begrenset. Folk valgte stort sett den billigste. Vi ser jo at de fleste aksepterer en tregere bil for 100-150k kroner. Salget av etron 50 beviser jo greit dette, der er jo og rekkevidden vesentlig dårligere.

150k er godt betalt for 1,6 sek dårligere aks, 20km/t lavere toppfart og 200Nm mindre dreiemoment.

Men det frister ikke å bytte, etter 4 biler på rad med 0-100 på <= 5 sek...
Med hk tilpasset avgifter så var det råd å forstå at det ble stor prisforskjell/ besparelse. Staten ble den tapende part. Her selger de vel egentlig det samme produktet til en lavere pris? Produsenten blir den tapende part.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Electric cars in Norway

#42
Og nå fikk jeg nettopp kundemail fra Jaguar om denne lekkerbisken av en bil :+1: :+1:

Jeg tror Jaguar kommer til å selge mye av denne og det er en svært god pris slik jeg ser det.

Lenke under fra den eposten til kampanje nettsiden jeg har lagt bilder av under.

https://www.jaguar.no/kampanjer/limited-edition?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=EV320&utm_content=content

hemi

forbruker som akkuratt har kjøpt blir tapende part

produsent får solgt flere biler og slipper gå konkurs

RJK

Sitat fra: Oddaa på torsdag 20. august 2020, klokken 15:10
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. august 2020, klokken 14:52
Sitat fra: chargedup på torsdag 20. august 2020, klokken 14:29
Jeg tror Jaguar vil slite med å selge EV400 i Norge til 750' så lenge EV320 er i salg.
Dette er jo akkurat det samme som vi så med HK avgift tilpassede modeller. Samme bil, men elektronisk begrenset. Folk valgte stort sett den billigste. Vi ser jo at de fleste aksepterer en tregere bil for 100-150k kroner. Salget av etron 50 beviser jo greit dette, der er jo og rekkevidden vesentlig dårligere.

150k er godt betalt for 1,6 sek dårligere aks, 20km/t lavere toppfart og 200Nm mindre dreiemoment.

Men det frister ikke å bytte, etter 4 biler på rad med 0-100 på <= 5 sek...
Med hk tilpasset avgifter så var det råd å forstå at det ble stor prisforskjell/ besparelse. Staten ble den tapende part. Her selger de vel egentlig det samme produktet til en lavere pris? Produsenten blir den tapende part.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Som flere skriver over, de taper ikke om det fører til tilstrekkelig salg. Kunsten er alltid å finne det prispunktet der de selger mest, og samtidig tjener nok per bil, til at fortjenesten blir større pga det ekstra mersalget, Dette er basic kunnskap fra bedøk på VGS-nivå.

Jaguar har nok regnet godt på dette, og funnet ut at dette kan de tjene penger på. Samtidig differensierer de modellene, slik at de likevel kan selge en god del biler til den tidligere prisen, og da med høyere DB per bil. Så lenge de koster så godt som det samme å produsere, så er nok dette lav risiko, så spørsmålet er vel mere hvor mange biler ekstra de kommer til å selge, iforhold til der de tror det vil lande.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA