Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teipe grill for varmere bil og lengre rekkevidde på vinteren.

Startet av Martinschei, fredag 07. august 2020, klokken 22:36

« forrige - neste »

Martinschei

Har noen her inne erfaring med å teipe igjen deler eller hele grillen?

Tre striper med fargekoordinert gaffateip bør gjøre susen og sørge for at lufta inn i bilen blir litt varmere.
Aerodynamikken blir jo også muligens noe bedre.

Tenker det ikke er noen store negative effekter av dette så lenge man ikke trenger AC og man ikke er på langtur i høye temperaturer og elmotoren trenger kjøling.

sjokomelk

#1
Hvilken radiator for kjøling av kjølevæske til forbrenningsmotor er det du prøver å dekke til for å få redusert kjøling av denne om vinteren i en elbil? ;D

For å være litt frekk - Jeg har hørt at det hjelper å henge opp 4 kosteskaft i flaggstanga til naboen om vinteren. Da blir det 4 grader varmere i huset ditt, samtidig som at strømregningen blir redusert til 33%.
Ironi kan forekomme. :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Martinschei

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 08. august 2020, klokken 12:00
Hvilken radiator for kjøling av kjølevæske til forbrenningsmotor er det du prøver å dekke til for å få redusert kjøling av denne om vinteren i en elbil? ;D


Ikke nevn noen forbrenningsmotor.
Ja det er liten effekt, men kanskje målbar?

Mener du at grillen kun er der fordi den har vært der på tidligere biler og ikke har blitt fjernet av designerene?

sjokomelk

Det gamle trikset med å dekke til grillen (egentlig radiatoren) på bensinbiler i gamledager var for at kjølevæsken skulle holde høyere temperatur om vinteren, og at bilen raskere skulle bli varm. Det skjedde fordi du blokkerte luftgjennomstrømning til en del av radiatoren, slik at du gjorde den mindre effektiv.
Varmeapparatet i en bensinbil henter varme fra kjølevæsken til motoren for å varme opp kupéen.

På en e-Up har du ingen radiator for kjølevæske til motoren. Og heller ingen kjølevæske fra bensinmotor som brukes til å varme opp kupéen. Du har et elektrisk varmeelement fra en panelovn der hvor varmeveksleren fra kjølevæsken skulle vært etter vifta til varmeapparatet.
Derav sammenligningen min med at du kan henge opp kosteskaft i flaggstanga til naboen. Det har ingen innvirkning i det heletatt på panelovnene i stua i ditt hus. Du kan gjerne gjøre det hvis du vil, men det har ingen effekt.

Og ja, det meste er likt som på bensinutgaven, fordi Up egentlig er en bil designet for en forbrenningsmotor, men som så senere har blitt gjort om til elbil. Og jo mindre du behøver å forandre i forhold til bensinutgaven, jo billigere blir den å bygge.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jonrb

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 08. august 2020, klokken 12:26
På en e-Up har du ingen radiator for kjølevæske til motoren. Og heller ingen kjølevæske fra bensinmotor som brukes til å varme opp kupéen. Du har et elektrisk varmeelement fra en panelovn der hvor varmeveksleren fra kjølevæsken skulle vært etter vifta til varmeapparatet.

Du tar nok feil der. En e-Up har kjølevæske, radiator og varmeapparat som en bensinbil. Men pga at elmotoren lager mye mindre varme så er det et varme-element som varmer vann til varmeapparatet.
Hvor mye du vil spare på å tette rillene i grillen er jeg usikker på, det er et nokså stort rom mellom radiator og grill. Men vanskelig å få inn ei papp-plate der.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

Martinschei

Synes å ha sett en beholder til kjølevæske og en radiator oppi motorrommet ja.

Tenkte å tette med teip i steden for papp.
Og lurte egentlig på hva som er sjansen for at motor eller elektronikk blir for varm eller at AC ikke får nok kaldluft. Det er jo et stort hull mot bakken under motorrommet også, så det er jo ikke akkurat helt tett om grillen tettes.

Sier eventuelt noen sensorer ifra om at motoren er varm før den nærmer seg å ta skade av varmen?

Amatøren

#6
Tviler på at e-up! har radiator og væske for oppvarming av bilen.

Hadde en e-up! og med en gang jeg slo på bilen om vinteren kom varmen umiddelbart. Det kunne umulig gå via oppvarming av væske for så å varme kupéen. Varmeelementet varmer nok opp luften direkte.

Det registeret dere ser foran er nok kjøleregisteret til klimaanlegget. Det kan nok være det samme som brukes i fossil utgaven for da passer nok monteringen rett inn.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jonrb

Sitat fra: Amatøren på mandag 10. august 2020, klokken 22:34
Tviler på at e-up! har radiator og væske for oppvarming av bilen.

Fra instruksjonsboka side 191: "Bilens kjølesystem består av et motor- og varme-kretsløp. Motorkretsløpet omfatter elektromotoren, effektelektronikken og den interne laderen. Varme-kretsløpet omfatter høyspentvarmeren for kupeen. Kretsløpssystemene er utstyrt med en kjøleveske-ekspansjonsbeholder i mottorrommet."
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

sjokomelk

Da er det eget varmeelement for en egen lukket krets for kun kupévarme. Da hjelper det fortsatt ikke noe som helst å prøve å dekke til noe.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA