Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2012 05 02 Allmøte for Trøndelag Elbilforening - "Elbil og skilting"

Startet av hma, mandag 23. april 2012, klokken 21:46

« forrige - neste »

hma

Trøndelag Elbilforening inviterer til allmøte onsdag 2. mai

Møtet er åpent for alle elbilister og andre med interesse for elbil!

Sted: Byåsen Videregående Skole , nedre inngang (parkering ved verkstedhall)

Tid: Kl 19:00

Tema: Elbil og skilting

Deltagere:
- Statens Vegvesen ved Svein Ivar Lykke
- Trondheim Kommune ved Bjørn Ove Berthelsen
- Politiet, ved trafikkjuridisk avdeling.

Trøndelag Elbilforening vil presentere seg og sette fokus på dårlig eller uklar skilting for kollektivfelt.
Vi følger opp med innlegg, deretter blir det anledning for spørsmålsrunde.

Meld fra om din deltagelse på epost til:
hakon . markussen krøllalfa gmail . com

Hilsen
Trøndelag Elbilforening
ved Håkon Markussen

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Helge

Supert... skal prøve å få tid til å delta  :)

Er det ellers ryddet opp mht under nevnte problemkryss?

"Bare for i full fart å nevnte et konkret eksempel: Du kommer for første gang kjørende med (den nye) elbilen din nordover Vestre Rosten i Trondheim mot lyskrysset med Kolstadveien. Dette er i ettermiddagsrushet og allerede rett etter Statoilstasjonen står bilkøen helt i stampe i venstrefeltet så du legger deg ut til høyre i kollektivfeltet. Dette går jo som en drøm helt til du kommer fram til krysset der kollektivfeltet svinger til høyre utenom lyskrysset og fletter inn på den kryssende Kolstadveien etter lyskrysset.

Problemet her er bare at i krysset ser du det berømte svingskiltet med underskilt med KUN buss og taxi slik at elbilen strengt tatt ikke har lov til å fortsette i kollektivfeltet utenom selve lyskrysset. PROBLEMET er imidlertid at der i høyre felt står de NÅ i stille i kø på rødt lys uten plass til å slippe inn deg og det bremser nå ned bak deg en stor buss med en forbannet bussjåfør som ikke bare blinker hissig med fjernlysene, men til alt overmål TUUUUTER brutalt på deg og driter deg litt ekstra ut ovenfor de andre trafikantene i et par mils omkrets. Hva gjør du da? Står der og blokkerer bussen til noen i venstrefeltet er snill og slipper deg inn... vel og merke først ETTER at det har blitt grønt lys... eller kjører du ulovlig til høyre for ikke å hindre bussen? Jeg har fått bekreftet over telefon fra Politiet i Trondheim at dersom de tilfeldigvis er på kontroll i dette krysset da.... får du med din elbil samme boten som en med bensinbil eller dieselbil!

Etter å ha fått servert den utgangen av historien fra trondheimspolitiet spurte jeg politimannen om jeg da faktisk skulle blitt stående og hindre bussen.... og fikk svar om at dette krysset er uheldig slik. Når jeg spurte om hvorfor ikke elbilene i Trondheim kunne få kjøre til høyre i denne svingen fikk jeg som svar at dette feltet gikk rett inn i en busslomme etter krysset. Dette argumentet kjøpte jeg for min del ikke i det hele tatt all den tid taxi'ene kan kjøre der. Taxiene bruker ikke busslommene de heller og pr i dag er det mange flere taxien her i byen enn elbiler. Dessuten er den kombinerte flettefeltet/busslommen vesentlig lengre enn en vanlig busslomme. Men jeg ønsket ikke å provosere politimannen og lot derfor være å ta den diskusjonen...   Personen jeg snakket med i Vegvesenet om samme kryss mente imidlertid tvert i mot at her burde elbilene også ha lov å svinge til høyre sammen med taxiene og bussene... i alle fall inntil det blir veldig mange elbiler..."
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

arnejorg1

Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Yeyeye

Skal selvsagt prøve å stille opp, selv om jeg driver å flytter bolig da;)
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

hma

Trøndelag Elbilforening gjennomførte møte sammen med Statens Vegvesen (representert ved Svein Ivar Lykke) og omlag 15 frammøtte elbilister onsdag 2. mai.

Dessverre ble både politiet og kommunen forhindret fra å stille, men tross dette fikk vi et godt møte hvor problemstillingene ble synliggjort og adressert.

Møtet viste tydelig at den uklare skiltingen medfører usikkerhet og ulik tolkning av regelverket.

Vi har oppdaget at kollektivfelt, uten adgang for elbil, er skiltet på inntil 5 ulike måter:

1. Buss + Taxi (508.2 for buss og drosje) med påbudt kjørefelt eller Påbudt sving + underskilt "gjelder ikke buss og taxi" (Kolstadveien/Vestre Rosten)
2. Påbudt sving + underskilt "gjelder ikke buss og taxi" (Østre Rosten, Heimdal sentrum)
3. Påbudt sving + underskilt "gjelder ikke buss, taxi og sykkel" (gjennomgående mot Nardokrysset)
4. Forbudt for motorvogn og underskilt "gjelder ikke buss og taxi" (Kongens Gate)
5. Innkjøring forbudt og underskilt "gjelder ikke buss (Prinsenkrysset)

Elbilforeningen og Statens Vegvesen vil nå jobbe videre med disse konkrete tilfellene slik at vi får ryddet opp.

Vegvesenet sitt forslag til løsning er å gjøre som i Rogaland; benytte underskilt "Gjelder ikke lovlige brukere av kollektivfelt". Dette må dog godkjennes av politiet som har lokal skiltmyndighet.

På vedlagt bilder sees noen av skiltsituasjonene som må utbedres. De aktuelle strekningene er
- Øst langs Kolstadveien, ned mot Bjørndalsbrua (bilde 1,2)
- Nordover langs Vestre Rosten (bilde 3-7)
- Tonstadkrysset påkjøring E6 nordlig retning (bilde (bilde 8,9)
- På vei til City Syd langs Østre Rosten i sydlig retning (bilde (10-14)

I tillegg finnes som tidligere nevnt tilsvarende eksempler ved Heimdal Sentrum, Nardokrysset, Kongensgate og Prinsenkrysset.


Hilsen
Håkon Markussen
Trøndelag Elbilforening
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

cra

Sitat fra: hma på fredag 04. mai 2012, klokken 10:43
Vegvesenet sitt forslag til løsning er å gjøre som i Rogaland; benytte underskilt "Gjelder ikke lovlige brukere av kollektivfelt". Dette må dog godkjennes av politiet som har lokal skiltmyndighet.

Dette høres da ut som den enkleste (og eneste fornuftige!) måten å gjøre det på, og burde vært innført over det ganske land. Disputter løses enkelt og greit ved å slå opp i gjeldende regelverk der det er definert hvem som regnes som "lovlige brukere av kollektivfelt". Framtidige endringer kan da gjøres uten at man trenger å bruke ressurser på endringer av skilt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hma

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 04. mai 2012, klokken 11:38
Dere husker vel skiltene "Også Elbil" ?
I Trondheim finnes det ett slikt underskilt "gjelder ikke taxi, elbil og mc/moped" som er til stor nytte for oss elbilister (her har faktisk ikke buss adgang). Ikke helt tilfeldig er dette skiltet plassert i gata hvor Trondheim Kommune parkerer sine elbiler ;)

Problemet med detaljerte underskilt er at lesbarheten blir dårlig. Vegvesenet ønsker skilt som er så presise som mulige, type "gjelder lovlige brukere av kollektivfelt", så vi jobber for en slik løsning.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

hkaspenberg

Sitat fra: hma på fredag 04. mai 2012, klokken 12:23
Problemet med detaljerte underskilt er at lesbarheten blir dårlig. Vegvesenet ønsker skilt som er så presise som mulige, type "gjelder lovlige brukere av kollektivfelt", så vi jobber for en slik løsning.
Skal man gjøre det enda enklere så bør det stå "Gjelder brukere av kollektivfelt" slik som man har gjort i Stavangerdistriktet. Ordet lovlig er overflødig her.  Vi har også et par slike "feller" i Oslo langs ring 1, og det hadde vært utrolig kjekt om man hadde de samme reglene og skiltene over hele landet. Nå virker det som om det er lokale myndigheter, vegkontor og politi som bestemmer, og det må da bli feil.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 04. mai 2012, klokken 12:52
Nå virker det som om det er lokale myndigheter, vegkontor og politi som bestemmer, og det må da bli feil.

Ville det ikke være best om (kanskje det alt er slik) om vegvesenet bestemmer hvilke skilter som skal brukes; altså setter opp "katalogen" over hva som er tilgjengelig, men så får lokale politimyndigheter velge fra katalogen ut fra hva som er mest hensiktsmessig ut fra de lokale forhold?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 04. mai 2012, klokken 12:52
Skal man gjøre det enda enklere så bør det stå "Gjelder brukere av kollektivfelt" slik som man har gjort i Stavangerdistriktet. Ordet lovlig er overflødig her.
Du har helt rett, det var jeg som var litt rask og glemte å sjekke ut "bussfil-tråden" fra Stavanger :) "Gjelder brukere av kollektivfelt" er bra.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

hkaspenberg

Sitat fra: hma på fredag 04. mai 2012, klokken 13:56
Sitat fra: hkaspenberg på fredag 04. mai 2012, klokken 12:52
Skal man gjøre det enda enklere så bør det stå "Gjelder brukere av kollektivfelt" slik som man har gjort i Stavangerdistriktet. Ordet lovlig er overflødig her.
Du har helt rett, det var jeg som var litt rask og glemte å sjekke ut "bussfil-tråden" fra Stavanger :) "Gjelder brukere av kollektivfelt" er bra.

Jeg var også litt kjapp. Det bør stå "Gjelder ikke brukere av kollektivfelt" ..  ;D Jeg antar dette er ment som underskilt til påbudt kjørefelt eller påbudt sving til høyre etc.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

arnejorg1

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 04. mai 2012, klokken 14:01
Sitat fra: hma på fredag 04. mai 2012, klokken 13:56
Sitat fra: hkaspenberg på fredag 04. mai 2012, klokken 12:52
Skal man gjøre det enda enklere så bør det stå "Gjelder brukere av kollektivfelt" slik som man har gjort i Stavangerdistriktet. Ordet lovlig er overflødig her.
Du har helt rett, det var jeg som var litt rask og glemte å sjekke ut "bussfil-tråden" fra Stavanger :) "Gjelder brukere av kollektivfelt" er bra.

Jeg var også litt kjapp. Det bør stå "gjelder ikke lovlige brukere av kollektivfelt Jeg antar dette er ment som underskilt til påbudt kjørefelt eller påbudt sving til høyre etc.

;-D Hans


Jeg synes at "gjelder ikke lovlige brukere av kollektivfelt" er en grei tekst. Er det avtalt noen møter med politiet for og få ordnet opp i dette, eller skal vegvesenet ta seg av saken?
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

elektrolux

Sitat fra: hma på fredag 04. mai 2012, klokken 12:23
I Trondheim finnes det ett slikt underskilt "gjelder ikke taxi, elbil og mc/moped" som er til stor nytte for oss elbilister

Dette er sterkt diskriminerende mot Hydrogenbiler.  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA